Xyrons Gsxr ska överladdas

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
original avstånd. jag ser ingen anledning att göra avståndet mindre. på ett sånt pass bra stift.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Det är bara hitta lite inspiration och konvertera rettan ;)

Inte omöjligt du får visa några bra hojvägar till sommaren, vi ska nog ner till Uddevalla och asfaltera några månader. Hade tänkt bygga en ställning till hojen bakpå lastbilen så jag får med mig den när man far iväg :)

Ja, nån form av laddning hade varit käckt!
Är jag kvar i Uddevalla till sommaren så givetvisar jag lite vägar :tummenupp
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
kan jag bara nypa in mig på 12v matning från tändningslåset? Eftersom jag har en retur efter btr borde det väll inte spela någon roll om pumpen går hela tiden, eller havererar den då?

Kan kan du, men det är inte rätt. En anledning till att ECU'n styr är att pumpen ska stoppa om motorn inte går, tex om en slang går av eller du kört in i en älg.. skulle det dessutom brinna så är det rätt bra om soppan inte sprutar ut med 3 bars tryck:brinnerup

Du får göra en riskbedömning helt enkelt
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kan kan du, men det är inte rätt. En anledning till att ECU'n styr är att pumpen ska stoppa om motorn inte går, tex om en slang går av eller du kört in i en älg.. skulle det dessutom brinna så är det rätt bra om soppan inte sprutar ut med 3 bars tryck:brinnerup

Du får göra en riskbedömning helt enkelt
Hm... det har du rätt i. Tänkte inte så långt. Ska se om jag hittar någon ny ecu på ebay... Fan, alltid roligt att köpa nya trimprylar men ack så trist att lägga pengar på att laga.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Idag har jag lekt lite mer med elen, men påbörjat ett försök till att rädda ecun. Har kapat upp den och rensat på gummi/gele äcklet som de är fyllda med. Ska lämna iväg den och få ditlött ett nytt stift, hoppas att han lyckas med det bara...

Annars blir det nya tag imorrn :yoparty


Edit: Förresten, vad tror ni om nya cordona quickshiftern till en turbomoppe? Hade quickshifter på racebågen och det är ju underbart, nya cordonan ska dessutom ha "mjukstart" av tändningen så man slipper avgassmällar...

Törs man köra med qs på turbo eller kan man vänta något haveri, är det nått jag missat att tänka på?
 

Bifogat

  • 20110316274.jpg
    20110316274.jpg
    245.8 KB · Visningar: 214
  • 20110316281.jpg
    20110316281.jpg
    242.8 KB · Visningar: 207
  • 20110316280.jpg
    20110316280.jpg
    239.7 KB · Visningar: 203
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Inge turbomoppe mek idag, men har provat svetsa i alu. I den rena och fina aluplåten jag hade var det egentligen inga större problem, men ack vad gjutalu är tråkigt att svetsa i :huvet

Dessutom ett underkörningsskydd till en timmerbil, som sitter precis under ventilpaketet till hydraliken i kranen.... Har luktat gammal hydralolja och barrskog i hela garaget :brinnerup
 

Bifogat

  • 20110317287.jpg
    20110317287.jpg
    239.6 KB · Visningar: 283
  • 20110317284.jpg
    20110317284.jpg
    240.7 KB · Visningar: 198
  • 20110317283.jpg
    20110317283.jpg
    238.3 KB · Visningar: 172
  • 20110317282.jpg
    20110317282.jpg
    238 KB · Visningar: 184

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Inge turbomoppe mek idag, men har provat svetsa i alu. I den rena och fina aluplåten jag hade var det egentligen inga större problem, men ack vad gjutalu är tråkigt att svetsa i :huvet

Dessutom ett underkörningsskydd till en timmerbil, som sitter precis under ventilpaketet till hydraliken i kranen.... Har luktat gammal hydralolja och barrskog i hela garaget :brinnerup

Tänk på att rengöra det du ska svetsa ordentligt! Svetsa gärna direkt efter det är slipat/blästrat. Går även att rengöra med lite t-röd efteråt. Kör du med pedal eller utan? 10 ggr lättare med pedal om man har möjlighet. Kul att du gör allt själv...:tummenupp
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Tänk på att rengöra det du ska svetsa ordentligt! Svetsa gärna direkt efter det är slipat/blästrat. Går även att rengöra med lite t-röd efteråt. Kör du med pedal eller utan? 10 ggr lättare med pedal om man har möjlighet. Kul att du gör allt själv...:tummenupp
Jag slipade rent både med rondell och sedan med en ny stålborste, men tror inte det hjälps när den mer eller mindre varit duschad i hydralolja... Men det var riktigt kul att prova.

