Yamaha FZ-tråden

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tror att det är så enkelt att hojen stått ett tag och det bildats kondens, en ordentlig varmkörning fixar saken.

Rent generellt är Fz1 motorerna i princip skottsäkra, att ditt tilltänkta objekt skulle tillhöra undantagen är inte troligt.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tror att det är så enkelt att hojen stått ett tag och det bildats kondens, en ordentlig varmkörning fixar saken.

Rent generellt är Fz1 motorerna i princip skottsäkra, att ditt tilltänkta objekt skulle tillhöra undantagen är inte troligt.
Den har stått ett tag, så det kan det kanske vara då ja. Inget att hänga upp sig på då alltså?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Absolut inget att oroa sig för, det drabbar ju såklart alla mer eller mindre under vinteruppehållet.
Men som ovan sa, åk och provkör. Det är ju rena vårvädret nu.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Får väl försöka hitta en dag och prova den. Ser jävligt fin ut i övrigt.

Hur är det med servicar på dessa? 1000-mils intervaller väl? Vad ligger dessa på i kostnad cirkus?

Sitter slipon på den nu, men dessa ska ju förbättras rejält genom mappning. Vad får man ge för det?
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Stämmer! 1000mils intervaller med ventilspelskontroll vid 4000mil
Tror du får ge strax över 3000:- för en vanlig service hos Yamahacenter och några tusen till om det ör dags för byte av stift, bromsvätska, luftfilter mm
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Sådärja...
Då har jag blivit med en FZ1N 2009 med ABS.
Hann inte köra mycket mer än 15mil innan det blev garaget och vinterpimpandet var igång.
Men idag blev abstinensen för stor och jag tog en runda på 10mil. Det som jag kan tänka mig har relevans i mitt bekymmer är att jag bytt baklyset till ett med inbyggda LED-blinkers. Även färd och bromsljus är LED.
Men idag när jag var ute och körde så började ABS-lampan blinka. Stannade till och startade om hojen. Men efter första hårda inbromsningen så kom blinkadet tillbaka. Testade att "låsa" bakhjulet men ABS:n verkar fungera som den ska då den helt enkelt inte lät mig låsa hjulet.
Kan det bero på att datorn känner för låg last till bromsljuset?
Hade inte tid just nu att testa byta tillbaka till orginalbaklyktan.
Någon som har en ide om vad felet kan vara?
//Tobbe

Kan inte se att någon har svarat dig?

I ditt fall är det sannolikt (och förhoppningsvis) att ABS-systemet varnar för att bromsljuset inte ger rätt belastning i den elektriska kretsen, men det kan fixas genom öka motståndet. Om det bara är det felet du har så ska ABS fungera även med tänd varningslampa.

http://www.998cc.org/forum/gen-ii-garage-tech-help/11194-abs-help.html#post74107

Edit:
Har för mig att det är denna modell med inbyggt motstånd som jag har satt på min hoj (se post 4104 i denna tråd, klarar inte av att länka i Tapatalk...).
http://www.ebay.co.uk/itm/Smoked-LE...Z1-FZ-1-FZ8-FZ-8-ABS-road-legal-/361352935706
Lampan har ändå tänts någon enstaka gång, då efter hård stadskörning med många tvära inbromsningar.
 
Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Finns det så att man kan se vilken växel som är i på displayen på de nya modellerna?
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Finns det så att man kan se vilken växel som är i på displayen på de nya modellerna?
På fz1? Nej isf...Finns ju eftermarknadsprylar annars om man verkligen vill ha sånt.
Bortsett från lite justerad ecu så är fz1:an likadan från 2006 till 2014 då den lades ner. 2006 var lite stötigare i dämpningen med tydligen.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tänkte byta olja och filter i hojen. Oljefiltret ska vara spänt till 17nm, men min momentnyckel går som lägst till 20nm. Vad göra? Dra åt för hand eller vad gör ni? Kan ju teoriskt köpa en till momentnyckel, men är ju en femhunka tunnare plånbok det..
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tänkte byta olja och filter i hojen. Oljefiltret ska vara spänt till 17nm, men min momentnyckel går som lägst till 20nm. Vad göra? Dra åt för hand eller vad gör ni? Kan ju teoriskt köpa en till momentnyckel, men är ju en femhunka tunnare plånbok det..

Jag har alltid dragit åt för hand, har inte tappat nåt oljefilter än...
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Jag skulle dra det så hårt jag kan för hand.
(Fast egentligen skulle jag använda min nya momentnyckel som jag beställde på laitis.se:)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top