Yamaha FZ-tråden

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

lokarizehotmail

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Mariannelund
Hoj
Monster 600-01
Tack för svaret. Nu har jag fått en djävulsk beslutsångest istället. Får råd från familj som tycker jag skall köpa en billigare hoj istället, men jag har bra pris på en ny (55k) och får även bra pris på personlig utrustning och lås/kapell.... har ju inte provkört några hojar än, men detta erbjudandet lär ju inte stå sig länge. Inte fel med ny MC med garanti och så, men nackdelen är att man kan ju inte serva själv för då är garantin tappad i sjön. Är ju ändå en del pengar involverat. Några bra tips? Vill gärna ha den, men att få mellanskillnaden i fickan och köpa en äldre hoj som ändå fungerar kanon är ju inte heller dumt.... är ute efter en hoj som är precis som denna, street, "liten och nätt" och som ser bra ut. Just nu finns det inte ett skit på blocket. Honda Hornet typ 03 för 10k mindre än en flongans ny är inte direkt lockande.... tips och råd mottages tacksamt!

Hej!
Så finns ju min FZ6 S2-07 endast 48mil som jag släpper för 59000:-!
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Hej

jag har en FZ1-N -06 och ska köpa slipon så jag får finare sjung i ljudet. är det någon som vet vilken som är bäst ocg ifall man behöver göra vissa inställningar för att den ska gå rätt med det nya slipon? och hur gör man med den lilli "burken" som sitter på orginalet med 2 verjar kopllade till den?
 

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Timrå
Hoj
FZ1-S 06
Hej. Läste ett test i tidningen Bike och där hade dom en liten notis eller vad man ska kalla det om att FZ1 fick uppdaterad insprutningen till 07 för förbättrat gas-svar. Nu undrar jag om det är någon här som kört både 06 och nyare som kan kommentera det? Är det något som man som ganska ovan och inte så avancerad förare märker av?
Tack för ordet.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Hej

jag har en FZ1-N -06 och ska köpa slipon så jag får finare sjung i ljudet. är det någon som vet vilken som är bäst ocg ifall man behöver göra vissa inställningar för att den ska gå rätt med det nya slipon? och hur gör man med den lilli "burken" som sitter på orginalet med 2 verjar kopllade till den?

Bike hade ett slip-on test för nåt år sen på en -06 FZ1. Skillnaderna var väl inte enorma men Yoshimura TRC gav ca 9hk ökning och Devil gav mest vrid.
Jag köpte ett Yoshimura och är fetnöjd. Ur med insatsen och grannsämjan är borta! Men smilbanden går runt huvudet......
På mellanröret,som man plockar bort, sitter EXUP-ventilen . Jag drog bort vajrarna från styrenheten bakom sadeln. MEN låt styrenheten sitta kvar och vara inkopplad, annars får man felkod.
ECU´n klarar av att justera för ett byte till slip-on. Nu är det bara att vraka och välja rör.:tummenupp

Hej. Läste ett test i tidningen Bike och där hade dom en liten notis eller vad man ska kalla det om att FZ1 fick uppdaterad insprutningen till 07 för förbättrat gas-svar. Nu undrar jag om det är någon här som kört både 06 och nyare som kan kommentera det? Är det något som man som ganska ovan och inte så avancerad förare märker av?
Tack för ordet.

På min-07 känner jag lite grann av detta. Men inget störande och det vänjer man sig med.
Det finns ju ett botemedel att beställa från stora landet i väster. Kallas FCE (Fuel Cut Eliminator) och tar bort denna ryckighet och ger tydligen en klar höjning av effekten i mellanregistret........
Men jag tvekar då man måste klippa kablar och det lockar mig inte!!
Annars kan jag bara rekommendera att byta till 16t drev fram. Tar också bort en del av denna ryckighet och hojen blir mkt roligare att köra. Ca 200:- för ett drev.
Felvisningen av hastighetsmätaren fixas med Speedo Healer. Min är beställd och kommer inom de närmsta dagarna. Återkommer med mer info när den är monterad.
//cage
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
motstånd i kopplingshandtag

hur är det, kan man reglera motståndet i kopplingshandtaget på FZ6 ?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
frågar du mig, eller allmänt ?

Tja, både och. Har aldrig hört talats om att man på något enkelt sätt kan ändra det på någon hoj. Har iofs inte så stor erfarenhet av nyare motorer.
Vet att trög koppling är ett vanligt problem på bl.a. yahama sr400/500 och har sett lösningar med både längre "hävarm" och modiferade kopplingsfjädrar.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tja, både och. Har aldrig hört talats om att man på något enkelt sätt kan ändra det på någon hoj. Har iofs inte så stor erfarenhet av nyare motorer.
Vet att trög koppling är ett vanligt problem på bl.a. yahama sr400/500 och har sett lösningar med både längre "hävarm" och modiferade kopplingsfjädrar.

pazzoracing.com här verkar de ha ett kopplingshantag där man kan ställa in motståndet. Det finns lite snacka om det här med motståndet på fz-forum

OMG !! : FZ6R
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tillbaka till kopplingsstyvhet ... att beställa både broms och kopplingshandtag från Kanada kostar $265 (ca 1900 kr) från AlienMoto 2500kr, och från england 160€ + frakt (vilket antagligen också blir ca 1900kr).
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
ni som har FZ1-N, hur snabbt har ni fått upp dom i? min vill bara till 230km/h, jag vill ju iaf bryta 250 gränsen... såg en kille köra i 290 med sin, det borde ju bli för mkt luftmotstånd att komma upp i dom hastigheterna med tanke på att det inte finns någon vindavvisande kåpa.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top