Yamaha FZR-tråden

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
Förresten, är den nån som vet var man kan ladda ner servicemanual för fzr1000 -88 på svenska eller engelska i pdf format? Har letat lite men hittar bara tyska på skumma sidor som jag inte bågar ladda från.[/QUOTE]


Googla fram haynes yamaha fzr 1000, så köper du boken för 250:-:tummenupp..
visst, den är på engelska, men det är 2010 ;)


Btw, ingen som vet vilka bromsskivor som passar på en FZR 1000 -87 ?
Tror den blev lite skev sen förra ägaren la ned den...
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Jag har lite FZR 1000-delar till salu. Hör av er i mail eller PM. Köparen får täcka frakten.
Först ut har vi ett oanvänt kåpset i glasfiber från Sebimoto (FZR 1000, 1991). Settet består av tre delar. Toppkåpan har tyvärr fått dom två yttre stagen avbrutna, men dom ingår så det skall inte vara någon större operation att laga.


DSC_4032.jpg


DSC_4033.jpg


DSC_4034.jpg


DSC_4040.jpg


DSC_4035.jpg





Här är ett aldrig använt kåpglas som tillhörde kåpsetet. Också Sebimoto.
(Det syns knappt på bilden men det finns där...) :)

DSC_4037.jpg






Sedan har vi ett originalsystem för en FZR 1000 från 1991.
Två små bucklor men i övrigt mycket gott skick.

DSC_4029.jpg


DSC_4031.jpg





Och så till sist, ett styck original kåpsida från en FZR 1000, 1991.

DSC_4039.jpg
 
Last edited:

annerholm

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Stockholm
Hoj
bimota Sb7..
R1-bromsar till FZR1000 -89

Hej på er FZR-ägare!
Jag har nu haft min fina FZR1000 -89:a ett år och det funkar ju fint:tummenupp
Skivorna fram har börjat skeva och det blir lär inte bli bättre..
Finns det nån här som har bytt bromsar till de från en tidig R1:a? Har läst på nåt brittiskt forum där de påstår att de ska passa. Kanske finns nåt annat bra tips från er som har erfarenhet?
 

KvantumSatis

mr kanky
Gick med
7 Mar 2007
Ort
nybro
Hoj
90 yamaha FZR 1000
packväskor

Jag har alltid varit i mot packväskor just för att det ser estetiskt väldigt knas ut, tycker jag.. dock går det inte att komma ifrån att det skulle vara otroligt praktiskt om man ska ut å resa lite lr så.

Är det knepigt å trycka på packväskor på en fzr? ska man ha några speciella väskor och finns det kanske nån som har tips på några som passar sig bra till bågen å ser bra ut??
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
..som förhoppningsvis svaras med hur mkt alternativ som helst :tummenupp

Vilka fälgar, från vilka hojar, passar på FZR 1000 - 87 !?

Vill ha en " mindre och lite bredare, gärna utan att byta sving?! :tuttar


89 och framåt passar hyfsat. du måste schimsa ut fram drevet 5mm, samt ta av några mm på bromsoksfästet, och trycka i ett rör genom hela fälgen som har 20mm ytter dia och 17 inner diameter, samt byta distansen på vänster sida till en 11mm, plus lite till.
då får du en 17" fälg där du kan ha ett 180 däck på.

Lycka till

Btw skrev:
de flesta lite älder Ducati har samma skivor även vissa aprilior mm det är en ganska vanlig brembo skiva.
 
Last edited:

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Nån som har tips på bromsklossar?

Är lite sugen på att testa biltemas. just för att dom finns direkt i hyllan, men känns lite som en chansning.. annars då?

addemotos är de nåt att ha?
 

bearyouden

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Aprilia Mille
Har en -91. Kostar ca 2300 kr helår/halvförsäkring. Går inte att ställa av (Trygg Hansa). Detta var huvudanledningen till att jag slutade köra nyare R-hoj med försäkringar som var jobbiga att betala!


Känns som att min fråga blev rätt så förbisedd...

Hur mycket "sämre" är FZR:eek:rna från 88 och äldre (alltså inte exup)? Jag vet i teorin vad som har förändrats, men vad märker man i praktiken?

Hur mycket mer kostar det att försäkra en FZR:a som inte är 20 år gammal (alltså inte veteran)?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Ja jo...ägare av en fizzer e man ju :tummenupp

Haft ngr under årens lopp,å då alltid 600;or då jag tycker de e smidiga å lätta att kasta runt.

Den sista nu av samma anledning som er andra,de tidiga börjar bli vettiga att försäkra å har fortfarande vettiga prestanda.

Hur som helst så lät maskin på den jag har nu "löst" sen jag köpte den å mkt riktigt kastade 3ans vevlager in handuken dan innan midsommar.
Av en ren tillfällighet hade jag dock köpt en reservmaskin som inte var komplett av en kille här i stan,å i den satt det ju en frisk vev samt friska stakar.
Vidare led den av det klassiska fizzer felet att 2an gärna hoppa ur,å det lokaliserades till en sliten växeltrumma,å även det fanns en frisk i reservmotorn.

I nuläget känns det som att om än inte "som ny" så känns iaf motorpaketet totalt som det överlever en stund till.
Faktiskt varit en hel del småfel på FZR;en den korta tid jag ägt den,men iom att jag jobbar med det jag gör har det inte känts som världens ände heller-även om jag lugnt sagt kunde hålla mig för skratt när vevlagrena gick i omloppsbana.
Hur som vart jag väl lite irriterad där,så det hela löstes på 2dgr..så ingen ko på isen.

Annars har jag varit på det vanliga...bytt laddrelä,batteri osv.
Kopplingen ville envisas med att slira till i början,å det härledde jag i första läget till en totalslut wire..i andra läget helt uppenbart att ngn slagit på vanlig motorolja i maskin utan de "friction modifiers" som behövs för våtkoppling.
Men iom att alla delarna till maskin gick i hetvatten tvätten i samband med bytet av vev osv så vart där till slut ordning på det med.

Hur som.
En -91a FZR600 som numer känns som man kan luta sig på den lite igen.

normal_12%7E19.JPG


normal_1%7E37.JPG


Det jag planerar göra under vintern e att ge saker å ting lite ny finish.
Lite frisk pulverlack av div komponenter osv.
Uppepå det hoppas jag få till en lite tuffare å mer justerbar gaffel samt bakdämpare.

Det är ok. Ett till tips jag hört är att slipa av litegrann på varje stång som kopplingsfjädrarna sitter på. Då trycker fjädrarna lite hårdare på lamellerna. Vet inte om det fungerar. Nå'n som provat?

Ja.
När jag hade isär min maskin helt nyligen klappade jag bland annat upp kopplingskorgen i svarven å tog av ngn millimeter på de "stopp" stolparna utgör.
Å andra sidan gjorde jag ju en del andra trix i samma veva,men totalt sett har kopplingen mått mycket bra av de arbeten som e gjorda för de e mjukare,mer distinkt samt med en mkt mkt trevligare ingrepp än tidigare ä ändå slirar det inte överhuvudtaget vad jag än gör.
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
För sakens skull då.

normal_7%7E35.JPG


normal_8%7E34.JPG


Detta e isnogood.
Veven visade sig vara 26/100 delar oval.
Mao inte direkt ett slitage/ras som direkt hade ngr sketna sekunder i ryggen.

Avslutar med ett litet FZR bundet tips-för vad de e värt.
normal_2%7E36.JPG

På gamla hojar har det ofta varit framme många kockar,å det brukar ju bli sådär.
Ett hett tips e att spola tanken fri från den värsta rosten samt byta soppafilter å med maskin igenomgången vad avser ventilspel osv ta ett grabbatag med synkning samt mängd tomgångsbränsle.
Efter det jobb jag nu gjort pga raset så VET jag ju bitarnas interna kondition,å låt mig säga såhär...
När jag vart klar hade jag skruvat in bränslenålarna för tomgångsbränslet FEM varv!!(Som det stog låg dem ute 6.5 varv)
Å jupp..naturligtvis med den effekten att hojen e MYCKET snällare att köra i botten,mer lättstartad osv.
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Jag vill köpa en fzr1000 från -90. Har ni en vacker sådan som ni vill bli av med så skicka ett PM. =)
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Någon som vet hur det ser ut med 520 kedja till FZR?
dvs var man hittar det...
 

