Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag funderar på att byta till en FZ1, men då är ju frågan om man ska ha en N eller S.
Jag har provat båda och N varianten är ju snyggast, men det blåser ju nåt fruktansvärt i lite fart. Har aldrig haft någon nakenhoj förut.
Frågan är om det är någon som har erfarenhet av det lilla kåpglaset (flyscreen) som finns att sätta på. Gör det någon nytta?
Hur är den att köra på bana med jämfört med sporthojar?

Flyscreen gör ingen nytta. du kan köra med vad du vill på bana, det e bara att anpassa sig. Din körteknik är nog viktigare än VAD du kör. :tummenupp
Motorrad skrev att det är dålig markfrigång på FZ1:an, och det lär märkas på bana där du kör snabbt och komprimerar fjädringen ganska mycket

Barry

yamaha
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
FZ1-N -07 (såld)
Jag funderar på att byta till en FZ1, men då är ju frågan om man ska ha en N eller S.
Jag har provat båda och N varianten är ju snyggast, men det blåser ju nåt fruktansvärt i lite fart. Har aldrig haft någon nakenhoj förut.
Frågan är om det är någon som har erfarenhet av det lilla kåpglaset (flyscreen) som finns att sätta på. Gör det någon nytta?
Hur är den att köra på bana med jämfört med sporthojar?

Flyscreen är för utseendet tycker då jag av min erfarenhet. Sen finns det och köpa en högre ruta men hur snyggt är det på en naken hoj.

Jag upplevde också att det blåste mycket i början men man vänjer sig.
Efter ett tag när man fått stålnacke så kan man köra hur fort som helst :D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
det tråkiga är om man ska åka någonstans och behöver köra motorväg i 5-8 timmar. En halvtimme klarar man lätt utan kåpa, bara man håller sig inom rimliga gränser - typ runt 130 är inga problem, förutom ibland när man har otur och kör i motvind .. om du inte planerar längre resor eller pendling så behöver du inte kåpa
mina 2€cent

Barry

yamaha
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
FZ1-N -07 (såld)
det tråkiga är om man ska åka någonstans och behöver köra motorväg i 5-8 timmar. En halvtimme klarar man lätt utan kåpa, bara man håller sig inom rimliga gränser - typ runt 130 är inga problem, förutom ibland när man har otur och kör i motvind .. om du inte planerar längre resor eller pendling så behöver du inte kåpa
mina 2€cent

Det behöver ändå inte vara tråkigt att köra motorväg i 5-8 timmar med en naken hoj, för det är ju bara och anpassa hastigheten så det känns behagligt.
Det är det ju så att naken hojarna är inte tänkt heller för några europa resor men, det är ingen som kan säga att det inte går. Sen så tycker jag personligen att det är mer frihetskänsa i en öppen hoj.

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Lär mig Sakta men säkert=)

Har haft körkort i ca tre veckor nu, lätt dem roligaste veckorna i livet, är så nöjd!

Har ju som sagt ingen större erfarenhet av gathojar, men än så länge är kärleken total för min svarta springare, ville bara dela med mig av en go höstbild, sånt här väder hade vi idag i småland!=)

Bifogat

• goerundan2.jpg
    goerundan2.jpg
    210.2 KB · Visningar: 149

Wolford

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
FZ1N -08
IMG_0868.jpg

IMG_0872.jpg

IMG_0873.jpg

IMG_0874.jpg

Min är en -08 med svart motor och svarta fälgar iaf!
Skiljer det mellan N och S modellen?

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Flyscreen är för utseendet tycker då jag av min erfarenhet. Sen finns det och köpa en högre ruta men hur snyggt är det på en naken hoj.

Jag upplevde också att det blåste mycket i början men man vänjer sig.
Efter ett tag när man fått stålnacke så kan man köra hur fort som helst :D
Hur ser den högre rutan ut, vart finns den att köpa?
Det är säkert inte så snyggt men det är kanske något man kan skuva på om man ska på långåka.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det behöver ändå inte vara tråkigt att köra motorväg i 5-8 timmar med en naken hoj, för det är ju bara och anpassa hastigheten så det känns behagligt.
Det är det ju så att naken hojarna är inte tänkt heller för några europa resor men, det är ingen som kan säga att det inte går. Sen så tycker jag personligen att det är mer frihetskänsa i en öppen hoj.

precis, jag håller med. ALLT GÅR. Planerar själv in en alpresa i vår, det blir antagligen med min nakna FZ:a. I en perfekt värld skulle jag haft 3-4 hojar. En FZ6:a för stan, en fireblade 09 med C-ABS, en R1:a 09, och en motard

Har haft körkort i ca tre veckor nu, lätt dem roligaste veckorna i livet, är så nöjd!

Har ju som sagt ingen större erfarenhet av gathojar, men än så länge är kärleken total för min svarta springare, ville bara dela med mig av en go höstbild, sånt här väder hade vi idag i småland!=)

Bra bild :) men försök att inte köra på det svarta spåret, det har en tendens att vara lite halare

Min är en -08 med svart motor och svarta fälgar iaf!
Skiljer det mellan N och S modellen?

härliga bilder, man blir så glad här på morgonkanten :)

Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Tjena hej,då var man nybliven ägare till en FZ6-s inhandlad till
ett lagom höstpris:D.
Skulle vilja plocka bort katten,någon som har ett kattlöst rör
liggande eller kan rekomendera någon som säljer såna?

Ska funka med originalljudämparen!

Vita blinkersglas står på vill ha listan oxå,går det att
hitta i Svedala eller är det E-bay som gäller?

Funtar på att köpa Yamahas egen miniskylthållare oxå,kan
ju vara kul med något som är bolt on o ser bra ut istället
för att knåpa ihop något halvdant som vanligt :tungan

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Cage, vad kostar det att få hem ett bra slip-on till FZ1:an (nåt som inte sänker effekten, bra sound) från USA? Är Devil bra ?

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
ursch ursch fick skrapa rutan på bilen i morse när jag for till jobbet, inge mc på morgonen nå mer i år för mig.. Men efter jobbet så kan man ha kul ett tag till:)

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
tråkigt .. här har det varit 18 grader hela dagen och jag tyckte att det var kallt

hehe hade de varit 18 grader här på morron så hade jag varit mer än glad. Men nu är de dock 11 grader så bara att klä på sig och fara ut en sväng nu:)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln