Det står i service manualen att det ska vara en låsbricka. Tyvärr ser det lite för
komplicerat ut
Servicemanualen som är från 2004?
Är ju över ett år sen jag böt på min -07:a men börjar nu minnas hur det var. Beställde själv låsbrickan för att upptäcka att den inte skulle användas.
Istället satt muttern låst genom att man slagit ett dorn i kanten på muttern så den deformerats ner i ett kilspår i axeln. Med en liten skruvmejsel och hammare så fick man lätt upp "kanten" från spåret. Om det sen är tänkt att muttern ska bytas ut efter byte eller att det där dornslaget verkligen är nödvändigt vet jag inte.
Axeln ha två kilspår så jag använde samma mutter men slog dornet så att den låste sig i det andra spårer, dvs att jag inte slog "jacket" på muttern på samma ställe som innan. Svårt att förklara utan bilder.
Med en bra mutterknackare är det inte alls så komplicerat som det låter.
Gixxern har inget sånt hittepå, där låser man man muttern med Loctite och jag misstänker att det hade fungerat på fz6:an med istället för "jacket"