Yamaha Dt 125R - Motard?

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Ja, hittills har allt varit kanon med hojen! :) Har åkt nästan 5 mil, i skogen då...

Ang. detta "motard" projekt så fortsätter letandet efter den rätta lösning, för att klara ut detta kan jag säga så här, jag ser två altenativ:

1. Antingen köper man två 17" fälgar, och därefter däck som monteras.
Denna lösning är den finaste, snyggaste och dyraste!

2. Skaffa en till 18" framfälg, och därefter då två 18" landsvägsdäck.
Denna lösning är billigare, men svårare...

Jag har sökt, sökt och sökt, men det är svårt att hitta en 18" fälg som är något lika bred som orginalbakfälgen är.

Så just nu ser det ut så här...

Yamaha DT 125 X, en ny modell som kommer hit till Västerås i november. Dessa hojar har följande däck och fälg:

Fälgdimension fram 17x3,00
Fälgdimension bak 17x3,50

Framhjul 120/70-17 58H
Bakhjul 140/70-17 66H

Alltså det absoluta max som går att passa in på en DTR, men nån mm i marginal! :D

Dyrt, troligvis men oj vilken dröm! :tomten

Länk om DT X: http://www.yamaha-motor.se/products/motorcycles/125cc/dt125x.jsp?view=TECHINFO
/Mvh Johan

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
shoik skrev:
Jobba höstlovet och köp det snygga o dyraste...

till det perfekta utséende finns det inga genvägar då.... :rofl

annars behåll den som en grus- sprättare och kör den också där :)

Haha! :hihi
Jo, försöker nog satsa på någont sådant, har faktiskt höstlov, jullov, julafton och födelsedag att håva in pengar på. Men sen ska ju skyddsutrustning med i beräkningarna! :fakta

Här är en bild av både fälgarna och däcken:
YamahaDT125X.jpg

Vad kan dessa kosta? Både framfälg och däck, och bakfälg och däck (Orginal!)
Kanske 8 000 - 9000?

De här goa fälgarna o däcken skulle sitta bra på Dt´n! :näsblod

/Mvh Johan

Last edited:
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Ja, nu börjar det närma sig våren.. Och nu är trummorna sålda! :tomten (= Pengar) Imorrn ska jag in på Yamah Center och kolla lite prisuppgifter.. Nu vet jag precis vad jag vill ha! :hihi

1. Landsvägs bakdäck 130/80 - 18"
2. Landsvägs framdäck 100/80 - 17"
3. Framfälg 3.00 - 17"

Hoppas de kan få hem dessa grejer, jag tror det kommer bli kanon. Har mätt som en galning idag så att allt passar, ska nog ta bort gaffelbäljarna senare också.. Har bara en liten fundering, ang hjulaxeln framtill.

Går det att ta loss den befintliga hjulaxeln och skruva bort bromsskivan, plocka bort fälgen, och skruva dit en 17" fälg på samma hjul axel med samma bromskiva? Passar det? Ska bli spännande att se om deras priser, hoppas bara de verkligen kan få in dessa saker.. Nu är jag på väg, mot ett.. ehm... ja typ sm-bygge... Landsvägshoj i alla fall! :tungan

/mvh Johan

j@k£

Motorgalen
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Snart något roligt.
Extreem_ skrev:
Ja, nu börjar det närma sig våren.. Och nu är trummorna sålda! :tomten (= Pengar) Imorrn ska jag in på Yamah Center och kolla lite prisuppgifter.. Nu vet jag precis vad jag vill ha! :hihi

1. Landsvägs bakdäck 130/80 - 18"
2. Landsvägs framdäck 100/80 - 17"
3. Framfälg 3.00 - 17"

Hoppas de kan få hem dessa grejer, jag tror det kommer bli kanon. Har mätt som en galning idag så att allt passar, ska nog ta bort gaffelbäljarna senare också.. Har bara en liten fundering, ang hjulaxeln framtill.

