Yamaha FZ-tråden

doller

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
I Sveriges närmaste stad
Hoj
2008 Yamaha FZ6 N
Kör också med LeoVince SBK slipon och älskar ljudet från det systemet. Köpte också mitt system från en kille på blocket som heter Arnold i Eslöv som var mycket seriös. Fick först fel system vad gäller ersättningsröret till katten men var inga problem, killen kom med ett nytt till mig med en gång och stanna sen kvar på plats och såg så att allt stämde med det nya och passa som det skulle. Det tycker jag var väldigt seriöst av honom och skulle inte tveka på att köpa något från honom igen.

Det är samma person som jag köpte systemet av!! Jag tyckte jag kände igen namnet och var tvungen att ta fram kvittot och det visade sig vara samma person. Han var väldigt hjälpsam!!

Snygg hoj förresten!
 
Last edited:

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Det var ett tag sen man kikade in i den här tråden..

Tänkte bara tipsa om en smidig placering av miniblinkers om ni har plockat bort passagerarpinnarna :tummenupp

På mina miniblinkers var det märkligt nog samma gäng som det var i hålen på bakramen efter passagerarpinnarna :tungan

Tyvärr har jag inga bilder, men det såg jävligt läckert ut, och sågs bra bakifrån :tummenupp

Bifogar en bild så ni ser.
 

Bifogat

  • img4809fe511d5dd.jpg
    img4809fe511d5dd.jpg
    86.4 KB · Visningar: 196

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
FZ med ett "R"

1988 fanns det tror jag en FZR750 med aluminiumram, FZ750 hade ju en stålprofil-ram. Någon som har en sådan stående i sina gömmor. Är alltså intresserad utav FZR750 hojen.

Gott slut och ett Gott Nytt År toyman
 

Bifogat

  • Yamaha FZ 750 text.jpg
    Yamaha FZ 750 text.jpg
    111.3 KB · Visningar: 98
  • Yamaha FZR750 text.jpg
    Yamaha FZR750 text.jpg
    131.6 KB · Visningar: 98

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Det är samma person som jag köpte systemet av!! Jag tyckte jag kände igen namnet och var tvungen att ta fram kvittot och det visade sig vara samma person. Han var väldigt hjälpsam!!

Snygg hoj förresten!

Tackar så mycket, får säga detsamma du ser ut att ha exakt samma som jag ;). Visst är dom snygga :yoparty
 

doller

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
I Sveriges närmaste stad
Hoj
2008 Yamaha FZ6 N
Tackar så mycket, får säga detsamma du ser ut att ha exakt samma som jag ;). Visst är dom snygga :yoparty

Hade dock velat ha FZ6-N S2 från början. Personligen tycker jag att FZ:an är tuffare med den svarta ramen. Men plånboken fick bestämma denna gång. Dessutom kommer jag inte byta på ett bra tag nu när jag skaffat Leovince systemet som låter så jäkla bra!!!
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hade dock velat ha FZ6-N S2 från början. Personligen tycker jag att FZ:an är tuffare med den svarta ramen. Men plånboken fick bestämma denna gång. Dessutom kommer jag inte byta på ett bra tag nu när jag skaffat Leovince systemet som låter så jäkla bra!!!

Jag köpte den vanliga eftersom strypningen var så himla lätt att få bort så att jag fick full effekt ändå :). Tänkte varför skall jag betala 15000 kr mer när jag kan fixa till det på någon minut själv :). Och ABS:en bryr jag mig inte så mycket om för egen del, gillar bättre att inte ha någon ABS faktiskt. Sen kan jag kanske hålla med om att hojen skulle bli ännu lite tuffare med svart ram och svart motor ;)

Den som vill ha ett leo system från Arnold, kan ju PM:a mig så kan ni få hans email och telenr av mig om ni inte hittar honom på blocket, har det sparat faktiskt då jag blev så nöjd och tänkt köpa fler system av honom nästa gång jag byter hoj då han var billig med :).
 

doller

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
I Sveriges närmaste stad
Hoj
2008 Yamaha FZ6 N
Vänta nu...

