Yamaha FZ-tråden

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Är det svårt att byta framdrev på FZ6:an ? Sitter drevet med en mutter, och i så fall vilken storlek ? Såg att ett stålrör från växelspaken är i vägen för locket, måste man plocka av växelannordningen för att montera av drevet ?


på FZ1 måste man ta bort fotpinnen, och pinnen mellan vexelspaken och lådan. sen är det storlek 36 på muttern. lossar lätt med mutterknackare. borde vara nåt liknande på fz6
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är det svårt att byta framdrev på FZ6:an ? Sitter drevet med en mutter, och i så fall vilken storlek ? Såg att ett stålrör från växelspaken är i vägen för locket, måste man plocka av växelannordningen för att montera av drevet ?

Kommer inte ihåg vilken storlek det var på muttern men där sitter även en låsbricka som måste ersättas efter att det varit demonterat (om det nu inte blivit ändrat på s2:an). Muttern ska sen dras med 90Nm (tror jag det var, inte helt 100% säker)

Och ja, växelreglaget måste plockas av.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Kommer inte ihåg vilken storlek det var på muttern men där sitter även en låsbricka som måste ersättas efter att det varit demonterat (om det nu inte blivit ändrat på s2:an). Muttern ska sen dras med 90Nm (tror jag det var, inte helt 100% säker)

Och ja, växelreglaget måste plockas av.

Kollade lite snabbt igenom reservdelslistor och det verkar faktiskt som de kom med en annan lösning på det -07/08 vilket gör att jag inte har en aning om vilket moment den ska dras med. :näsblod
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kollade lite snabbt igenom reservdelslistor och det verkar faktiskt som de kom med en annan lösning på det -07/08 vilket gör att jag inte har en aning om vilket moment den ska dras med. :näsblod

Det står i service manualen att det ska vara en låsbricka. Tyvärr ser det lite för
komplicerat ut
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det står i service manualen att det ska vara en låsbricka. Tyvärr ser det lite för
komplicerat ut

Servicemanualen som är från 2004?
Är ju över ett år sen jag böt på min -07:a men börjar nu minnas hur det var. Beställde själv låsbrickan för att upptäcka att den inte skulle användas.
Istället satt muttern låst genom att man slagit ett dorn i kanten på muttern så den deformerats ner i ett kilspår i axeln. Med en liten skruvmejsel och hammare så fick man lätt upp "kanten" från spåret. Om det sen är tänkt att muttern ska bytas ut efter byte eller att det där dornslaget verkligen är nödvändigt vet jag inte.
Axeln ha två kilspår så jag använde samma mutter men slog dornet så att den låste sig i det andra spårer, dvs att jag inte slog "jacket" på muttern på samma ställe som innan. Svårt att förklara utan bilder.

Med en bra mutterknackare är det inte alls så komplicerat som det låter.

Gixxern har inget sånt hittepå, där låser man man muttern med Loctite och jag misstänker att det hade fungerat på fz6:an med istället för "jacket"
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Servicemanualen som är från 2004?
Är ju över ett år sen jag böt på min -07:a men börjar nu minnas hur det var. Beställde själv låsbrickan för att upptäcka att den inte skulle användas.
Istället satt muttern låst genom att man slagit ett dorn i kanten på muttern så den deformerats ner i ett kilspår i axeln. Med en liten skruvmejsel och hammare så fick man lätt upp "kanten" från spåret. Om det sen är tänkt att muttern ska bytas ut efter byte eller att det där dornslaget verkligen är nödvändigt vet jag inte.
Axeln ha två kilspår så jag använde samma mutter men slog dornet så att den låste sig i det andra spårer, dvs att jag inte slog "jacket" på muttern på samma ställe som innan. Svårt att förklara utan bilder.

Med en bra mutterknackare är det inte alls så komplicerat som det låter.

Gixxern har inget sånt hittepå, där låser man man muttern med Loctite och jag misstänker att det hade fungerat på fz6:an med istället för "jacket"

ok, då kanske man bara ska ge det en lördag.. de andra skruvarna då, ska de fästas med Loctite ? Till ex. de till kåpan, eller till växelspaksannordningen
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
ok, då kanske man bara ska ge det en lördag.. de andra skruvarna då, ska de fästas med Loctite ? Till ex. de till kåpan, eller till växelspaksannordningen

Inte till kåpan iaf men har för mig att där var en skruv till växellänkaget som skulle ha Loctite. Du ser vilka skruvar som haft loctite tidigare när du skruvar av dem.
Och loctite243 kan man sällan använda för mycket av. Använder det på det mesta nu som ska skruvas i aluminium.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack för tipsen .. Hur går det med Gixxern ? Fortfarande arg över försäkrningen, eller börjar du tycka att det är värt ? Funderar själv på att byta nu snart
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tack för tipsen .. Hur går det med Gixxern ? Fortfarande arg över försäkrningen, eller börjar du tycka att det är värt ? Funderar själv på att byta nu snart

Njae, om det är värt det vet jag inte riktigt. Men det är ju bara vid månadssluten som man tänker på det. :gnissla

Den är ju inte i kalasskick så ska jag sälja den och köpa en annan så får jag lägga ganska mycket i mellanskillnad, iaf till någon av de hojarna jag kan tänka mig istället.
 

Almighty

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2009
Ort
Ljusdal
Hoj
Yamaha R1 -00
Hej

Sitter å tittar lite på lite olika Fz1 n och har en lite fundering.Om man skulle
vilja sätta på en kåpa så det blir som Fz1 s är det mycket jobb eller är det bara å bulta dit den? Kan ju vara skönt med lite kåpa ibland.
 

Manus

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha FZ1-06
Hej

Sitter å tittar lite på lite olika Fz1 n och har en lite fundering.Om man skulle
vilja sätta på en kåpa så det blir som Fz1 s är det mycket jobb eller är det bara å bulta dit den? Kan ju vara skönt med lite kåpa ibland.

Vi kan byta har den kåpa som du söker men jag behöver ditt lyse där fram....:tummenupp:D
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
någon som vet hur man får fram den högsta hastigheten man kört i med hjälp av speedo healer?

Slå på tändnngen och tryck på knappen för toppfartsminnet. Hastigheten bläddras upp i mätaren och visas i ca 5 sekunder. Sen bläddrar den ned igen. För att nollställa, håll inne knappen i 2-3 sek.

//cage
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Slå på tändnngen och tryck på knappen för toppfartsminnet. Hastigheten bläddras upp i mätaren och visas i ca 5 sekunder. Sen bläddrar den ned igen. För att nollställa, håll inne knappen i 2-3 sek.

//cage


Tackar så mycket för svar, inget man behöver göra för att få igång den funktionen eller den är igång automatiskt?
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Jag funderar på att byta till en FZ1, men då är ju frågan om man ska ha en N eller S.
Jag har provat båda och N varianten är ju snyggast, men det blåser ju nåt fruktansvärt i lite fart. Har aldrig haft någon nakenhoj förut.
Frågan är om det är någon som har erfarenhet av det lilla kåpglaset (flyscreen) som finns att sätta på. Gör det någon nytta?
Hur är den att köra på bana med jämfört med sporthojar?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top