Jag har tillgång till pedal men hade större problem att få det vettigt än om jag körde 2T i handtaget istället. Det är väll kordinationsförmågan eller nått som brister när det ska blandas in fötter också ;)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nu har det varit lite stillestånd ett tag, men fick några timmar i garaget ikväll iaf.

Började med att fixa vid intercoolern / vattenkylen så de gick att vika in nog mot turbon så jag har frigång vid framhjulet. Fick knacka ihop vattenkylen lite på understa raden och kapa lite i fästet för icn högst upp.
Nu har jag iaf 8-10mm frigång i höjdled mot turbon och ca 3cm frigång mellan framdäck och ic vid max komprimerad framgaffel..

Tänkte jag skulle passa på att byta kopplingsfjädrarna när jag lika så var i farten, skruvade lös kåpan och reagerade på att den var seg att få från sin plats. Tills jag öppnade kåpan och insåg, vafan jag sitter ju på fel sida.... skruvade lös generatorkåpan istället :huvet
Självklart sabbade jag även packning till den kåpan då jag demonterade den, hade bara kopplingskåpans packning hemma....

Väl på rätt sida var det fort gjort att byta fjädrarna, passade på att kolla stålskivorna och lamellerna efter några onormala tecken. Tyckte de såg aningen slitna ut, så vi får hoppas de håller sommaren ut annars blir det kopplingsbyte också.

Oljetråget var tätat med packningsklister när jag demonterade det, ska man köra med packning på tub eller gå på original packning? Håller det lika bra eller vad är bättre/sämre? Kan man använda packningsklistret även på generatorkåpan eller ska man investera i en ny packning även där?

Hur grova oljeslangar in/retur till turbon ska man sikta på?
 

Bifogat

  • 20110323292.jpg
    20110323292.jpg
    245 KB · Visningar: 189
  • 20110323297.jpg
    20110323297.jpg
    241.4 KB · Visningar: 172
  • 20110323291.jpg
    20110323291.jpg
    238.4 KB · Visningar: 173
  • 20110323293.jpg
    20110323293.jpg
    241 KB · Visningar: 240
  • 20110323295.jpg
    20110323295.jpg
    245.7 KB · Visningar: 204
  • 20110323296.jpg
    20110323296.jpg
    244.6 KB · Visningar: 211

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag skulle kunna göra en ny packning åt dig, har material hemma. Blir bättre än köpes och kostar ingenting. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det får du gärna göra, men som sagt den gamla är i 1000bitar så du måste nog malla av från kåpan...

Inga problem, malla av kåpan är i regel det bästa sättet ändå. :tummenupp

Har du tid att svänga förbi med kåpan så snickrar jag ihop en under tiden du är här.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Inga problem, malla av kåpan är i regel det bästa sättet ändå. :tummenupp

Har du tid att svänga förbi med kåpan så snickrar jag ihop en under tiden du är här.
Ska en sväng på stan och shoppa lite banjosar och lite div, kan slå en signal sen. Har ju kåporna på cykeln... vill inte ha motorn full med damm å skit
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska en sväng på stan och shoppa lite banjosar och lite div, kan slå en signal sen. Har ju kåporna på cykeln... vill inte ha motorn full med damm å skit

OK!

Är ju bara att trycka in en plastpåse eller något så att det kommer in skräp i motorn. Brukar funka rätt bra. :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Nu har det varit lite stillestånd ett tag, men fick några timmar i garaget ikväll iaf.

Började med att fixa vid intercoolern / vattenkylen så de gick att vika in nog mot turbon så jag har frigång vid framhjulet. Fick knacka ihop vattenkylen lite på understa raden och kapa lite i fästet för icn högst upp.
Nu har jag iaf 8-10mm frigång i höjdled mot turbon och ca 3cm frigång mellan framdäck och ic vid max komprimerad framgaffel..

