Yamaha FZ-tråden

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Timrå
Hoj
FZ1-S 06
Tack för svaret (har ändrat i min första post innan jag såg ditt svar).

Har Roadsmart eller Pilot Road en hårdare blandning i mitten?

Jag lägger inte ned cykeln så mycket och kör långa sträckor, originaldäcket blev helt platt på mitten och räckte ca 500mil.

Är det dumsnålt att spara 400:- och välja ett 10mm smalare däck med något högre profil? Märker man något av det om man inte är en särskilt aktiv förare?

//K

Hej.
Jag har fått ut 800 mil på mitt roadsmart så det borde räcka bra på en FZ6. Roadsmart är ett sk sport-touring och har hårdare blandning i mitten. Och är du som du själv skriver ingen speciellt avancerad förare märker du knappast skillnad på dimensionen.

Mina åsikter som inte behöver betyda mer än att dom är mina.

N eller S, ja det är frågan - jag vet fan inte vilken jag ska sikta in mig på :/

(Literklubba)

Själv valde jag S för att dom är enligt mig mycket snyggare. Sen hoppas jag ju att kåpan gör mer nytta än vad Cage tror men i mitt fall var det som sagt inte det viktigaste. Men jag ångrar att jag inte valde en med ABS så där vill jag å det bestämdaste instämma!
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag har för mig att även Dunlop har olika blandningar, Michelin har det iaf...
Men varför använder du inte hela däcket?? Anmäl dig till en SMC-kurs och få användning av resten av däcket!! Och du har ju en hoj som det går att svänga med....
Om du nu säger att du inte sliter på sidorna, välj INTE ett smalare och högre däck!!!

Jag kör massor på landsväg, det är rakt och för att lägga ned hojen måste jag bryta ganska rejält mot hastighetsbegränsningarna på en 110 väg ;)

Har pendlat 20mil per dag typ en vecka, då blev det verkligen platt. Mycket omkörningar osv, och det är som regel acceleration rakt fram.

//K
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Min FZ1 är till salu!
Ny besiktigad och helt nya Dunlop däck fram & bak! Yoshimura slip-on, KN-filter, PC3, FCE, O2-Eliminator. Bänkad/Mappad. 155 hk bakhjulet. Kraschpuckar, miniblinkers, rensad bakdel. DB-killer & alla orginal saker finns kvar. BRA SKICK!

Någon intresserad :) ? PM isf.
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Jag lägger inte ned cykeln så mycket och kör långa sträckor, originaldäcket blev helt platt på mitten och räckte ca 500mil.

Jag har michelin pilot road 2 på min, har gått ca 1200mil o de e först nu man börjar se fegisranden. Lägger inte heller ner den för mycke i kurvorna men jag småfiser inte heller när man gasar
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
ABS ?

Kan bara säga att det funkade skitbra att köra hela vägen till de schweiziska alperna och va där i 5 dagar. FZ1:an var kanske inte perfekt, då den gör lite motstånd när du ska lägga ner den i hårnålarna, men bortsett från det så var den suverän även lastad.
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Inte ABS. Har du någon intresserad kompis Javaguru? Du har ju redan en FZ1 ?!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag bara tänkte att folk ville veta vad de ska bjuda på ;) Och ja, jag har en FZ1, i den snabbaste färgen !
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Någon som har ett bra tips på mclyft till en fz1-n? Fram och bak
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Hur e FZ8:an då ? Berätta lite


Tja, iaf med FZ6 så är det en helt annan hoj går ej att jämföra, jag älskar motorkaraktären, mkt bra vrid på låga varv, styvt och stabilt chassi. Sadeln är mjuk så ingen träsmak där. Den drar ca 0,65-0,7 blandad körning så bensinsnål tycker jag. Bra bett i bromsarna, en pålitlig hoj helt enkelt.

Nackdelar är att den är lite mjuk fram, gör dock ingen direkt skillnad på gata el go-kart banor. För mig som bara är 165 så är den tung och sadelhöjden är den samma som på en FZ1:a, så jag når bara ner med tåspetsarna, lite jobbigt ibland.

Ska köra på Knutstorp nästa söndag så får se vad den går för där.
Jag är nöjd än så länge iaf:tummenupp
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Efter en svår övergång från 15 år med stånkor så har vi hittat varandra ordentligt:)

Fick ECUn "omprogramerad" vilket gav 7-8 hästar i snitt över hela registret på alla växlar, varvstoppet höjt 1000 varv så nu är det bara att bånna mätaren:tummenupp

Det enda abret är bandagar, Svartflaggas med originalsystemet även innan ECUn brändes om:gnissla Får hitta nått annat för skitet tar ju i hela tiden också.


Kom på en sak till!!! hur höga var man på Yamahas utvecklingsavdelning när man tog beslutet att hänga upp fotpinnarna i dom mjukaste gummibussningarna man kunde hitta:va

Nya bussningar i nylon på ingång:tummenupp


Men i övrigt bara älskar jag henne:Bugar
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top