Yamaha FZ-tråden

Bache

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Borås
Hoj
beslutsångest
Tack för svaret. Nu har jag fått en djävulsk beslutsångest istället. Får råd från familj som tycker jag skall köpa en billigare hoj istället, men jag har bra pris på en ny (55k) och får även bra pris på personlig utrustning och lås/kapell.... har ju inte provkört några hojar än, men detta erbjudandet lär ju inte stå sig länge. Inte fel med ny MC med garanti och så, men nackdelen är att man kan ju inte serva själv för då är garantin tappad i sjön. Är ju ändå en del pengar involverat. Några bra tips? Vill gärna ha den, men att få mellanskillnaden i fickan och köpa en äldre hoj som ändå fungerar kanon är ju inte heller dumt.... är ute efter en hoj som är precis som denna, street, "liten och nätt" och som ser bra ut. Just nu finns det inte ett skit på blocket. Honda Hornet typ 03 för 10k mindre än en flongans ny är inte direkt lockande.... tips och råd mottages tacksamt!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tack för svaret. Nu har jag fått en djävulsk beslutsångest istället. Får råd från familj som tycker jag skall köpa en billigare hoj istället, men jag har bra pris på en ny (55k) och får även bra pris på personlig utrustning och lås/kapell.... har ju inte provkört några hojar än, men detta erbjudandet lär ju inte stå sig länge. Inte fel med ny MC med garanti och så, men nackdelen är att man kan ju inte serva själv för då är garantin tappad i sjön. Är ju ändå en del pengar involverat. Några bra tips? Vill gärna ha den, men att få mellanskillnaden i fickan och köpa en äldre hoj som ändå fungerar kanon är ju inte heller dumt.... är ute efter en hoj som är precis som denna, street, "liten och nätt" och som ser bra ut. Just nu finns det inte ett skit på blocket. Honda Hornet typ 03 för 10k mindre än en flongans ny är inte direkt lockande.... tips och råd mottages tacksamt!

Horneten är väl dyrare att försäkra? Och servicekostnaderna är inte höga på en fz6.

Köpte också grisen i säcken och jag ångrar mig inte.

Var det den vanliga fz6 (gamla) eller s2:an du skulle få för 55k?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack för svaret. Nu har jag fått en djävulsk beslutsångest istället. Får råd från familj som tycker jag skall köpa en billigare hoj istället, men jag har bra pris på en ny (55k) och får även bra pris på personlig utrustning och lås/kapell.... har ju inte provkört några hojar än, men detta erbjudandet lär ju inte stå sig länge. Inte fel med ny MC med garanti och så, men nackdelen är att man kan ju inte serva själv för då är garantin tappad i sjön. Är ju ändå en del pengar involverat. Några bra tips? Vill gärna ha den, men att få mellanskillnaden i fickan och köpa en äldre hoj som ändå fungerar kanon är ju inte heller dumt.... är ute efter en hoj som är precis som denna, street, "liten och nätt" och som ser bra ut. Just nu finns det inte ett skit på blocket. Honda Hornet typ 03 för 10k mindre än en flongans ny är inte direkt lockande.... tips och råd mottages tacksamt!
Bache i den situationen så säger jag bara KÖP DEN FÖR HELVETE ! :)
Hornet kommer inte ens i närheten av en FZ. Har du pengarna och vill ha en naken street hoj, så köp den utan att tveka. Förresten se till att du får S2-versionen, då denna har 98 hästkrafter i stället för 70-nåt.

Jag gjorde som min mamma sa : "köp den hojen du verkligen vill ha, för annars kommer du att hata den och ändå byta den sen"

Detta då min fru var hysterisk att jag ville lägga ut så mycket pengar på en "leksak". Fy fan vad jag e tacksam att jag följde mitt hjärta ...

Horneten är väl dyrare att försäkra? Och servicekostnaderna är inte höga på en fz6.

Köpte också grisen i säcken och jag ångrar mig inte.