Jag köpte den vanliga eftersom strypningen var så himla lätt att få bort så att jag fick full effekt ändå :). Tänkte varför skall jag betala 15000 kr mer när jag kan fixa till det på någon minut själv :)...

Så du menar att jag kan få 98 hk precis som på S2:an?
Kan jag, som har tummen mitt i handen, ordna det själv eller?
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Så du menar att jag kan få 98 hk precis som på S2:an?
Kan jag, som har tummen mitt i handen, ordna det själv eller?

Yepp du kan få 98 hk precis som på S2:an, det är jätte enkelt. Har disskuterats i denna tråd tidigare. Se på sidan 10 i denna tråden så ser du mina inlägg vart stoppet sitter någonstans :).

Eller så kan du klicka på länken nedan som tar dig direkt till inlägget ;)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3376893#post3376893

Gasstoppet som jag pratar om i tråden sitter på den vänstra sidan om motorn. Om du tittar på vänster sida snett upp under ramen upp mot tanken och samtidigt drar i gasen fram och tillbaka så ser du hjulet som rör sig där gasvajern går i. På detta hjul sitter gasstoppet. Det är en liten extra tapp som är dit satt som förhindrar att du inte kan ge full gas med hojen, men läs mer i de inläggen som är på de sidorna i denna tråd.

Har läst i bike tror jag det var eller motorrad att detta är enda spärren på hojen då det var det snabbaste och billigaste sättet att få ner effekten på hojen för att snabbt få ut något som kunde konkurera med bla. ER6:an. Min märkte jag väldig skillnad på efter jag tog bort stoppet :).
 

doller

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
I Sveriges närmaste stad
Hoj
2008 Yamaha FZ6 N
Yepp du kan få 98 hk precis som på S2:an, det är jätte enkelt. Har disskuterats i denna tråd tidigare. Se på sidan 10 i denna tråden så ser du mina inlägg vart stoppet sitter någonstans :).

Eller så kan du klicka på länken nedan som tar dig direkt till inlägget ;)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3376893#post3376893

Gasstoppet som jag pratar om i tråden sitter på den vänstra sidan om motorn. Om du tittar på vänster sida snett upp under ramen upp mot tanken och samtidigt drar i gasen fram och tillbaka så ser du hjulet som rör sig där gasvajern går i. På detta hjul sitter gasstoppet. Det är en liten extra tapp som är dit satt som förhindrar att du inte kan ge full gas med hojen, men läs mer i de inläggen som är på de sidorna i denna tråd.

Har läst i bike tror jag det var eller motorrad att detta är enda spärren på hojen då det var det snabbaste och billigaste sättet att få ner effekten på hojen för att snabbt få ut något som kunde konkurera med bla. ER6:an. Min märkte jag väldig skillnad på efter jag tog bort stoppet :).

Tackar för den utförliga förklaringen!!
Ska testa så snart jag får tillfälle direkt efter nyår. Vi får hoppas på tort väglag vääääldigt snart så jag får testa...
Jag återkommer mer om detta då jag "fixat" bort stoppet.
 

Senter

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Falkenberg/Lund
Hoj
FZ1-N -07
Jag har velat fram och tillbaka om jag ska köpa en styrdämpare från Öhlins. Den kostar ju en hel del. Är det någon som kör FZ1-N med styrdämpare? Är det värt pengarna? Jag har knappt kört hojen eftersom den är nyinköpt, behövs det ens en styrdämpare?

/Johannes
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Tackar för den utförliga förklaringen!!
Ska testa så snart jag får tillfälle direkt efter nyår. Vi får hoppas på tort väglag vääääldigt snart så jag får testa...
Jag återkommer mer om detta då jag "fixat" bort stoppet.

Lycka till, blir en helt annan hoj sen faktiskt :). Men som sagt skulle något hända så du behöver utnyttja försäkringen får du vara snabb att bocka tillbaka stoppet igen annars gäller inte din försäkring då du kör med full effekt.
 

doller

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
I Sveriges närmaste stad
Hoj
2008 Yamaha FZ6 N
Lycka till, blir en helt annan hoj sen faktiskt :). Men som sagt skulle något hända så du behöver utnyttja försäkringen får du vara snabb att bocka tillbaka stoppet igen annars gäller inte din försäkring då du kör med full effekt.

