Yamaha FZ-tråden

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
OK, tack för info! Detta med kontakterna... det är dina erfarenheter från tidigare installationer så du tog det säkra för det osäkra? Eller fick du glapp på denna installation och fick fixa till det?
Jag monterade med kontakterna, körde med det förra säsongen, men märkte lite problem. Beror antagligen på att jag efter montering tagit isär kontakterna ett par gånger för att snygga till kabeldragningen.

Nu i vinter har jag lött dom.
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Tänkte att vi kan lägga in en bild på våra pärlor och skriva nån rad om eventuella modds
Min har leo vince slip-on, ivans block off plates, nån sorts tail tidy, vita blinkersglas, zero gravity shorty bubble ruta(ej på bild), och växelindikator med vit led.

Har även dragit på en storservice nu under vintern och är på g att montera en D.I.D "guld" kedja.

Fyll på med era hojjar nu vettja!!!!:banana

IMG_1253.JPG
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
d925f1c5ceabec1f7f148060bfb3a91d.jpg
uploadfromtaptalk1456346302598.jpgKnappt två månader i min ägo nu. Jag har satt på rökiga blinkersglas och r&g tail tidy, bytt sidospeglar samt drevat ner den en kugg fram. Sen var där lite saker på från tidigare ägare, ställbara broms och kopplingsgrepp, bellypan, ensits-cuts som jag ej ännu satt på då jag tvekar om den blir så mycket snyggare, mivv-GP slipon. Är nog allt. Förhållandevis standard för att vara en fz1, än...
 
Last edited:

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Tjo, fliker in med lite frågor, jag är på jakt efter hoj strax och fz8 el. fz1 gillar jag starkt men det finns en del frågetecken. Jag hade nog haft roligare på en naken inbillar jag mig, men hade också velat ge mig av på en liten touringrunda. Problemet är att de nakna fz jag ser, ingen kommer med packbox, är det möjligt att ens köpa till och montera på dessa? Annars? Andra billiga(re?) alternativ mer än tankväska? Möjlighet att surra fast någonting baktill?

Är det istället en kåpad modell jag bör leta efter kanske?
Det här med prissättning tycker jag också är svårt som fasen då det inte finns mycket att jämföra med på blocket just nu. Någon som vågar spekulera i vad en FZ8 från -11 med 2000 mil på mätaren kan kosta mellan tummen och pekfingret?

Tackar ödmjukast :tuttar
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tjo, fliker in med lite frågor, jag är på jakt efter hoj strax och fz8 el. fz1 gillar jag starkt men det finns en del frågetecken. Jag hade nog haft roligare på en naken inbillar jag mig, men hade också velat ge mig av på en liten touringrunda. Problemet är att de nakna fz jag ser, ingen kommer med packbox, är det möjligt att ens köpa till och montera på dessa? Annars? Andra billiga(re?) alternativ mer än tankväska? Möjlighet att surra fast någonting baktill?

Är det istället en kåpad modell jag bör leta efter kanske?
Det här med prissättning tycker jag också är svårt som fasen då det inte finns mycket att jämföra med på blocket just nu. Någon som vågar spekulera i vad en FZ8 från -11 med 2000 mil på mätaren kan kosta mellan tummen och pekfingret?

Tackar ödmjukast :tuttar
Finns hur mycket boxar, väskor, vindrutor osv som helst till fz1. En hel uppsjö med delar, billiga som dyra.
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
S-modellen är bara halvkåpa, skulle välja den oavsett användningsområde. Den knuffar undan lite vind och eventuell nederbörd. Håller med om att nakenhojar är snygga, körde en tidigare, men vill inte gå tillbaka. Tycker personligen att FZ1-S ser sportigare ut.

Skillnaden mellan N och S är om jag minns rätt: halvkåpan/vindrutan, passagerarhandtaget och kanske centralstödet(?). Samma allt annat.

Tror inte att det skiljer sig åt hur man fäster eventuella packväskor? Finns olika tillverkare t ex sw-motech och Givi. Personligen skulle dock aldrig sätta packbox på min av estetiska skäl, föredrar ryggsäck, tankväska och tailbag.

Köp en FZ1 med ABS. Du får mer för pengarna och den är fortfarande ok att försäkra. Ha lite is i magen, det kommer säkert ut fler på blocket snart.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
S-modellen är bara halvkåpa, skulle välja den oavsett användningsområde. Den knuffar undan lite vind och eventuell nederbörd. Håller med om att nakenhojar är snygga, körde en tidigare, men vill inte gå tillbaka. Tycker personligen att FZ1-S ser sportigare ut.

