Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
ni som har FZ1-N, hur snabbt har ni fått upp dom i? min vill bara till 230km/h, jag vill ju iaf bryta 250 gränsen... såg en kille köra i 290 med sin, det borde ju bli för mkt luftmotstånd att komma upp i dom hastigheterna med tanke på att det inte finns någon vindavvisande kåpa.
Hur känns det i 230 med naken hoj ?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
hjälmen trycker ganska så bra mot huvudet och efter ett tag ser man lite suddigt. annars är jag rätt van vid att ligga i de hastigheterna men i början spännde man hela kroppen för att orka sitta kvar på hojjen.

Testade köra i 185, kände att hjälmen "glappade" lite så jag fick öppna munnen och sträcka ut hakan för att spänna hakbandet :)
Det visar sig att hjälmen är av rätt storlek ändå, ska kanske bara köpa nya kindkuddar eller nåt..

Gah .. ringde mitt f-bolag och frågade efter premie på en FZ1:a .. 13 tusen något för helförsäkring , mer än dubbelt mot idag ..

Last edited:

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Hur känns det i 230 med naken hoj ?

Testade köra i 185, kände att hjälmen "glappade" lite så jag fick öppna munnen och sträcka ut hakan för att spänna hakbandet :)
Det visar sig att hjälmen är av rätt storlek ändå, ska kanske bara köpa nya kindkuddar eller nåt..

Gah .. ringde mitt f-bolag och frågade efter premie på en FZ1:a .. 13 tusen något för helförsäkring , mer än dubbelt mot idag ..

jag betalar 13600 hel/hel för min FZ1-N -06 hos bilsport & MC har haft kort sen -05
måste ändå säga att det är värt varenda krona för den är riktigt skön att köra.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag betalar 13600 hel/hel för min FZ1-N -06 hos bilsport & MC har haft kort sen -05
måste ändå säga att det är värt varenda krona för den är riktigt skön att köra.

kan tänka mig. Hoppa på en fet bonus i mars, så jag kan byta hoj utan att det ska kännas i familjens plånbok... lite svårt att motivera det efterom jag har precis köpt fz6:an :(

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
kan tänka mig. Hoppa på en fet bonus i mars, så jag kan byta hoj utan att det ska kännas i familjens plånbok... lite svårt att motivera det efterom jag har precis köpt fz6:an :(

vilka jävla summor ni ska få betala för en fz1:D
jag själv betalar 5700 hel/år 5200 hel/år om jag går med smc:tummenupp

jeoe76

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Hoj
2010 Harley Davidsson nightrod special
ni som har FZ1-N, hur snabbt har ni fått upp dom i? min vill bara till 230km/h, jag vill ju iaf bryta 250 gränsen... såg en kille köra i 290 med sin, det borde ju bli för mkt luftmotstånd att komma upp i dom hastigheterna med tanke på att det inte finns någon vindavvisande kåpa.
Har haft min FZ1-N i 260 km/h på mätaren!
De säger att den ska göra 252km/h i verklig fart.

Barry

yamaha
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
FZ1-N -07 (såld)

265 km/h har jag fått upp den i, 272 km/h i baksuget efter en annan hoj.
Detta efter mätarn och med orginal drevning.

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
265 km/h har jag fått upp den i, 272 km/h i baksuget efter en annan hoj.
Detta efter mätarn och med orginal drevning.

vet inte om det har skillnad att jag har orginalblås på, ser att ni andra som har svarat på min fråga har bytats ut det.. men jag tycker att den borde komma upp lite till, det står ju ändå 250 i boken.. hoppas vägarna blir bra snart så man får ut o pressa gumman lite

GOJL

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Yamaha FZ1-SA & BMWR1200GS
Q:Däck på FZ1?

