Yamaha FZ-tråden

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Någon som har bromspapper på fz1? oavsett org till modiferad

För ca 1-2 år sen hade Bike ett test av olika slip-on. Då hade de en -06 FZ1-S som testobjekt. Bromsade före och efter byte till bullerburk.
Om jag minns rätt så fick de 139hk orginal och som bäst 148hk med Yoshi´s burk.
Jag skall rota fram vilket nummer det var på tidningen och återkomma!!

Sen finns det en hel del info på det amerikanska forumet:
http://www.yamahafz1oa.com/forum/index.php

//cage
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Någon som har bromspapper på fz1? oavsett org till modiferad

Om det duger från Gammelfazer1000 (01 med förgasare) så har jag det någonstans i garageröran.
Vill minnas att det var 126hk med slip-on och KN-filter efter ombestyckning.
Bestyckade å andra sidan bara lågfartsdelen så toppeffekten lär inte ändrats.

Duger siffrorna eller ska jag leta? Eller ska det vara från DenNyaFz1:an?

Fotnot för intresserade: bänkningen gjordes i ett försök att byta till e85 vilket är svårt med förgasarmotorn. Med e85 var det +6hk på topp direckt. Gissa vad jag ska köpa till Nästa Cykel Med Insprutning? PC med mappningsomkopplare på styret. Wow.
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Ok, mest nyfiken på nyare fz:an med insprut. Ds, fortfarande ingen med bänkpapper vad den gav på slangen?
 

doller

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
I Sveriges närmaste stad
Hoj
2008 Yamaha FZ6 N
Däck...

Inför nya säsongen är det dags för mig att byta däck då jag åkt 750 mil med mitt däck och det börjar bli utslitet. Förvisso kan jag köra ca 150 mil till men det är väl bättre att vara ute i god tid.

Jag funderar på att köpa något av nedanstående däck men har inte riktigt bestämt mig. Jag skulle först vilja höra om det är någon som har monterat något av däcken på sin FZ6-N och i så fall vad är rekommendationen från er?

*Metzeler Z6 s
*Michelin Pilot Road 2
*Michelin Pilot Road

Enligt aukt. verkstad rekommenderades de två första däcken.
Vad tycker/säger ni?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Inför nya säsongen är det dags för mig att byta däck då jag åkt 750 mil med mitt däck och det börjar bli utslitet. Förvisso kan jag köra ca 150 mil till men det är väl bättre att vara ute i god tid.

Jag funderar på att köpa något av nedanstående däck men har inte riktigt bestämt mig. Jag skulle först vilja höra om det är någon som har monterat något av däcken på sin FZ6-N och i så fall vad är rekommendationen från er?

*Metzeler Z6 s
*Michelin Pilot Road 2
*Michelin Pilot Road

Enligt aukt. verkstad rekommenderades de två första däcken.
Vad tycker/säger ni?

Har inte provat michelin än. Har haft två olika bridgestone (bt020 & bt021) och metzeler z6.
Metzeler har överlägset varit bäst av dem däcken så jag har fortsatt kört med dem. Slits dock lite snabbare i mitten än bridgestone om man pendlar mycket via motorvägen.
Bt020 har varit sämst. Slitits snabbast och värdelöst på regn.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fz6s fakta.

Tänkte insupa lite erfarenheter av er som kört fz6a, då jag hittils inte kört en enda meter med min..snabb uppstart fick duga förra söndagen. Skulle aldrig vågat gjort så vid annat köp, men det är klart när hojen är 2 år gammal och i nyskick med garantier så är det lugnt..

Hur är den körmässigt och i ramen vid aktiv körning? Kurviga 70-90 vägar när man ligger i plus tempo, samt hur är den att kasta runt på banan? Är den stadig som en R-hoj? Allt ser stadigt och påkostat ut iaf.

Vad jag läst mig till i tråden(hua..lång) så verkar ni alla som har fz rätt nöjda med modellen, att det verkar gå riktigt bra i stan, är väl kan jag tänka att den är så smidig i modellen. Försäkringsmässigt så blev den en hit för mig med en helårs helförsäkring för 3040 kr, svårslaget för en hoj från 2007..(ok för man har bra kriterier med då man smäller i 40..)och Bilsport mc´s "moderna försäkringar"
kanske en offroad eller custom kan matcha det, men det är ointressent för mig i dagsläget.Trygg Hansa har erbjudit samma fsk för närmare 16K per år

Hur är den i bränsleförbrukning, någon som kollat av? Har hört från 0,4-0,8. Fungerar bränslemätaren bra, den ställer väl om sig på slutet och tar liter för liter när det är lite soppa kvar? 0,4 isåfall kan väl enbart vara motorväg i 80 knyck nonstop..låter FÖR lite?

VAD är ni MEST besvikna på gällande modellen? Lider den av några generalfel, eller något som ofta pajat/byttits op garantin eller är det en riktigt vettig och väl sammansatt hoj utan speciella barnsjukdommar.

Tacksam för era värderingar/synpunkter gällande detta
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tacksam för era värderingar/synpunkter gällande detta

Har bara ägt sunkiga 80-talare tidigare och har väl inte provat så jätte många andra hojar, har ens inte testat den nya än, så jag har väl egentligen inget likvärdigt att jämföra med. Har dock hunnit köra en hel del med min fz6.

