Yamaha FZR-tråden

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Ort
Finland, Vasa
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
passar exup motor i en genesis ram? min fzr1000 genesis motor har frusit, kopplingen är slut och 2:ans växel hoppar ur vid gaspådrag så söker en ny motor.. nu har jag hittat en exup motor men vet inte om motorfästena är samma? och går det att använda genesis cdi-box till exup eller måste jag ha en cdi box med?

mvh.
 

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Ort
Finland, Vasa
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
passar exup motor i en genesis ram? min fzr1000 genesis motor har frusit, kopplingen är slut och 2:ans växel hoppar ur vid gaspådrag så söker en ny motor.. nu har jag hittat en exup motor men vet inte om motorfästena är samma? och går det att använda genesis cdi-box till exup eller måste jag ha en cdi box med?

mvh.

lyfter det här igen. har funderat på att renovera motorn men det jag är mest rädd för är att det kommer bli dyrt med tvåans växel. är det nån som vet vad som oftast är nött på dessa hojar då tvåans växel hoppar ur? för det är ju ett rätt vanligt problem har jag förstått!

ifall det är gafflarna eller vad man ska kalla dem eller växel-trumman blir det ju inte speciellt dyrt. men är det själva kugghjulet är det värre! nån som vet nåt om det?

sen undrar jag fortfarande hur det är med motorfästena. har även fått höra att en thunderace motor ska passa i min ram. nån som har erfarenhet om det?
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
lyfter det här igen. har funderat på att renovera motorn men det jag är mest rädd för är att det kommer bli dyrt med tvåans växel. är det nån som vet vad som oftast är nött på dessa hojar då tvåans växel hoppar ur? för det är ju ett rätt vanligt problem har jag förstått!

ifall det är gafflarna eller vad man ska kalla dem eller växel-trumman blir det ju inte speciellt dyrt. men är det själva kugghjulet är det värre! nån som vet nåt om det?

sen undrar jag fortfarande hur det är med motorfästena. har även fått höra att en thunderace motor ska passa i min ram. nån som har erfarenhet om det?

Har tyvärr inget svar på din fråga. Dock så kan jag tipsa om ett amerikansk forum där det sitter mycket FZR experter. www.fzronline.com (om man nu får rekomendera andra forum, är ju inget konkurerande direkt.)

Nu till en annan sak, var ute och körde lite med min fzr 600 härom dagen, batteriet var nyladdat och hojen startade direkt inför turen. efter några mil började hojen rycka och till slut dog den, som tur var precis där jag skulle stanna. Försökte nu starta hojen igen, men batteriet var helt dött. inte en chans att det gick att starta hojen. fick springa igång den när jag skulle hem. på hemfärden så dog hojen ett par gånger samt gick allmänt ojämnt och ryckigt.

Vid hemkomst var batteriet fortfarande helt dött. efter så har jag haft batteriet på laddning i nåt dygn och med multimeter så mäter jag att det obelastat ger 13.3v och belastat med tändningen på runt 12.9v samt vid cirka 3000rpm runt 15v. vet att det är ett känt problem på fzr 600 äldre än 96 att "Voltage Regulator" blir överhettad eller ger sig.
någon som har nån idé om vad felet kan vara, eller något tips på hur jag kan försäkra mig om att det är laddnings regulatorn som inte fungerar som den ska?
 

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Ingarö
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
Ute och åkte en tur idag Värmdö runt typ och blev så lycklig att jag plåtade skönheten när jag kom hem. Låter så bra med nya kolfiberburken!:yoparty
 

Bifogat

  • IMG_0142.jpg
    IMG_0142.jpg
    247.1 KB · Visningar: 183
  • IMG_0143.jpg
    IMG_0143.jpg
    246.8 KB · Visningar: 146
  • IMG_0144.jpg
    IMG_0144.jpg
    246.5 KB · Visningar: 131

stallee

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Söker
Hej, vart sitter expansionskärlet orginal? hur stort är det? någon kanske kan bjuda på en bild?
Mvh Fredrik
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
ifall det är gafflarna eller vad man ska kalla dem eller växel-trumman blir det ju inte speciellt dyrt. men är det själva kugghjulet är det värre! nån som vet nåt om det?


Jag delade min motor när växellådan väl totalhavererade pga spräckt kugghjul och sneda gafflar. Bara byta kugghjul behöver inte bli så dyrt om man orkar göra det själv, har för mig att det rörde sig om någon hundring per kugghjul. Jag bytte motor istället för jag hittade en för en sextusing och det kunde vara bra att ha en i reserv :)
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Hej söker bromskivor till en Fzr 1000 91:a. Någon som har bra tips om begagnade eller bra pris på nya ? Samt om nån vet om andra årsmodeller passar ?

Addemoto tar 2190:-/st fram och 1314:- bak, vet inte om det är billigt eller dyrt men de brukar ligga bra i pris.