Så långt är jag med!
Jag ska se om jag klarar av att hitta den där spärren.
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Jag har velat fram och tillbaka om jag ska köpa en styrdämpare från Öhlins. Den kostar ju en hel del. Är det någon som kör FZ1-N med styrdämpare? Är det värt pengarna? Jag har knappt kört hojen eftersom den är nyinköpt, behövs det ens en styrdämpare?

/Johannes

Jag har ingen på min men man har hört att styrdämpare är ett måste så jag vet inte om jag monterar en i framtiden när man har kört lite mer avanserat!
Men där fins så många andra en öhlins som är helften så dyra!
Plus att öhlis måste servas var 1000mil!
 

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
150 m fr öppet hav
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Jag har lite problem med mina backspeglar...Jag är lite för bred så jag ser ju fan inget bakåt...:mad:
Hur har ni andra gjort om ni har samma problem?

jag har precis samma problem som dej, originalspeglarna är skitdåliga, å inte så snygga heller, finns sbyggare och billiga speglar överallt på nätet, det var mitt enklast tips. Det svårare tipset är att gå igenom en väldigt obeprövad operation där dom hyvlar av några remsor från axlarna och helt tar bort armbågarna på dej. Men det blir både billigare och mindre smärtsamt att byta speglarna.
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Jag har ett Leovince SBK slipon. Ljudet är helt underbart! Jag har förvisso inget att jämföra med sen tidigare men bättre än original systemet med symaskinsljudet. Jag hade tur och köpte det från en kille på blocket för 4500 kr.

hittat den annonsen på blocket...dock 4750:- nu.

Behöver man göra nå annat i motor när man sätter på detta?
 

doller

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
I Sveriges närmaste stad
Hoj
2008 Yamaha FZ6 N
hittat den annonsen på blocket...dock 4750:- nu.

Behöver man göra nå annat i motor när man sätter på detta?

Nej det behöver man inte. Nu var det inte jag som bytte på min hoj utan det var en vän. Men jag tittade på hela tiden och vi gjorde inget med motorn utan det handlade om att få bort sittdynan och allt som är i vägen under den för att lossa bort hela originalsystemet. Sen var det bara att sätta dit det nya.

Tycker ändå att priset är rätt bra. När jag kollade upp med autoriserad verkstad ville de ha mellan 7000 & 9000 kr.
 

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
150 m fr öppet hav
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
dessutom blir det ganska suddigt i speglarna i högre farter. Förstår dig med polisen, det gäller speciellt mig eftersom jag inte har körkort än :) såg några speglar från italienska Barracuda HÄR eller HÄR men de verkar ha korta armar också. Dessutom har jag hittat en bugscreen som inte förstör hela det nakna utseendet här på Ermax UK Tråkigt nog har de ingen webshop.

För er som var sugna på vindrutan från Ermax UK som inte hade nån webshop så har jag hittat en återförsäljare i sverige, dom vill ha friska 895 för rutan (+ frakt skulle jag tro)

http://www.bneed.bikersneed.se/index1.html

Hans
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Första turen på det nya året

Så var första turen på det nya året avklarat.
Det blev en liten runda på ca 10 mil i underbart solsken än om det var lite kallt mot kvällen men då värmer kaffet gott.
Jag har nu ägt min FZ1 i 3 månader och det har väl blivit ett par hundra mil och jag måste säga att jag gillar den starkt. Den är liksom mitt emellan mina föregående hojar Ktm 950 Supermoto och Kawa ZX10r.
Den där diskusionen om styrdämpare tycker jag mig inte stämmer in på min FZ1 men på min förra ZX1or Jaaaa den var nödvändig.

Ha ett gott nytt år på er och jag hoppas att 2009 blir ett hojfyllt år med mycket hojåkande och inga olyckor.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top