Aktiv körning på de svenska landsvägarna är den perfekt till. Har inga problem med att hänga på de stora r-hojarna.

Långfärder är inga problem. Kört 40mil i ett svep (stannade och tanka en gång) utan någon träsmak i arslet.

Bränsleförbrukningen har jag inte kollat så noga, bara märkt att det är väldigt varierande beroende på körstil. 0,4-0,8 som du nämner kan nog stämma väldigt bra.
Bränslemätaren fungerar väldigt bra jämfört med andra hojar jag testat. När det blir en viss bränslenivå börjar nivåvisaren att blinka och det dyker upp en "ny" nollställd trippmätare.

Bankörning är den däremot lite sämre. Den fungerar till det men markfrigången är värdelös ute på banan. "Fegispinnarna" (piggarna längst ut på fotpinnarna) försvinner ganska snabbt. Skulle jag kört på bana med min igen skull jag plockat bort sidostödet. Väldigt otäckt när det tar i.

Hade oturen att råka ut för ett motorras i höstas. Aldrig hört talas om någon annan som fått det så det var väl bara min vanliga otur att få den ända modellen med fabrikationsfel.

Väldigt nöjd med hojen men har fått smak för bankörning och därför skaffat en hoj som är bättre lämpad för det. Funderar dock på att behålla den ändå då jag är väldigt nöjd med den som landsvägshoj.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har bara ägt sunkiga 80-talare tidigare och har väl inte provat så jätte många andra hojar, har ens inte testat den nya än, så jag har väl egentligen inget likvärdigt att jämföra med. Har dock hunnit köra en hel del med min fz6.

Aktiv körning på de svenska landsvägarna är den perfekt till. Har inga problem med att hänga på de stora r-hojarna.

Långfärder är inga problem. Kört 40mil i ett svep (stannade och tanka en gång) utan någon träsmak i arslet.

Bränsleförbrukningen har jag inte kollat så noga, bara märkt att det är väldigt varierande beroende på körstil. 0,4-0,8 som du nämner kan nog stämma väldigt bra.
Bränslemätaren fungerar väldigt bra jämfört med andra hojar jag testat. När det blir en viss bränslenivå börjar nivåvisaren att blinka och det dyker upp en "ny" nollställd trippmätare.

Bankörning är den däremot lite sämre. Den fungerar till det men markfrigången är värdelös ute på banan. "Fegispinnarna" (piggarna längst ut på fotpinnarna) försvinner ganska snabbt. Skulle jag kört på bana med min igen skull jag plockat bort sidostödet. Väldigt otäckt när det tar i.

Hade oturen att råka ut för ett motorras i höstas. Aldrig hört talas om någon annan som fått det så det var väl bara min vanliga otur att få den ända modellen med fabrikationsfel.

Väldigt nöjd med hojen men har fått smak för bankörning och därför skaffat en hoj som är bättre lämpad för det. Funderar dock på att behålla den ändå då jag är väldigt nöjd med den som landsvägshoj.

Oki! Värdesätter bra banegenskaper, då jag brukar åka några ggr per år på större banor och även gocartbanor, så får väl se om man skall plocka bort centralstödet, sticker inte den ut längre än sidostödet, så det tar i först:va måste kolla när jag kommer hem...vet ju att hojen man köpt inte har samma egenskaper på den biten som hojen man haft, cbr 929, men andra egenskaper runtikring kompenserar(upprätt sitta, billig i drift)och man får ta att 50 hk galloperade iväg, lite långsammare till 100(njaee)el 200 iaf. Sämre vrid och toppfart, men det vet man om och det har man accepterat.

För övrigt så verkar batteriet sitta lite knasigt under tanken, men jag har framdraget under tanken mot styret, kontakt som passar c-tech laddare(har dock ingen sådan..)någon som vet om det finns "universal"kontakt som ser likadan ut som c-techs?.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Oki! Värdesätter bra banegenskaper, då jag brukar åka några ggr per år på större banor och även gocartbanor, så får väl se om man skall plocka bort centralstödet, sticker inte den ut längre än sidostödet, så det tar i först:va måste kolla när jag kommer hem...vet ju att hojen man köpt inte har samma egenskaper på den biten som hojen man haft, cbr 929, men andra egenskaper runtikring kompenserar(upprätt sitta, billig i drift)och man får ta att 50 hk galloperade iväg, lite långsammare till 100(njaee)el 200 iaf. Sämre vrid och toppfart, men det vet man om och det har man accepterat.

Har inget centralstöd på min så det vet jag inget om.
Har inte kört så mycket bana med den. En gång på Knutstorp och två gånger på Sturupraceway. Framförallt på Sturup (ombyggd gocartbana) som det tar i. På Knutstorp som är lite större bana var det bara fotpinnarna som tog i lite.
Finns ju fotpinnsatser som sitter lite högre att köpa till.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
tjenare grabbar.
var och hämtade min svarta fz1 igår i stockholm.så nu blir jag väl fullständigt medlem i tråden för fz
:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top