Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vilken toppenkvalité på fz6, drygt 2000mil och motorras. Vet dock inte vad som orsakat det än.
Small till i motorn, bakhjulet låste sig och hela sidan duschades med olja och nu är där ett 60x50mm stort hål i blocket. :huvet
Men nu får jag ju prova hur smidig deras garanti är. Hade ju förstås inte planerat att avsluta säsongen så här tidigt.

OMG ... Jag håller tummarna! Hoppas de inte kör någon "har du läst det finstilta" grej
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Sådär ja... Nu sitter 16t drevet på plats och jag kan bara rekommendera alla FZ1-piloter att göra samma sak.... För ca 200:- får ni en hoj som svarar MKT bättre över hela registret och blir ännu roligare att gasa med..

Var det svårt?? Nä, plocka bort vänster fotpinne med växellänkarm och bort med kåpan över drevet. Sen tog jag min nyköpta muttermaskin från Biltema och 36mm hylsa. Lossnade direkt..

Jag inhandlade även ny låsbricka (50:) men använde den gamla. Det går att vrida den på utgående axels spline. Dra åt med ca 85Nm, har jag för mig.

Jag jämförde hastighetsmätaren mot GPS och mätaren visar nu 11% för mycket. Blir nog en Speedo Healer till våren.

Varför väntade jag SÅ länge med denna mod?!?!?!:huvet :huvet :huvet
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det låter nog som något som man skulle göra på en naken FZ6:a .. Finns det någon som har drevat ner sin FZ6:a här ?
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Jaha det blev en Fz1 riktigt rollig hoj att köra men är inte nyd med cross styret föra ägaren monterat på hojen så jag måste ha ett nytt!
Jag vill ha ett så rakt som myligt och inte för brätt, har ni några förslag?!
 

ohman1

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
östersund
Hoj
XR1200-09
Bör man mappa om när man bytt till Leovince sbk slipon, eller går den optimalt direkt. Det är en fz6-n s2-08. Någon som prövat drevat om den, till vad isf och upplever du hojen nu.
 

YammaJansson

FZ1-Nisse
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1-N ABS
Bör man mappa om när man bytt till Leovince sbk slipon, eller går den optimalt direkt. Det är en fz6-n s2-08. Någon som prövat drevat om den, till vad isf och upplever du hojen nu.

Jag anser att man bör mappa hojen efter byte av rör. Montera power commander och mappning och du får en helt ny hoj. Har "avgastrimmat" 2 hojar och båda visade högre effektkurva efter mappning och bänkkörning. Att bara montera slipon är liksom att gå halva vägen. Tipset är att ringa Motospeed i Västerås. Dom har fullständig koll på detta.:tummenupp
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Markfrigång

Det klagas en del på att man skrapar fotpinnarna lättpå Fz1 an. Ärdet någon som håller med här och vad har ni gjort åt det? Rear sets eller?
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Ja ha då har man skrivit under på en 2008 FZ1 då bara å vänta tills nästa Lördag sen e de bara å gasa.
Det blev en silver för ingen annan färg gick att uppbringa här i London, men polarn e lackerare så det blirvinterprojektet.
Skulle testa en R6 med men efter rundan med FZ:an så bestämde jag mig fan va kul hoj :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja ha då har man skrivit under på en 2008 FZ1 då bara å vänta tills nästa Lördag sen e de bara å gasa.
Det blev en silver för ingen annan färg gick att uppbringa här i London, men polarn e lackerare så det blirvinterprojektet.
Skulle testa en R6 med men efter rundan med FZ:an så bestämde jag mig fan va kul hoj :tummenupp

Grattis ! önskar att jag hade nog med pengar till en FZ1 ...
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Fan va gött . Jag hämtade den nya hojen 15:00 och kunde inte släppa den tills för en timme sen . Hela kvällen på goa vägar söderom London och sen ett par timmar gatlopp i stan.
Jag e helt slut men nu e däcken inslitna så det blir en tur imorgon med :tummenupp
 

YammaJansson

FZ1-Nisse
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1-N ABS
Sådär ja... Nu sitter 16t drevet på plats och jag kan bara rekommendera alla FZ1-piloter att göra samma sak.... För ca 200:- får ni en hoj som svarar MKT bättre över hela registret och blir ännu roligare att gasa med..

Var det svårt?? Nä, plocka bort vänster fotpinne med växellänkarm och bort med kåpan över drevet. Sen tog jag min nyköpta muttermaskin från Biltema och 36mm hylsa. Lossnade direkt..

Jag inhandlade även ny låsbricka (50:) men använde den gamla. Det går att vrida den på utgående axels spline. Dra åt med ca 85Nm, har jag för mig.

Jag jämförde hastighetsmätaren mot GPS och mätaren visar nu 11% för mycket. Blir nog en Speedo Healer till våren.

Varför väntade jag SÅ länge med denna mod?!?!?!:huvet :huvet :huvet

Tack för tips och instruktion på mekning av 16t drev. Efter 136 mil igår, Uppsala-Lund-Uppsala, har min XJR fått ge efter för en FZ1-N ABS. Lika bra att fixa denna mod direkt i vinter nu när jag har instruktionen:tummenupp Var inhandlar jag en Speedo Healer månne? :confused:
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Tack för tips och instruktion på mekning av 16t drev. Efter 136 mil igår, Uppsala-Lund-Uppsala, har min XJR fått ge efter för en FZ1-N ABS. Lika bra att fixa denna mod direkt i vinter nu när jag har instruktionen:tummenupp Var inhandlar jag en Speedo Healer månne? :confused:

Hoppas du blir nöjd med FZ:an.. Jag monterade ett Yoshi slip-on och bara älskar ljudet..

Ang Speedo Healer:
http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm

Jag beställer min i vinter.....

//cage
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top