Såhär skrev motospeed.se
Hej,
Vi rekomenderar alltid att man moneterar en PowerCommander samt får hojen bänkad i en Dynojetbänk.
Detta pga. att när man byter avgassystem, vare sig det är ett slip-on eller helsystem, och luftfilter så ändrar luft/bränsleblandning till att hojen går snålare. Den får för lite bränsle.
Lambdasonderna och databoxen kan inte ställa om den blandningen utan man måste förvränga signalen genom en PowerCommander.
Det som kan hända om man inte optimerar hojen med en PowerCommander är att, i extrema fall, ventilern kan brännas och motorrenovering som följd av detta.
Genom att optimera luft/bränsleblandningen får du en mycket mer lättkörd hoj som går jämnt och fint genom hela registret, oavsätt vilken växel, varvtal eller gaspådrag.
I de flesta fall får man även ner bränsleförbrukningen.
Mitt råd är med andra ord att om du köper Comtetition Series Slip-on till XV950 så bör du köpa en PowerCommander.
När du ändå håller på och utrustar hojen så är ett luftfilter en god investering.
Original luftburken stryper effekten väldigt mycket.