Yamaha FZ-tråden

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Precis blivit med Fz1:a och har hittils hunnit köra samt bytt framskärm då någon tidigare ägare gjort en klassiker med skivlåset, nu blickar jag mot rutan som inte verkar rimma med min längd då det brusar ganska friskt precis i underkant av hjälmen. Någon som kör med zero gravity SHORTY doubble bubble? Tänte att hellre låg ruta än att flytta upp bruset ett hack...
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Sådärja...
Då har jag blivit med en FZ1N 2009 med ABS.
Hann inte köra mycket mer än 15mil innan det blev garaget och vinterpimpandet var igång.
Men idag blev abstinensen för stor och jag tog en runda på 10mil. Det som jag kan tänka mig har relevans i mitt bekymmer är att jag bytt baklyset till ett med inbyggda LED-blinkers. Även färd och bromsljus är LED.
Men idag när jag var ute och körde så började ABS-lampan blinka. Stannade till och startade om hojen. Men efter första hårda inbromsningen så kom blinkadet tillbaka. Testade att "låsa" bakhjulet men ABS:n verkar fungera som den ska då den helt enkelt inte lät mig låsa hjulet.
Kan det bero på att datorn känner för låg last till bromsljuset?
Hade inte tid just nu att testa byta tillbaka till orginalbaklyktan.
Någon som har en ide om vad felet kan vara?
//Tobbe
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Närmar mig 7000 mila service med stora steg och har garanti kvar tills April.

Tudelad känsla att ha servat dyrt för att behålla garantin och så håller det bara.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Närmar mig 7000 mila service med stora steg och har garanti kvar tills April.

Tudelad känsla att ha servat dyrt för att behålla garantin och så håller det bara.

I-landsproblem deluxe:tummenupp

Är det inget som rasat/ behövts underhållas såsom hjullager/ styrlager mm?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
en kopplingswire vid ca 4000 mil och en glödlampa, inget som gick på garantin dock (räknades som naturligt slitage)!

Och en motorklyvning som var en ren undersökning om hur oljekanalerna var tätade, skorret i lådan blev mentalt mycket bättre:D
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Yamaha skall klonka.
Lika naturligt som att 675or drar olja och HD skall vibrera sönder.
 
Last edited:

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Precis blivit med Fz1:a och har hittils hunnit köra samt bytt framskärm då någon tidigare ägare gjort en klassiker med skivlåset, nu blickar jag mot rutan som inte verkar rimma med min längd då det brusar ganska friskt precis i underkant av hjälmen. Någon som kör med zero gravity SHORTY doubble bubble? Tänte att hellre låg ruta än att flytta upp bruset ett hack...

Lite sent kanske, men jag köpte en ruta från copperdawg och den fungerar kanon. Du kan få den i 3 olika höjder, färgmatchad till hojen samt med eller utan urtag för backspeglar. Ser mycket sportigare ut och jag tycker det är mindre turbulens än originalet, som dessutom är högre.
Min är den lägsta modellen. Så har du något att gå efter om du är sugen på en likadan.
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Jag betalade strax över 3000:- med frakt. Det var däremot några veckors leveranstid då iaf min gjordes på beställning. De hade ingen färdig.. Zero gravity rutan blir säkert kanon!
Hittade en annan bild som man kanske ser lite bättre hur den ser ut.

 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag betalade strax över 3000:- med frakt. Det var däremot några veckors leveranstid då iaf min gjordes på beställning. De hade ingen färdig.. Zero gravity rutan blir säkert kanon!
Hittade en annan bild som man kanske ser lite bättre hur den ser ut.


Passar på att fråga, vilket depåstöd har du?
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Passar på att fråga, vilket depåstöd har du?

Bikeline heter det bakre. Vet inte vars man köper det, då jag fick med det för en massa år sedan med en hoj.
Det främre är ett biltema, som förövrigt är riktigt värdelöst på iaf fz1, då höjden på gaffelbenen är olika. Därmed står hojen lite "snett".
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Jag betalade strax över 3000:- med frakt. Det var däremot några veckors leveranstid då iaf min gjordes på beställning. De hade ingen färdig.. Zero gravity rutan blir säkert kanon!
Hittade en annan bild som man kanske ser lite bättre hur den ser ut.


Snygg kåpa helt klart!
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Någon som kan tipsa om bra bromsbelägg till frambromsarna? Tycker det är sämre bett/känsla än vad det var på min FZ6:a...

Tycker även att de "väser" på nåt sätt även fast det är kött kvar på dom.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
View attachment 425794

Blev ganska snyggt tycker jag:)
Stor tummen upp till Bikersneed som specialbeställde denna till mig.

Snyggt!

Ang bromsarna upplever jag att det är ett ordentligt bett/känsla i dem, åas kommer jag från en Bandit 1250 närmast där bromskänslan är att jämföra med en tvättsvamp...

Har också ett smått väsande ljud, har inte brytt mig så mkt om det. Varje hoj jag har haft har alltid haft nåt unikt ljud.
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Det är säkert inget fel på bromsarna, tänkte dock plocka isär bromsarna och rengöra rubbet och kolla så det inte bor en sten i nåt av oken eller så :) också blir det bromsvätskebyte samtidigt som jag kör en storservice här hemma.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top