Tänkte jag skulle passa på att byta kopplingsfjädrarna när jag lika så var i farten, skruvade lös kåpan och reagerade på att den var seg att få från sin plats. Tills jag öppnade kåpan och insåg, vafan jag sitter ju på fel sida.... skruvade lös generatorkåpan istället :huvet
Självklart sabbade jag även packning till den kåpan då jag demonterade den, hade bara kopplingskåpans packning hemma....

Väl på rätt sida var det fort gjort att byta fjädrarna, passade på att kolla stålskivorna och lamellerna efter några onormala tecken. Tyckte de såg aningen slitna ut, så vi får hoppas de håller sommaren ut annars blir det kopplingsbyte också.

Oljetråget var tätat med packningsklister när jag demonterade det, ska man köra med packning på tub eller gå på original packning? Håller det lika bra eller vad är bättre/sämre? Kan man använda packningsklistret även på generatorkåpan eller ska man investera i en ny packning även där?

Hur grova oljeslangar in/retur till turbon ska man sikta på?

hej
du har lite nära till flänsen på turbon,på min smälte kylaren och jag fick lite glykol överallt så kolla noga att du har avståndet där

kul tråd att läsa
mvh peterpain
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inge turbomoppe mek idag, men har provat svetsa i alu. I den rena och fina aluplåten jag hade var det egentligen inga större problem, men ack vad gjutalu är tråkigt att svetsa i :huvet

Dessutom ett underkörningsskydd till en timmerbil, som sitter precis under ventilpaketet till hydraliken i kranen.... Har luktat gammal hydralolja och barrskog i hela garaget :brinnerup

Aaaah! Jag skådar en rommel-gul västtysk kvalitetsvagn på bild 4.

Svetsa alu är onekligen trickigt, samt en djungel vad gäller tillsatsmaterial tycker jag.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Inge turbomoppe mek idag, men har provat svetsa i alu. I den rena och fina aluplåten jag hade var det egentligen inga större problem, men ack vad gjutalu är tråkigt att svetsa i :huvet

Dessutom ett underkörningsskydd till en timmerbil, som sitter precis under ventilpaketet till hydraliken i kranen.... Har luktat gammal hydralolja och barrskog i hela garaget :brinnerup

Har du backat sönder underkörningsskyddet så har du inte läst manualen för säker koppling. :mattias

Det är lata chaufförer som inte går ur och kollar hur mycket luftfjädringen på vagnen har sjunkit och hur dragstången står. Då får man svetsa. :7peta

Hydraulolja luktar gott.....det är mitt levebröd numera.

Lycka till med bygget! Synd att du har övergett RR-karriären, jag har alltid trott på dig. :tummenupp
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
hej
du har lite nära till flänsen på turbon,på min smälte kylaren och jag fick lite glykol överallt så kolla noga att du har avståndet där

kul tråd att läsa
mvh peterpain
Hm.. Hur mycke spel behöver jag mellan så det inte smälter kylarn?

Vad har du för dimension på olja in till turbon? Har en m16 plugg som jag kan sätta en nippel från, men då får jag 10mm inv diameter på slangen. Problemet är att det bara är m12 på turbon vilket ger 8mm inv diameter med de kopplingar jag kollat på...

Aaaah! Jag skådar en rommel-gul västtysk kvalitetsvagn på bild 4.

Svetsa alu är onekligen trickigt, samt en djungel vad gäller tillsatsmaterial tycker jag.
Kvalitetsvagn och kvalitetsvagn... runt detta garaget gödslar de med dem. Konstigt nog står de flesta still....:rolleyes:

Har du backat sönder underkörningsskyddet så har du inte läst manualen för säker koppling. :mattias

Det är lata chaufförer som inte går ur och kollar hur mycket luftfjädringen på vagnen har sjunkit och hur dragstången står. Då får man svetsa. :7peta

Hydraulolja luktar gott.....det är mitt levebröd numera.

Lycka till med bygget! Synd att du har övergett RR-karriären, jag har alltid trott på dig. :tummenupp
Jag är faktiskt oskyldig till den där sönderkörningen, det var en kompis jag svetsade åt. Faktiskt! :D

De har ju startat en ny serie nu, erf sprint... där de tillåter överladdning....:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top