Går det att ta loss den befintliga hjulaxeln och skruva bort bromsskivan, plocka bort fälgen, och skruva dit en 17" fälg på samma hjul axel med samma bromskiva? Passar det? Ska bli spännande att se om deras priser, hoppas bara de verkligen kan få in dessa saker.. Nu är jag på väg, mot ett.. ehm... ja typ sm-bygge... Landsvägshoj i alla fall! :tungan

/mvh Johan

Lycka till.. hoppas att det blir bra..

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Nu är landsvägsprojektet klart! :) Har varit många frågor, men nu blev det den "enklaste" vägen. Jag beställde in två stycken däck, Michelin Commander med storlekarna:

Framdäck: 90/90 - 21"
Bakdäck: 120/80 - 18"
(Kostade 2800:- med påkrängning)

Visst, ganska smalt framtill... Men det funkar fint, känns väldigt stabilt att svänga. :tomten Där bak är jag väldigt nöjd, blev mysigt! :näsblod Till er som vill köpa ett bakdäck som är lite tjockare så borde 130 gå på utan problem, vill man ha 140 så tar nog kedjeskyddet i...

Jag är förövrigt nöjd, dessa däck passar min körstil perfekt! Jag ska bruka mc´n endast på asfalt och någon gång grus. Så, detta är min slutsats angående "motard-projekt". Om inte ekonomin eller kunskapen tillåter ny framfälg (som ska passa in och sitta bra...) så funkar det kanon med original fälgar! Jag är nöjd! Mixtrat med gaffelbälgarna också, klippte av en stor del i mitten, och flyttat ner den övre delen och fäste... Blev bättre...

Nu skulle jag vilja höra, vad tycks om resultatet? :rolleyes:
En landsvägsmaskin... :hihi

/mvh Johan

Bifogat

• Bakdäck bild2.jpg
    Bakdäck bild2.jpg
    59.8 KB · Visningar: 93
  • Framgafflar Bild2.jpg
    Framgafflar Bild2.jpg
    54.4 KB · Visningar: 83
  • Framifrånvänster Bild2.jpg
    Framifrånvänster Bild2.jpg
    57 KB · Visningar: 217
  • Sida1 Bild2.jpg
    Sida1 Bild2.jpg
    57.8 KB · Visningar: 104

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Extreem_ skrev:
Nu är landsvägsprojektet klart! :) Har varit många frågor, men nu blev det den "enklaste" vägen. Jag beställde in två stycken däck, Michelin Commander med storlekarna:

Framdäck: 90/90 - 21"
Bakdäck: 120/80 - 18"
(Kostade 2800:- med påkrängning)

Visst, ganska smalt framtill... Men det funkar fint, känns väldigt stabilt att svänga. :tomten Där bak är jag väldigt nöjd, blev mysigt! :näsblod Till er som vill köpa ett bakdäck som är lite tjockare så borde 130 gå på utan problem, vill man ha 140 så tar nog kedjeskyddet i...

Jag är förövrigt nöjd, dessa däck passar min körstil perfekt! Jag ska bruka mc´n endast på asfalt och någon gång grus. Så, detta är min slutsats angående "motard-projekt". Om inte ekonomin eller kunskapen tillåter ny framfälg (som ska passa in och sitta bra...) så funkar det kanon med original fälgar! Jag är nöjd! Mixtrat med gaffelbälgarna också, klippte av en stor del i mitten, och flyttat ner den övre delen och fäste... Blev bättre...

Nu skulle jag vilja höra, vad tycks om resultatet? :rolleyes:
En landsvägsmaskin... :hihi

/mvh Johan
Schnyggt!

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
det ser ju bra ut :tummenupp

men varför rog du inte av hela gaffel bälgen??

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
whitesnake skrev:
det ser ju bra ut :tummenupp

men varför rog du inte av hela gaffel bälgen??
Tack! :Bugar
Jo, därför att jag känner mig tvungen att ha någon form av "packning" där. Undertill var det kläggig olja, och där skulle det annars fastna skit... Tror du det skulle bli bättre helt utan? Kanske.. :va

/mvh Johan

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...