Var det den vanliga fz6 (gamla) eller s2:an du skulle få för 55k?

Det kan mycket väl vara S2:an, köpte min 07:a förra året för 60k, och i år borde den ligga på samma eller strax under, runt 58k kanske. skulle jag vara desperat skulle jag nog släppa den för 55k.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det kan mycket väl vara S2:an, köpte min 07:a förra året för 60k, och i år borde den ligga på samma eller strax under, runt 58k kanske. skulle jag vara desperat skulle jag nog släppa den för 55k.

Inte en aning om vad priserna ligger. Hämtar ut en s2:a i veckan med 570mil på mätarn som jag inte bestämt mig för om jag ska behålla eller sälja.
Gillar verkligen hojen men funderar på att gatregga suzukin=svinig försäkringspremie.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Inte en aning om vad priserna ligger. Hämtar ut en s2:a i veckan med 570mil på mätarn som jag inte bestämt mig för om jag ska behålla eller sälja.
Gillar verkligen hojen men funderar på att gatregga suzukin=svinig försäkringspremie.

Min S2:a 07 med 360 mil på mätaren borde landa på mellan 55 som lägst eller 62 som högst. Bache, om det inte är en S2:a du har tittat på , så ge JesperN ett bud ;)
 

Bache

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Borås
Hoj
beslutsångest
Det är ingen S2a som är aktuell, det är 78-hästarn.... men har ändå planer på att regga den som 25 kW nu de första månaderna jag är under 21, sen kör jag upp för obegränsad och "pluggar ur den". Och när jag väl gör det pluggar jag ur den hela vägen upp till 98. Pmat jesperNNNN.
Måste vända och vrida på det. Rent spontant skulle jag kunna gå ner och ta den med en gång, men sen hör man alla motargument, och klart, det finns ju lite sanning i dem, men ändå.... tråkigt att ångra sig och så, inte kul att köpa en ny grej i dessa tider heller. Kanske blir ännu bättre priser till våren..... så är det i mitt huvve fram och tillbaka hela tiden nu..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kanske blir ännu bättre priser till våren.....
Troligtvis inte. 55k för 78kh fazern vet jag inte om jag hade betalat, när man kan ge 3 till och få en S2:a, med uppdaterad motor, instrumentering, baksving (och pulver ska vi inte glömma) Du kan nog sätta en gasspärr på S2:an också ;)
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
jag har varit och tittat på den, den var i rätt bra skick. Kände inte på den, så jag vet inte om den var dammig eller matt i lacken, men jag antar att den var lätt dammig.

Antagligen dammig. Annonstexten stämmer, absolut nyskick.
Men fan vad kallt det var att köra hem den. 5mil i temperatur på 1-2grader. Men det var det värt för att stilla abstinensen. :yoparty
Var mörkt när jag kom hem så nån bättre bild kan jag inte bidra med, tyvärr.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Antagligen dammig. Annonstexten stämmer, absolut nyskick.
Men fan vad kallt det var att köra hem den. 5mil i temperatur på 1-2grader. Men det var det värt för att stilla abstinensen. :yoparty
Var mörkt när jag kom hem så nån bättre bild kan jag inte bidra med, tyvärr.

jaha så du köpte den :) Gratulerar ! nu måste vi ta lite bilder ihop ;)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Köpt och köpt, fick den som ersättning då det inte var lönt att reparera den andra.

Just det, det var någon där motorn hade exploderat/spruckit eller nåt va ?
Det var inga effektblås på den nya hojen har jag för mig, eller hur ?
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ååå WOW ! fick ett bra erbjudande från Dina Försäkringar:
En trafikförsäkring hos oss på FXL372 går på 9 732 kronor om året, förutsatt att du kört skadefritt sedan du tog körkortet.

Halv och helförsäkring är tyvärr väldigt dyra hos oss för denna typ av fordon. Halvförsäkringen går på 26 731 kr/år och hel har jag inte ens räknat på
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top