Skillnaden mellan N och S är om jag minns rätt: halvkåpan/vindrutan, passagerarhandtaget och kanske centralstödet(?). Samma allt annat.

Tror inte att det skiljer sig åt hur man fäster eventuella packväskor? Finns olika tillverkare t ex sw-motech och Givi. Personligen skulle dock aldrig sätta packbox på min av estetiska skäl, föredrar ryggsäck, tankväska och tailbag.

Köp en FZ1 med ABS. Du får mer för pengarna och den är fortfarande ok att försäkra. Ha lite is i magen, det kommer säkert ut fler på blocket snart.
Ska man långpendla och motorvägspiska mycket så hade jag också gått på s-modellen, bättre vindskydd. All annan körning n-modellen istället. Smaken är som baken, men jag tycker personligen n-modellen är mycket snyggare. Jag gillar vinden mot kroppen. Farten märks helt enkelt. N-modellen är dessutom lättare.

Och om du hittar två likadana med ena ABS, andra inte, så ska du helt klart ta ABS. Men för mig personligen är det inget jag hänger upp mig jättemycket på. Min har inte det. Några kilo lättare där med iom det ?
Försäkringen är billig ändå. 4500 helförsäkrad ger jag för min
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Fasen vad schysst ändå, yes fz1 kanske vore bättre istället, den har trots allt gjorts längre och går att hitta lite billigare. Skall kolla upp försäkringen, är det mycket storleksskillnad på dessa? Har provsuttit fz8an och satt jättebra på den och den kändes inte alls stor. Är bara 170cm :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Finns väl ingen anledning att gå på FZ-8, sämre chassikomponenter, mindre motor mm till ungefär samma pris som en FZ-1.
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Fasen vad schysst ändå, yes fz1 kanske vore bättre istället, den har trots allt gjorts längre och går att hitta lite billigare. Skall kolla upp försäkringen, är det mycket storleksskillnad på dessa? Har provsuttit fz8an och satt jättebra på den och den kändes inte alls stor. Är bara 170cm :)
Som sagt, den "nyare" FZ8 är i grova drag samma motorcykel som FZ1. Samma generation på all teknik. Man kan påstå att Yamaha bara stuvade om lite och kunde sälja en något enklare produkt i ett nytt segment.

Motorn är reducerad till 779 cc och 16 ventiler. Samma motorblock har 998 cc och 20 ventiler i FZ1 (och gamla R1). Sämre stötdämpare och smalare bakdäck. Lite ny plast.

Om man tänker positivt så har motorkaraktären jämnats ut med mindre cylindervolym, annan motorstyrning, längre headers (?), så man slipper den extra HP-rushen som finns i FZ1 från 7000 varv och uppåt. Den drar lite mindre bränsle och är lite lättare. Jag provkörde en ny FZ8 när den kom och ytterligare en gång till innan jag köpte min FZ1. Tycker att det är en fin och prisvärd hoj, men eftersom mc-åkande inte bara är sans och förnuft så valde jag FZ1. Never looked back since...

OBS! Absolut inget fel på en FZ8, men om du frågar en FZ1-ägare kommer du alltid få en undrande motfråga: Varför? ;)

Om du överväger en naken FZ8 så bör du provköra en MT-09 också tycker jag. Starkare, lättare och modernare plattform (t ex motorstyrning och antispinn). Jag är 190+ så den kändes för kort för mig, men med 170 cm är den säkert grym. Visst, lite mer åt motard-hållet, men ändå...

Edit:
Någon som reflekterar över sitt val: http://www.779cc.org/forum/fz8-general-discussion/865-so-why-did-we-buy-fz8-instead-fz1.html
Cycle World uppgraderar en FZ8-N: http://www.cycleworld.com/2012/01/25/cycle-world-project-fazed-in-feature/
 
Last edited:

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Har inte kommit upp i 1000 mil än... :va

2014: 100-mila service 2163:-
2015: Årsservice 2434:-

Blir förbannad när jag ser prislapparna för det som i princip är oljebyten. Men det är tydligen vad man får betala för stämpel i boken och för att behålla den 5-åriga Yamaha-garantin (till 2019 i mitt fall). Krävs 1 service per kalenderår.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ni i närheten av STHLM med FZ-1, vad har ni betalt för eran 1000 mil service? Fick pris på 4200.
Bor visserligen inte i Stockholm, men för referens... Betalade 3200kr för 2000-mila servicen inklusive material. Även lite småfix såsom byte av drev, fixad sadel etc inkluderat i det priset. Hämtad och lämnad med ?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top