Ventilknack

Vem fan e´ Hali Däjvison
Gick med
18 Jan 2010
Ort
Kinna
Hoj
Yamaha FZR 1000 -87, Yamaha RD 125 -83
520 kedja har jag aldrig sett till FZR 1000. Däremot har Addemoto en 530 sats vilket är betydligt billigare än original 532. Kör själv på deras 530 och har inte haft några problem.
 

Il tempogigant

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Uppsala
Hoj
sport
Svampig framgaffel.. ställd i hårdaste läget. Någon här som provat proggresiva fjädrar? STOR skillnad mot orginal? Undrar även var jag får tag på orginal distannshyllsor för fjädrarna. Hojen är en fzr 1000 -89 Rock on!
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Ja jo... ägare av en Fizzer e man ju :tummenupp

Haft några under årens lopp, å då alltid 600'or då jag tycker de e smidiga å lätta att kasta runt.

1. Kopplingen ville envisas med att slira till i början,
å det härledde jag i första läget till en totalslut wire..

När jag hade isär min maskin helt nyligen klappade jag bland annat upp kopplingskorgen i svarven å tog av ngn millimeter på de "stopp" stolparna utgör.
2. Å andra sidan gjorde jag ju en del andra trix i samma veva,
men totalt sett har kopplingen mått mycket bra av de arbeten som e gjorda för de e mjukare,
mer distinkt samt med en mkt mkt trevligare ingrepp än tidigare ä ändå slirar det inte överhuvudtaget vad jag än gör.

Avslutar med ett litet FZR-600 bundet tips-för vad de e värt...

På gamla hojar har det ofta varit framme många kockar,
å det brukar ju bli sådär.
3. Ett hett tips e att spola tanken fri från den värsta rosten samt byta soppafilter å med maskin igenomgången vad avser ventilspel osv ta ett grabbatag med synkning samt mängd tomgångsbränsle.
Efter det jobb jag nu gjort pga raset så VET jag ju bitarnas interna kondition, å låt mig säga såhär...
När jag vart klar hade jag skruvat in bränslenålarna för tomgångsbränslet FEM varv !!
(Som det stog låg dem ute 6.5 varv)
Å jupp.. naturligtvis med den effekten att hojen e MYCKET snällare att köra i botten, mer lättstartad osv.

2.3-16

1. Hur yttrade sig detta med wiren ?

2. Berätta mer om övriga modifieringar som du gjort för att få till en bättre fungerande koppling/växlingsfunktion.

3. Min maskin kan ibland vara lite vresig att starta när den är VARM,
samt att den inte går att köra bra på låga varv i låg hastighet då jag upplever det som att den rycker...
Jag har funderat tidigare ikring detta om det är förgasarrelaterat eller något annat !?!? :confused:

HJÄLP motages tacksamt ! :tummenupp

.
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Min rycker också på låga varv och låg hastighet. Inte något nämnvärt, men längre 30sträckor är frustrerande.

Bytte till längre distansrör i framgaffeln, var sjuk skillnad, med ny olja, nya packboxar, och något längre distansrör vart framgaffeln riktigt spänstig, fick hjälp av en annan sporthojsåkare att fixa rören, detta är nåt jag rekomenderar till er som kör 600 och saknar inställningsmöjligheter av gaffeln.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Nästa fråga:

Hur mycket "sämre" är FZR:eek:rna från 88 och äldre (alltså inte exup)? Jag vet i teorin vad som har förändrats, men vad märker man i praktiken?

Hur mycket mer kostar det att försäkra en FZR:a som inte är 20 år gammal (alltså inte veteran)?

Jag har haft en -87a och har nu en -91a FZR 1000 som jag kört i 9 år, måste säga att -87an var den roligare av de 2 och det som skulle vara "sämre" ska väl vara den lägre effekten då.
 

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
Har funderingar på att skaffa mig en FZR 600 -90/91 och använda på SMC´s bankörningar. Anledningen är den mycket fördelaktiga classic försäkringen som går att teckna på bilsport o mc.

Så frågan är ställd till er som äger en FZR 600, hänger motorcykeln på vid lite bankörning eller har tiden sprungit ifrån den? Tänker nu inte på motoreffekt utan snarare mer på fjädring, chassi, bromsar osv.. skulle det kunna vara en fungerande budgetlösning?
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Nu så har man köpt sig en FZR1000 från -89! Ska bli för jävla roligt å prova nästa lördag då jag får kortet tillbaka :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top