Yamaha FZ-tråden

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Nu är även jag med i fz serien:yoparty

Om nån sitter på styrdämpare till dessa är jag intresserad,min föra hoj smackade asfalt efter Vobel så ska undvika detta med denna :p
 
Last edited:

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Haloj meck experter!

ska byta olja & oljefilter på min fz6:a

i manualen står det under oljetyp: YAMALUBE 4, SAE10W30 or SAE 20W40, vilken ska jag välja här tycker ni?

och på oljefilter: "Formed" -vad betyder det? eller vet dom i mc-butiken vad jag ska ha?

vilka vertyg kommer jag behöva ha tillgång till för att göra detta?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
nån som är sugen på en Yamaha original gel sits till FZ1 ? Har en till salu, använd en gång.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
M-killen det finns lika många åsikter om olja som medlemmar på SH. Många verkar köra Motul och vara nöjda. Jag har köpt nån billigare 10w40 olja (JASO certifierad) och jag känner att den behöver bytas tidigare, runt 600 mil.

Köp en hyffsad 10w40 , eller en bättre om du kör mycket bana. Du behöver en oljetång (sån med rem) eller en hammare och ett par skruvmejslar, nåt att lägga under hojen så du inte spiller.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tjena!

Nu har jag blivit med FZ1, en 09 uttagen 2011 som har rullat ca 700 mil helt orginal.
Kommer närmast från Bandit 1250 och kan väl säga att Banditen är bättre på alla punkter, förutom det viktigaste, FZ1 är bra mkt roligare!

Har hunnit köra ca 50 mil och börjat få en uppfattning om hojen. Har säkert avhandlats tidigare i denna gigantiska tråd men gör ett försök.

Vid jämn fart/jämn belastning är insprutningen lite för ryckig för min smak, är det power commander som gäller? Har inte tänkt att modda hojen med slipon mm då jag tycker att ryter på ganska friskt som den är men ryckigheten vill jag få bort...

Sadeln... Vilka alternativ finns det? Standard sadeln är helt åt helvete...

Har förstått att många drevar ner dem, klart förståeligt då man måste köra som ett as för att utnyttja effekten men hur påverkas varvtalet vid motorvägskörning?
9721430374.jpg
 

jocke_lkpg

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Grebo
Hoj
2007 Kawasaki ER6-n
Hej, Har nu varit ägare till en FZ6-s 2004 i två veckor och är mycket nöjd med hojen. Att gå från 650cc Er6 till 600cc Fz6 ångrar jag inte :)

Däremot är jag ganska nojjig mot oljud och annat.
Att växellådan är allmänt klonkig har jag förstått är Yamahastandard, men hur mycket insugsljud ska man höra egentligen vid kraftigt gaspådrag? Tycker min brölar på ganska bra.

Ska det vara så eller kan det vara något som är galet? Ägaren innan mig har typ bara kört den 100 mil på två år och senaste service enl bok är gjord 2012.

Tack på förhand!
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Någon som använder depåstöd fram som sätts i gaffelkronan på en fz1-sa (jag har en 2009). Jag har inget stöd men funderar på att köpa ett.

Kollade häromdagen, men förstår inte var man sätter i "pinnen" i kronan. Det sitter en gummiplopp precis vid signalhornet. Kan det vara den man ska dra ur för att sätta "pinnen" i.

Någon som vet?
 

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Behöver byta styre på min fz6 då det gamla fick lite konstig vinkel. Var nöjd med det gamla så tänkte köpa ett likadant men jag vet inte vad det var för specifikationer på det. Sweep? Kan man hitta passande på typ biltema?
 

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Behöver byta styre på min fz6 då det gamla fick lite konstig vinkel. Var nöjd med det gamla så tänkte köpa ett likadant men jag vet inte vad det var för specifikationer på det. Sweep? Kan man hitta passande på typ biltema?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hejsan,

Lite sugen på en 2008-års fz1-n som gått lite under 3000 mil. Kända fel, saker att tänka på etc..?!
Var ligger serviceintervallerna på dessa?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hejsan,

Lite sugen på en 2008-års fz1-n som gått lite under 3000 mil. Kända fel, saker att tänka på etc..?!
Var ligger serviceintervallerna på dessa?

1000 mils intervaller.
Ventiljustering vid 4000.

I överlag riktigt bra hojar som är både mångsidig och med trevlig försäkringspremie.

På minus sidan.
Lite ryckig insprutning, värst på 2006.
Har förekommit rambrott på vissa av 2006 års modell.

Stormtrivs med min 2009, rolig att köra med ett riktigt trevligt chassi, upplever den som en 600 med en massor med hk.
Motorn vaknar först till liv på riktigt vid 8000 varv, då sparkar det på rejält:tummenupp
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
1000 mils intervaller.
Ventiljustering vid 4000.

I överlag riktigt bra hojar som är både mångsidig och med trevlig försäkringspremie.

På minus sidan.
Lite ryckig insprutning, värst på 2006.
Har förekommit rambrott på vissa av 2006 års modell.

Stormtrivs med min 2009, rolig att köra med ett riktigt trevligt chassi, upplever den som en 600 med en massor med hk.
Motorn vaknar först till liv på riktigt vid 8000 varv, då sparkar det på rejält:tummenupp
Tack för utförligt svar!
Ja, försäkringspremierna verkar ju helt fantastiska på den. Denna skulle tom bli drygt 1000 kr billigare än min nuvarande 600:a, drygt 4500 kr helförsäkrad. Mycket förmodligen pga den har ABS, vilket jag saknar nu.
4000 mil till ventilkontroll är ju galet långt..

Är omappning ett "måste" på den eller? Den verkar ju ha mycket att vinna på det, framförallt i mellanregistret
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tack för utförligt svar!
Ja, försäkringspremierna verkar ju helt fantastiska på den. Denna skulle tom bli drygt 1000 kr billigare än min nuvarande 600:a, drygt 4500 kr helförsäkrad. Mycket förmodligen pga den har ABS, vilket jag saknar nu.
4000 mil till ventilkontroll är ju galet långt..

Är omappning ett "måste" på den eller? Den verkar ju ha mycket att vinna på det, framförallt i mellanregistret

När jag köpte min i somras så var jag ordentligt störd av ryckigheten vid jämn belastning, nu 400 mil senare tänker jag knappt på det. Likaså med sadeln som kändes som ett tortyrredskap, baken har anpassat sig..

Har också förstått att den har mkt att vinna på ommappning men ett måste är nog att ta i, jag kör ju som sagt min helt original.
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
När jag köpte min i somras så var jag ordentligt störd av ryckigheten vid jämn belastning, nu 400 mil senare tänker jag knappt på det.

Jag kör min '09 helt original. 1700 mil, men den har aldrig varit ryckig, så det är nog lite olika från ex till ex i så fall.

Det som är mest störigt med en FZ1 verkar vara att det stör andra att man kör original :) eller vad säger du Javaguru!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top