Yamaha FZ-tråden

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
När drar ni ut era hojjar? :banana

Till och börja skall snön vara borta från vägarna.... Sen får det gärna vara 10 grader varmt oxå...

Men iof är min hoj påställd året runt så när väder och vind tillåter startar jag upp den!! Men nånstans av månadskiftet mars-april blir det nog.
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
mmmmm

Min hojj är aldrig påställd ännu, lite väl frustrerande att köpa en spraljans ny hojj o bara ta hem den till garaget :rolleyes:

10 grader varmt o inge grus/snö låter som en bra regel!

Fan, grämer mig fortfarande över ett köp av en tankpad (vanlig carbonlook).... 250 spänn!! :huvet Rena rånet för en plastbit :mad:
Till och börja skall snön vara borta från vägarna.... Sen får det gärna vara 10 grader varmt oxå...

Men iof är min hoj påställd året runt så när väder och vind tillåter startar jag upp den!! Men nånstans av månadskiftet mars-april blir det nog.
 

themotorman

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
vaxholm
Hoj
Yamaha FZ6-N 07
har en -07 Fz6 som behöver nya pipor, för ska jag vara ärlig, farmors permobil är mer upphetsande:p... Devil låter ju för jä**a nice men dyrt, gpr vad jag har hört låter väldigt likt men kostar mycket mindre. vilket ska man välja, det finns så många?
sen så har jag läst mycket hör om ersättningsrör, vad är det? Vad gör det?
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
har en -07 Fz6 som behöver nya pipor, för ska jag vara ärlig, farmors permobil är mer upphetsande:p... Devil låter ju för jä**a nice men dyrt, gpr vad jag har hört låter väldigt likt men kostar mycket mindre. vilket ska man välja, det finns så många?
sen så har jag läst mycket hör om ersättningsrör, vad är det? Vad gör det?

Ersättningsröret är för att ta bort katalysatorn.
Jag ha ett beggat remus kolfibersystem med ersättningsrör liggande om du är intresserad.
 

MAWA

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalmar
Hoj
FZ1-S
Hej hopp i slasket, jag har tagit bort peggarna under fotpinnarna för de tog i mest hela tiden när man svängde. När man har gjort detta och kör på bana kommer man att slipa ner fotpinnarna, sedan kommer bullerburken att ta i om man kör med orginal (den skall bort innan säsongen kommer igång). Jag har plockat bort centralstödet så jag kan inte svara på om detta kommer att bråka också.
 

themotorman

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
vaxholm
Hoj
Yamaha FZ6-N 07
Varför har FZ6 s2-07 98hk medans vanliga Fz6 -07 har 72?
Jag gissar att det är abs som gör att yamaha vågar ha 98 hästar men vad är det som gör skillnaden? databox eller annat bränslesystem, större spridare eller vad?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Varför har FZ6 s2-07 98hk medans vanliga Fz6 -07 har 72?
Jag gissar att det är abs som gör att yamaha vågar ha 98 hästar men vad är det som gör skillnaden? databox eller annat bränslesystem, större spridare eller vad?

Bara ett litet plåtbleck som stoppar gasreglaget. Gå några sidor bakåt så hittar du en väldigt bra beskrivning på hur man enkelt avlägsnar strypningen.
 

themotorman

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
vaxholm
Hoj
Yamaha FZ6-N 07
Ersättningsröret är för att ta bort katalysatorn.
Jag ha ett beggat remus kolfibersystem med ersättningsrör liggande om du är intresserad.
aha, jag förstår var kan man köpa sånt då? jag har lixom ställt in mig på Devil alltså. Ger det någon effekt skillnad btw?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
men vadå? det är bara en liten "plåtbricka" som tar bort ca 20 hästar?

Fel fel..strypningen tar bort ca 7hk från "snik" motorn, så ca 85 hk i ostrypt utförande, då den andra har lite omarbetad motor.

Själv åker jag o hämtar denna på söndag som det ser ut nu:tummenupp
2007:a med 148,5 mil, hur lång ikörning är det på dessa:va Leovince slip-on, var de dyra nya? Ger de något extra kräma?Kommer man på 100hk sidan iaf hoppas jag:tummenupp
 

Bifogat

  • Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    74.8 KB · Visningar: 139
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Fel fel..strypningen tar bort ca 7hk från "snik" motorn, så ca 85 hk i ostrypt utförande, då den andra har lite omarbetad motor.