Vad det gäller årsmodellerna så har du samma skivor fram från -87 fram till -03 med ett lite uppehåll 94-95 (FZS1000Fazer)
Bak är det inget uppehåll utan det är samma 87-03
 
Last edited:

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Hallå, har fått lite problem med slirande koppling, enligt tidigare ägare så ska lamellerna vara nya, men vem vet om det stämmer...
Så tänkte först och främst testa byta olja och se om det hjälper.
Vad har ni kört med för oljor i era FZR, är ju en 600 jag har.
I handboken står det att den ska vara en SAE 20w40 olja finns det några risker med att byta till en tex 10w40 helsyntet? tänker mig biltemas "Racing" olja. Annars vilka oljor kör ni på?
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Hallå, har fått lite problem med slirande koppling, enligt tidigare ägare så ska lamellerna vara nya, men vem vet om det stämmer...
Så tänkte först och främst testa byta olja och se om det hjälper.
Vad har ni kört med för oljor i era FZR, är ju en 600 jag har.
I handboken står det att den ska vara en SAE 20w40 olja finns det några risker med att byta till en tex 10w40 helsyntet? tänker mig biltemas "Racing" olja. Annars vilka oljor kör ni på?

På min FZR 1000 har jag har bytt till Biltema oljan med mycket gott resultat :tummenupp
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hallå, har fått lite problem med slirande koppling, enligt tidigare ägare så ska lamellerna vara nya, men vem vet om det stämmer...
Så tänkte först och främst testa byta olja och se om det hjälper.
Vad har ni kört med för oljor i era FZR, är ju en 600 jag har.
I handboken står det att den ska vara en SAE 20w40 olja finns det några risker med att byta till en tex 10w40 helsyntet? tänker mig biltemas "Racing" olja. Annars vilka oljor kör ni på?

Kör Med Motul 300V 4T 15W50 i min och har gjort så i snart 10 000 mil.
 

Krillezz

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
sundsvall
Hoj
-95, RF900R
Ingen som vet hur man får tag på ett 520 quick acceleration kit för Fzr 600? finns det svenska återförsäljare?
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Jag kör med nedanstående MC olja i min FZR-600 med mycket gott resultat :

:yoparty Q8 SBK Racing 15w-50 ( Helsyntet ) :yoparty


http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100910



.

Bytte olja till den, tyvärr slirar den fortfarande på kopplingen ska se över fjädrar och mäta toleranser på lammelerna imorgon.
för övrigt går det oljan att köpa till en fördelaktigt pris hos swedol.
Kostar på okq8 179:- per liter och en 4 liters dunk på swedol kostar 349:-.

Nån som vet vart man kan hitta billiga kopplingsfjädrar och lammeler? Såg på ett amerikanskt fzr forum att det kunde vara bra att byta till kraftigare fjädrar, nån som testar lr har nåt tips?

Är också sugen på ett 520 kit så ska ni beställa kanske en samkörning från usa är på sin plats.
mvh pb
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Fzr-600

Bytte olja till Q8 SBK,
...tyvärr slirar den fortfarande på kopplingen ska se över fjädrar och mäta toleranser på lammelerna imorgon.

Nån som vet vart man kan hitta billiga kopplingsfjädrar och lammeler ?
Såg på ett amerikanskt FZR forum att det kunde vara bra att byta till kraftigare fjädrar, nån som testar eller har nåt tips ?

Är också sugen på ett 520 Drev/Kedje kit så ska ni beställa kanske en samkörning från USA är på sin plats.
mvh pb

Synd att höra att den fortfarande slirar. :mad:

Jag bytte till hårdare kopplingsfjädrar och nya lammeller samtidigt som jag gjorde sista oljebytet.
Passade även på att glasblästra stålplattorna för att få upp en fin men lite grövre yta för greppet i kopplingen.
Allting funkar kanon. :yoparty

Jag köpte grejerna härifrån : http://www.addemoto.se/pdf/mc_kat.pdf



Ett "520 kit" är då jag också intresserad utav då mina drev&kedja börjar vara inne på sista versen i vilket fall.

.
 
Last edited:

Decket

Guest
Touring?

Hej på er! Jag är ny på forumet och kommer nu att ta ner nivån på frågan ganska rejält.

Jag står inför mitt första MC-köp och har efter mycket påläsning fått rejält blodad tand till FZR 1000. Jag är däremot inge sugen på att köra i 200 km/h och dö vid 23 års ålder. Därför är min fråga om denna hoj är något att ha även om man inte kör för fort? Är det bekväm att bara cruisa i eller blir man typ trött i armarna av att ligga ner hela tiden. Har ju aldrig ens suttit på en FZR 1000.

Men gud va snygg den är!! :)
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Hej på er! Jag är ny på forumet och kommer nu att ta ner nivån på frågan ganska rejält.

Jag står inför mitt första MC-köp och har efter mycket påläsning fått rejält blodad tand till FZR 1000. Jag är däremot inge sugen på att köra i 200 km/h och dö vid 23 års ålder. Därför är min fråga om denna hoj är något att ha även om man inte kör för fort? Är det bekväm att bara cruisa i eller blir man typ trött i armarna av att ligga ner hela tiden. Har ju aldrig ens suttit på en FZR 1000.

Men gud va snygg den är!! :)

Jag är ingen fartdemon men tycker att det är en kul hoj att pendla till och från jobb med. Är iofs bara sex mil tor men jag känner absolut inte av något. någonstans. Är drygt 180 cm. Tror inte du kommer bli missnöjd :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top