Yamaha Dt 125R - Motard?

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
Tjet skrev:
Jävlar vad stort! :tungan
1800:- för ett sådant, vad är som gör att det låter skönare än ett orginal?

Aja, får ser hur det blir :gnissla

det är stor skillnad på genomströmmning, tjocklek på godset, ljuddämparens stoppning, längd, böjning, ............. listan kan göras lång

filtret är helt kanon , smällde precis på det på min 31mm går kanon :tummenupp

ne nu får ni ursäkta ska ut o dra en runda :D

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
På en Yamaha DT 125 R sitter det orginal 21" fälg fram och 18" fälg bak, om jag inte kommer ihåg fel. :va

Är inte det en idé att skaffa en till fälg, 18", och sätta fram. Lite billigare än att köpa två 17" och däck. Är det någon idé? Vad behövs då isåfall göras om man sätter på en ny fälg + däck fram? :)

/Mvh Johan

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Extreem_ skrev:
På en Yamaha DT 125 R sitter det orginal 21" fälg fram och 18" fälg bak, om jag inte kommer ihåg fel. :va

Är inte det en idé att skaffa en till fälg, 18", och sätta fram. Lite billigare än att köpa två 17" och däck. Är det någon idé? Vad behövs då isåfall göras om man sätter på en ny fälg + däck fram? :)

/Mvh Johan

Bättre isåfall att köpa en 17" fälg fram och ha originalfälgen bak som du sätter ett landsvägsdäck på.

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
marcus_136 skrev:
Bättre isåfall att köpa en 17" fälg fram och ha originalfälgen bak som du sätter ett landsvägsdäck på.
Okej.. Kanske är en bra idé...
Men vad behövs då göras? Bromsskiva, fjädring, osv...

/Mvh Johan

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Extreem_ skrev:
Okej.. Kanske är en bra idé...
Men vad behövs då göras? Bromsskiva, fjädring, osv...

/Mvh Johan

Fjädring behövs nog inte göras så mycke åt , köp en 300mm bromsskiva fram , då behöver du en distans att flytta bromsoket högre upp eftersom skivan är större . Sen kan du behöva göra egna distanser eftersom fälgen inte lär sitta perfekt direkt.

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
marcus_136 skrev:
Fjädring behövs nog inte göras så mycke åt , köp en 300mm bromsskiva fram , då behöver du en distans att flytta bromsoket högre upp eftersom skivan är större . Sen kan du behöva göra egna distanser eftersom fälgen inte lär sitta perfekt direkt.

Taaack! Men vem satan säljer en 17" fälg? Brukar ju säljas parvis, beg.. :va
Men tack, blir nog bra att ha kvar orginalfälgen bak (18"), köpa 17" fälg fram. Och sätta på några mysiga däck, motaaard! Just nu pågår sommarjobbet för fullt, :) :tummenupp

Suttit i traktor 10h idag! :yoparty

/Mvh Johan

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Extreem_ skrev:
Taaack! Men vem satan säljer en 17" fälg? Brukar ju säljas parvis, beg.. :va
Men tack, blir nog bra att ha kvar orginalfälgen bak (18"), köpa 17" fälg fram. Och sätta på några mysiga däck, motaaard! Just nu pågår sommarjobbet för fullt, :) :tummenupp

Suttit i traktor 10h idag! :yoparty

/Mvh Johan
kanske går att modda dit dom här?
http://www2.blocket.se/view/2669072.htm?l=0&c=1&city=0
eller
http://www2.blocket.se/view/2766939.htm?l=0&c=1&city=0
eller
http://www2.blocket.se/view/2749289.htm?l=0&c=1&city=0
eller
http://www2.blocket.se/view/2779264.htm?l=0&c=1&city=0
eller
http://www2.blocket.se/view/2637844.htm?l=0&c=1&city=0

bara vraka o välja :tungan

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Yamaha´n har orginal 110/80 - 18" bak, vilken storlek på ett däck går max att få på där?

Vad står 110 för? (antar att det är bredden?)
Och vad står 80 då för? :va

/Mvh Johan

Solid snake

Guest
Extreem_ skrev:
Yamaha´n har orginal 110/80 - 18" bak, vilken storlek på ett däck går max att få på där?

Vad står 110 för? (antar att det är bredden?)
Och vad står 80 då för? :va

/Mvh Johan

Höjden? :rolleyes:

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Jaha... Börjar klarna lite nu hur man skall gå till väga! Finns det någon som känner till nån sida på nätet som säljer fälgar? Vill kolla om det finns någon som passar fram på Yamaha DT:n, 125cc... 17", men bredd och sånt då?! :confused:

Posta länk, tack! :hihi

/Mvh Johan
"Hojtokig", som alla andra här! :yoparty

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
Extreem_ skrev:
Jaha... Börjar klarna lite nu hur man skall gå till väga! Finns det någon som känner till nån sida på nätet som säljer fälgar? Vill kolla om det finns någon som passar fram på Yamaha DT:n, 125cc... 17", men bredd och sånt då?! :confused:

Posta länk, tack! :hihi

/Mvh Johan
"Hojtokig", som alla andra här! :yoparty

du kan kolla på www.duells.se där hittar du fälgbanor o div. men jag tycker att du ska tänka på att framgafflen inte är den bredaste, där finns inte mycke kvar på min, redan nu när ja kör med allrounddäck, men visst, försöka går juh alltid. //mvh/oskar

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Har precis suttit och kollat runt lite på Yamaha´s sidor, ser då att de säljer mopederna som supermotard (Yamaha 50 sm). Kollar lite på "Teknisk data".

