Yamaha FZ-tråden

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Cage, vad kostar det att få hem ett bra slip-on till FZ1:an (nåt som inte sänker effekten, bra sound) från USA? Är Devil bra ?

Tja...

1. Vad e ett bra slip-on?? Enl Bike som testade 11 olika rör i ett nummer för ca två år sen så HÖJDE alla effekten med 3-10hk.

2. Pris?? När jag köpte så valde jag mellan mitt Yoshi TRC från USA och ett GPR GPE från Bröderna Nilsson(??) Fick ett MKT bra pris av Nilssons men då dollarkursen var 6:- så valde jag import.
Jag har faktiskt inte full koll på priserna nu, men kom ihåg att räkna med att få betala tull.......
3. OM jag inte minns helt fel så var DEVIL det slip-on som fick högst vrid i ovan nämnda test, men ej mest effekt!?!?!

Kolla in Scorpion, bra pris och skönt ljud. Sen gillar jag också den korta burken som den har. Gillar inte långa rör!!

Har du bytt hoj än?? Isåfall, välkommen till de stroa pojkarna!!:D
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tja...

1. Vad e ett bra slip-on?? Enl Bike som testade 11 olika rör i ett nummer för ca två år sen så HÖJDE alla effekten med 3-10hk.

2. Pris?? När jag köpte så valde jag mellan mitt Yoshi TRC från USA och ett GPR GPE från Bröderna Nilsson(??) Fick ett MKT bra pris av Nilssons men då dollarkursen var 6:- så valde jag import.
Jag har faktiskt inte full koll på priserna nu, men kom ihåg att räkna med att få betala tull.......
3. OM jag inte minns helt fel så var DEVIL det slip-on som fick högst vrid i ovan nämnda test, men ej mest effekt!?!?!

Kolla in Scorpion, bra pris och skönt ljud. Sen gillar jag också den korta burken som den har. Gillar inte långa rör!!

Har du bytt hoj än?? Isåfall, välkommen till de stroa pojkarna!!:D

heh, nä jag har inte bytt än, men sitter och funderar på vad det ska bli, och FZ1:an är ett starkt alternativ. min kära 600 är ju skrot nu.. Dollarn har gått ner nu så det är shoppingfest igen om man behöver saker från staterna.

Hur är det med halvkåpan, gör den någon nytta, vid vanlig motorvägsåkning mellan 110 och 130, och vid längre touring rundor ?

Jag har också funderat på Triumph Sprint ST, VFR800, och även nån gammal CBR 954 men jag tror att nyare hoj med modern look är mer min grej, i stället för gammal supersport..

Hej,
ni som värkar ha koll på FZ hojjar, finns fz6r även i sverige eller bara i usa?
Står ingenstans om den på svenska yamaha sidan medans den amerikanska har den?

http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelgallerylib/619/1/0/gallery.aspx

nästan 30% billigare än R6 å 10 gånge snyggare :yoparty

mm, 10 gånger sämre också. 70~ hästar, stålram, och den heter XJ6 Diversion här hemma. Den finns inte som helkåpad, men du kan säkert beställa kåpor från USA om du tycker att den är så jävla snygg.
Köper du en FZ6 S2 2008 får du en mycket bättre hoj
 
Last edited:

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Funderar på en FZ1, ringde lokala återförsäljaren för att kolla vad 1000 mila service kostar.....3300:- !!! låter lite mkt för lite olja och filter.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
din lokala ÅF kanske tar överpris. Ring några andra också. Det e inte bara olja och filter. De kollar alla slangar, ställer tomgång och synkning, etc.
 

ozzy8603

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007 Yamaha FZ-6n
Har en Yamaha FZ6n 07 som har nyligen fått problem med batteriet/hojen. Skulle tanka hojen när problemen började. Hojen ville inte dra igång "kontrollen" som körs när man vrider nyckeln, men efter ett par minuter drog kontrollen igång men då dog hojen varje gång jag tryckte på startknappen, dessutom lät det som en liten kortslutning när jag tryckte på startaren. Nu har jag iaf löst med batteriet men nu visar hastighetsmätaren fantasi siffror :huvet. Hade 280 km/h på motorvägen haha. Någon som har en lösning på detta? Finns det något sätt att återställa hojen?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Varför inte ? jag har för mig att du har 5 års garanti på drivlina och elektronik - ett batteri som blir dåligt ska inte påverka instrumentpanelen. egentligen ska du reklamera batteriet också, du kanske får ett nytt.
 

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Lund
Hoj
CBR 600rr-08
Lånar tråden lite.