Hallå bröder & systrar,

Har precis skaffat en ny FZ1-S 07 med ABS. Med de priser som finns är det svårt att låta bli.:tummenupp

Har en fundering, som jag hoppas att ni kan hjälpa till med.
På hojen sitter Dunlops Sportmax D221 monterade. Borde vara fler som haft dem på. Hittar ingen info alls om dem, och med tanke på vad fabriksnya hojar, oavsett typ, brukar levereras med för typ av däck är jag fundersam...:confused:

Några erfarenheter av däcken? Kör med dem tills hojen är inkörd? Tills de är slut, eller kanske byta direkt? Någon borde ha erfarenhet, men inte "släng skiten" utan objektivt och sakligt tack! Hur fungerar de, vått, torrt, högfart, bana, temperatur, livslängd, kurvförmåga, känslighet etc!?

Ha det gott!

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Hallå bröder & systrar,

Har precis skaffat en ny FZ1-S 07 med ABS. Med de priser som finns är det svårt att låta bli.:tummenupp

På hojen sitter Dunlops Sportmax D221 monterade. Borde vara fler som haft dem på. Hittar ingen info alls om dem, och med tanke på vad fabriksnya hojar, oavsett typ, brukar levereras med för typ av däck är jag fundersam...:confused:

Några erfarenheter av däcken? Kör med dem tills hojen är inkörd? Tills de är slut, eller kanske byta direkt? Någon borde ha erfarenhet, men inte "släng skiten" utan objektivt och sakligt tack! Hur fungerar de, vått, torrt, högfart, bana, temperatur, livslängd, kurvförmåga, känslighet etc!?

Ha det gott!

jag har en fz1-n dock men ändå stort sätt samma hoj. jag har bara vatt med om att det suttit Michelin pilot road på alla jag har sett, men i boken finns även dina dunlop med som rekomenderade däck för den hojen. jag ska byta sulor imorn till Michelin pilot road 2, har hört bra om dom och det är bra pris, 3084kr för båda + påkrängning. har tyvärr ingen erfarenhet av dina och har själv sökt på dom men hittar inga recensioner...

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Hallå bröder & systrar,

Ha det gott!

snokat lite på forumet angående dunlop sportmax.
bra på torrt underlag men suger rejält på vått underlag.
jag själv kör med michelin.....

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Brrr fy fan vad kallt det var i kväll ... 4 grader i luften, fick vända och köra hem efter 5 minuter ... kanske lika bra .. Men plötsligt insåg jag att jag fortfarande älskar min hoj, och jag vill inte byta den :p

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
efter mycket läsande i tråden så blir det 16t drev fram nu, låter som det blir riktigt trevligt. speedohealer är ju dock ett måste men är det någon som har erfarenhet av det? ni får mer än gärna dela med er, borde ju vara samma inställningar då det är samma hoj o samma ändringar, från 17t - 16t..

är sugen på en yoshimura me men som arbetslös är 5900 en del för ett i rostfritt, någon som vet några billiga alternativ i staterna som man kan lite på med frakt o allt? och är det någon skillnad mellan rostfritt o carbon mer än utséendet?

när körandet drar igång hade det vatt gött med ett gäng fz1 från skåne att köra me

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
efter mycket läsande i tråden så blir det 16t drev fram nu, låter som det blir riktigt trevligt. speedohealer är ju dock ett måste men är det någon som har erfarenhet av det? ni får mer än gärna dela med er, borde ju vara samma inställningar då det är samma hoj o samma ändringar, från 17t - 16t..

är sugen på en yoshimura me men som arbetslös är 5900 en del för ett i rostfritt, någon som vet några billiga alternativ i staterna som man kan lite på med frakt o allt? och är det någon skillnad mellan rostfritt o carbon mer än utséendet?

när körandet drar igång hade det vatt gött med ett gäng fz1 från skåne att köra me

som arbetslös hade jag inte lagt mina pengar på slip-on. Spara det till soppa, och till frimärken som du behöver för att skicka iväg ansökningar ;)

Får man inte hänga på med en FZ6:a i sommar?

Förresten hur mycket soppa drar en FZ1:a - och inga glädjesiffror nu, förbrukning så som en normal person kör.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...