Var har du fått detta ifrån. :va

Diskussionen har varit uppe i denna tråden flertalet gånger. Det är endast ett gasstop som spärrar gasreglaget, annars är motorerna identiska. :fakta
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Var har du fått detta ifrån. :va

Diskussionen har varit uppe i denna tråden flertalet gånger. Det är endast ett gasstop som spärrar gasreglaget, annars är motorerna identiska. :fakta

Inte enligt Yamahahandlare från Gävle ialla fall, då jag tittade på "snik"modellen, han sa att det är omarbetad motor på 98 hk, en annan topp, nåja någon lär väl bänka någon gång så det blir svart på vitt.

En snabbt hopp från en "ostrypt" samt en "orginal" 98 lär ju märkas om inte annat.
 
Last edited:

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Inte enligt Yamahahandlare från Gävle ialla fall, då jag tittade på "snik"modellen, han sa att det är omarbetad motor på 98 hk, en annan topp, nåja någon lär väl bänka någon gång så det blir svart på vitt.

En snabbt hopp från en "ostrypt" samt en "orginal" 98 lär ju märkas om inte annat.

Skulle vilja påstå att din säljare har dragit en vals för att du ska köpa den
ostrypta. Ni får tänka på att från början var motorn på 98hk så varför skulle
dom göra om toppen för att få mer effekt när det snarare är åt andra hållet
dom har gjort. Finns till och med en snubbe här i tråden (puttepk om jag minns
rätt) som har en 78hk som ger över 100hk på bakhjulet i bänk.
 

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Timrå
Hoj
FZ1-S 06
Hej. Ny här på forumet men har med stort nöje läst hela tråden. Mycket snack om effekt men jag skulle vilja ha ett klargörande angående lyset. Är det alltså bara ett halv-ljus och ett hel-ljus på dessa? Jag trodde dom hade dubbla h4 eller h7 och att det var därför FZ1-s fick så bra betyg i ljustestet när BIKE testade den. Och om så inte är fallet, var det en liten kabel man fick leta reda på för att koppla in halv-ljus på båda? Var den redan färdig eller måste den skarvas? Sitter det redan h4/h7 på den sidan då? Och hel-ljuset var man tvungen att byta hela insatsen på om man ville få det att funka eller? Verkar konstigt. Längtar tills jag får ta hem min egen så jag kan undersöka på riktigt. Hoppas vi får en riktigt bra hojåkar sommar utan olyckor.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skulle vilja påstå att din säljare har dragit en vals för att du ska köpa den
ostrypta. Ni får tänka på att från början var motorn på 98hk så varför skulle
dom göra om toppen för att få mer effekt när det snarare är åt andra hållet
dom har gjort. Finns till och med en snubbe här i tråden (puttepk om jag minns
rätt) som har en 78hk som ger över 100hk på bakhjulet i bänk.

Vals o vals? Gör det på detta sättet så då tappar de många kunder, 100Hk på bakhjulet för att tagit bort en strypning, jo tjo flöjt! När det är 98 på veven:rolleyes: Räkna med 10-13% effekt tapp i transmissionen, skulle det då vara 110 på veven? Då har han trimmat ordentligt, snudd på r6 prestanda..Kom inte tjatande om något effektsystem, för det ger inte så mycket, liten volym mindre extra prestanda.
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Hej. Ny här på forumet men har med stort nöje läst hela tråden. Mycket snack om effekt men jag skulle vilja ha ett klargörande angående lyset. Är det alltså bara ett halv-ljus och ett hel-ljus på dessa? Jag trodde dom hade dubbla h4 eller h7 och att det var därför FZ1-s fick så bra betyg i ljustestet när BIKE testade den. Och om så inte är fallet, var det en liten kabel man fick leta reda på för att koppla in halv-ljus på båda? Var den redan färdig eller måste den skarvas? Sitter det redan h4/h7 på den sidan då? Och hel-ljuset var man tvungen att byta hela insatsen på om man ville få det att funka eller? Verkar konstigt. Längtar tills jag får ta hem min egen så jag kan undersöka på riktigt. Hoppas vi får en riktigt bra hojåkar sommar utan olyckor.

Det är dubbla H4 på FZ1-S. Kanonlyse !!

Köper du en med ABS??
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top