Letar efter ny hoj, kollat lite på fz1n, körde senast en z750. Någon som kan svara på om det är stora skillnader på dessa cyklar? Chassi, drag, körställning etc?

Några modellspecifika fel man ska vara uppmärksam på?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Lånar tråden lite.

Letar efter ny hoj, kollat lite på fz1n, körde senast en z750. Någon som kan svara på om det är stora skillnader på dessa cyklar? Chassi, drag, körställning etc?

Några modellspecifika fel man ska vara uppmärksam på?

Ett tag sen jag körde fz1:an men inte så längesen jag körde z750 (09:a).
Upplevde kawan som mer lättkörd, gick jämnare, tystare och ingen klonkande växellåda som yamahan, dvs den hade ingen karaktär alls. Som att köra en v70 med konstig sittställning jämfört med fz1.an.
Draget är ju också bättre på yamahan.

Stadskörningen var ju kawan överlägsen på då yamahan gick ganska "ryckigt" i låga hastigheter. Sittställningen på yamahan var också lite småjobbig i så låg fart.

Nu har jag ju bara kört kortare provrunder på 5-10min med dem så där är säkert någon annan som upplever dem helt annorlunda än jag. Det bästa du kan göra är ju givetvis att själv prova.
 

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Lund
Hoj
CBR 600rr-08
Ett tag sen jag körde fz1:an men inte så längesen jag körde z750 (09:a).
Upplevde kawan som mer lättkörd, gick jämnare, tystare och ingen klonkande växellåda som yamahan, dvs den hade ingen karaktär alls. Som att köra en v70 med konstig sittställning jämfört med fz1.an.
Draget är ju också bättre på yamahan.

Stadskörningen var ju kawan överlägsen på då yamahan gick ganska "ryckigt" i låga hastigheter. Sittställningen på yamahan var också lite småjobbig i så låg fart.

Nu har jag ju bara kört kortare provrunder på 5-10min med dem så där är säkert någon annan som upplever dem helt annorlunda än jag. Det bästa du kan göra är ju givetvis att själv prova.


Tack för synpunkten även om jag inte riktigt fattar vad du menar. Vill man ha en klonkig växellåda? O tyst råder ju vilket slip on som helst bot på. Någon mer som ägt nån av cyklarna som kah jämföra??
 

lillezkutt

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
nybro
Hoj
Yamaha xt660r -13
hejsan.. ja funderar på att byta hoj nu i höst och kollar på en ny fz1-n 08a utan abs. eller e de värt att lägga till 6000 å köpa en me abs?
Hur e de att köra me abs?
hur stor skillnad e de i vikt på en utan och en med abs?
MvH// Per
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack för synpunkten även om jag inte riktigt fattar vad du menar. Vill man ha en klonkig växellåda? O tyst råder ju vilket slip on som helst bot på. Någon mer som ägt nån av cyklarna som kah jämföra??

Ja, man vill ha en klonkig växellåda om du får en fetare hoj med mer kräm. Om du är den där typen som inte bryr sig om hästkrafter så köp kawan. De kostar lika mycket i försäkring.
 

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
Tja. Någon som kan tipsa om en snygg magkåpa plus en kutzkåpa till min hoj? Hellst nån vettig svensk sida, lite löjlig med att inte vilja beställa från utlandet. Vill helst ha orginalet men den lilla sketplastbiten kostar ju lite väl mycket hos ÅF:död
 
Last edited:

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Tja. Någon som kan tipsa om en snygg magkåpa plus en kutzkåpa till min hoj? Hellst nån vettig svensk sida, lite löjlig med att inte vilja beställa från utlandet. Vill helst ha orginalet men den lilla sketplastbiten kostar ju lite väl mycket hos ÅF:död

Britalianracing.se kommer ha sånt om ca 2 veckor...
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Jag tänkte köpa en magkåpa till min FZ6a i vinter, ngn som vet ett bra ställe o som inte tar överpris på plastbiten?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tja. Någon som kan tipsa om en snygg magkåpa plus en kutzkåpa till min hoj? Hellst nån vettig svensk sida, lite löjlig med att inte vilja beställa från utlandet. Vill helst ha orginalet men den lilla sketplastbiten kostar ju lite väl mycket hos ÅF:död

Det tycker jag är löjligt. Dels att inte vilja beställa från utlandet, och som grädde på moset att man gnäller på priset hos svenska ÅF

Jag tänkte köpa en magkåpa till min FZ6a i vinter, ngn som vet ett bra ställe o som inte tar överpris på plastbiten?
fz6-front-3-4-web.jpg

Barracuda Moto har en skitsnygg. Den kompletterar du med vita eller dessa klistermärken så blir det skitsnyggt :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top