Dt 50 R SM
Framdäck 100/80-17
Bakdäck 130/70-17

Dt 125 R
Framhjul 80/90-21
Bakhjul 110/80-18

Nu till funderingarna! :)

Finns det någon möjlighet att använda dessa två fälgar med däck på en DT 125?

Bakfälgen borde fungera, men endast en minimal marginal. Fram däremot, där blir det problem pga de smala framgafflarna. Men det var iallafall en kul idé, sen om de i verkligenheten fungerar det är en annan sak! :hihi

Drömmarna fortsätter...

/Mvh Johan

Solid snake

Guest
Extreem_ skrev:
Har precis suttit och kollat runt lite på Yamaha´s sidor, ser då att de säljer mopederna som supermotard (Yamaha 50 sm). Kollar lite på "Teknisk data".

Dt 50 R SM
Framdäck 100/80-17
Bakdäck 130/70-17

Dt 125 R
Framhjul 80/90-21
Bakhjul 110/80-18

Nu till funderingarna! :)

Finns det någon möjlighet att använda dessa två fälgar med däck på en DT 125?

Bakfälgen borde fungera, men endast en minimal marginal. Fram däremot, där blir det problem pga de smala framgafflarna. Men det var iallafall en kul idé, sen om de i verkligenheten fungerar det är en annan sak! :hihi

Drömmarna fortsätter...

/Mvh Johan

Ang. bakfälgen, tror du den håller för en 125 motor? :va

(jag tror INTE att den håller)

Vi snackar runt 20 hästar på en moppefälg. :brynad

Sen det med gaffeln, byta styrkrona till nått annat, bredare.

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Åh fan... Har du ju rätt it! :)

Hmm, får se om detta "projekt" går att slutföra. Är mycket pengar och arbete i det. Men om det blev av, skulle det helt klart bli riktigt najs! :hihi

Börjar nästan luta mot att köra orginal (offroad däck), men men.... Vi får se!

/Mvh Johan

Solid snake

Guest
Extreem_ skrev:
Åh fan... Har du ju rätt it! :)

Hmm, får se om detta "projekt" går att slutföra. Är mycket pengar och arbete i det. Men om det blev av, skulle det helt klart bli riktigt najs! :hihi

Börjar nästan luta mot att köra orginal (offroad däck), men men.... Vi får se!

/Mvh Johan

Nu måste jag bara tillägga en sak till, om du tänker bygga om helt o hållet till motard, så kan du komma upp i samma kostnad som en ny SM kostar.

Plus att en ny SM är mycket snyggare än att bygga om en R till SM. :fakta

Du måste skaffa andra kåpor o skit.

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Solid snake skrev:
Nu måste jag bara tillägga en sak till, om du tänker bygga om helt o hållet till motard, så kan du komma upp i samma kostnad som en ny SM kostar.

Plus att en ny SM är mycket snyggare än att bygga om en R till SM. :fakta

Du måste skaffa andra kåpor o skit.

Huh? Varför skulle jag behöve köpa nya kåpor? Tycker orginal är väldigt fina! :arsele

Det jag är ute efter är då nya fälgar med däck, anledningen är att jag kommer köra 95% asfalt. Säger inte att Dt´n är dålig på asfalt utan jag är endast ute efter en annan "look" och komfort för landsväg. :hihi Skulle tycke det skulle vara ett kul projekt, eftersom jag inte känner till någon som byggt om -00 och frammåt till en lite mer "gathoj".

Ang. kostnader, varför skulle jag komma upp till 40 000 + ? Kanske hittar en fint hoj för ca 22-25 tusen, lägger därefter några papp på fälg och däck (behåller bakfälgen och köper ny framfälg, 18" eller 17".) Det går nog troligtvis nån stans mellan 5 000 och 8 000, allt beroende vad man hittar och vad för kvallitet det är. (nytt eller beg.)

/Mvh Johan :hihi

"Plus att en ny SM är mycket snyggare än att bygga om en R till SM."

Saxat från fransk-dt sida:
"La 125 DTR est une bonne base pour la transformation en Supermotard."
Översatt till Engelska:
The 125 DTR is a good basis for the transformation in Supermotard.

http://jclecat.free.fr/SUPERMOTARD.htm

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...