Yamaha FZR-tråden

Decket

Guest
Hur är FZR 600 på låga varv? Är den lika jämn och fin som FZR 1000?
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Hej på er !
Jag är ny på forumet och kommer nu att ta ner nivån på frågan ganska rejält.

Jag står inför mitt första MC-köp och har efter mycket påläsning fått rejält blodad tand till FZR1000.
Jag är däremot inge sugen på att köra i 200 km/h och dö vid 23 års ålder.
Därför är min fråga om denna hoj är något att ha även om man inte kör för fort ?
Är det bekväm att bara cruisa i eller blir man typ trött i armarna av att ligga ner hela tiden.
Har ju aldrig ens suttit på en FZR 1000.

Men gud va snygg den är !! :)

:tummenupp FZR1000 är en fin fin maskin !

...MEN, jag skulle vilja påstå att direkt köpa en 1000 cc MC av sportmodell som 1'a MC är rent dumdristigt om du är rädd om dig själv !

Bättre då att köpa en FZR400 / FZR600 och köra med den under några säsonger !


Hur är FZR600 på låga varv ?
Är den lika jämn och fin som FZR1000 ?

Vridmomentet och lågvarvs kraften är betydligt bättre i 1000 cc motorn.
Dock så har FZR600 av 1'a generationen ett riktigt bra bottenvrid för att vara på en 600'a sporthoj.



.
 
Last edited:

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
:


Vridmomentet och lågvarvs kraften är betydligt bättre i 1000 cc motorn.
Dock så har FZR600 av 1'a generationen ett riktigt bra bottenvrid för att vara på en 600'a sporthoj.



.

Är det nåt mer som skiljer sig än en kugg på bakdrevet mellan de olika 89-93 modellerna?
Trodde det bara var att dom uppdaterade med lite bättre däck bredd och små prylar?
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Är det nåt mer som skiljer sig än en kugg på bakdrevet mellan de olika 89-93 modellerna ?
Trodde det bara var att dom uppdaterade med lite bättre däck bredd och små prylar ?

FZR-600 av generation-I tillverkades mellan 1989-1999

* 1989 : Introduceras och blir genast en stor hit runt om i världen.
* 1990 : Bättre bromsar genom 4-kolvs bromsok fram
* 1991 : 0,5" bredare bakfälg , något kraftigare sving , Singel lyse , starkare växellåda på 1'an & 2'an , 140/60x17" bakdäck , Spinn-On olje filter
* 1992 :
* 1993 : Tillbaka till det äldre utseendet med dubbla runda framlysen
* 1994 :
* 1995 : Kraftigare voltregulator
* 1996 :
* 1997 :
* 1998 :
* 1999 : Sista årsmodellen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

FZR-600 av generation-II tillverkades mellan 1994-1997 ?? :confused:

Kallas ofta för "Fox Eye" pga dess utseende.





.
 
Last edited:

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
jag är så förbannad på mitt jävla kopplingsslir. Den fjädern som sitter och hjälper kopplingsvajern att dra tillbaka i kåpan över framdrevet. den fjädern var av. så fixade en ny tillfällig tills jag får tag i en orginal. men det hjälpte inte.
Kul när förra ägaren säger att det är nybytta lameller, man kan aldrig lita på nåt i en affär.
Så nu ska jag beställa nytt lamell kit och fjädrar. Åker säkert på att köpa mellan skivorna också.
Men nån som testat lamellerna och fjädrarna från addemoto?
Tips på bra vart man kan beställa packboxar till framgaffeln och tips på någon bra olja?
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Jag skall beställa nytt lamell kit och fjädrar.
Någon som testat lamellerna och fjädrarna från Addemoto ?
Tips på bra vart man kan beställa packboxar till framgaffeln och tips på någon bra olja ?

Jag kör med Addemoto's lameller och deras förstärkta kopplingsfjädrar... Funkar kanon bra ! :tummenupp

Bra Framgaffelolja hittar du här : http://www.sweedex.se/sweedex_products.htm

FRAMGAFFELOLJA
För alla typer av framgafflar.
Ger låg friktion i tätningar och bussningar.
Lågskummande och korrosionsskyddande.
Finns i flera olika viskositeter.
Innehåller lågfriktionsmedel EJ PTFE Teflon.
Användningsområde:
Nr 2-6 Motocross / Enduro
Nr 4-8 Offroad
Nr 6-10 Landsvägs-mc



.
 
Last edited:

Decket

Guest
Nästa fråga:

Hur mycket "sämre" är FZR:eek:rna från 88 och äldre (alltså inte exup)? Jag vet i teorin vad som har förändrats, men vad märker man i praktiken?

Hur mycket mer kostar det att försäkra en FZR:a som inte är 20 år gammal (alltså inte veteran)?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
jag är så förbannad på mitt jävla kopplingsslir. Den fjädern som sitter och hjälper kopplingsvajern att dra tillbaka i kåpan över framdrevet. den fjädern var av. så fixade en ny tillfällig tills jag får tag i en orginal. men det hjälpte inte.
Kul när förra ägaren säger att det är nybytta lameller, man kan aldrig lita på nåt i en affär.
Så nu ska jag beställa nytt lamell kit och fjädrar. Åker säkert på att köpa mellan skivorna också.
Men nån som testat lamellerna och fjädrarna från addemoto?
Tips på bra vart man kan beställa packboxar till framgaffeln och tips på någon bra olja?

Kan bara säga att det VAR nya lameller i den hojen du köpte. Men FZR:en har en lite för klen koppling så allt måste vara ok för att det ska funka. Den slirade inte med strypningen monterad. Kan ju bli ett annat läge med 90+ hästar i stället för 35 som den är reggad med....

Sök lite i teknikforumet, här är några tips:

Har du kollat så att inte tryckstången har ändrat sig? Den som kopplingsarmen trycker på. Annars kan man ta ut stålskivorna och putsa lite försiktigt med slippapper.
Vilken olja har Du? Castrol brukar inte Yamaha:s kopplingar gilla.
 
Last edited:

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
Snabbfråga!

..som förhoppningsvis svaras med hur mkt alternativ som helst :tummenupp

Vilka fälgar, från vilka hojar, passar på FZR 1000 - 87 !?

Vill ha en " mindre och lite bredare, gärna utan att byta sving?! :tuttar
 

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
okej, två frågor blev de! :)

..undrar även om någon vet var man kan få tag på en passagerarsadel till en R1 98-99's bakdel? Blev smått blåst av grabben jag köpte bakdelen av..visst fick jag med två sadlar...men de var två framsadlar och ena måste tillhöra en cross lr något ^^

tack på förhand !
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Kan bara säga att det VAR nya lameller i den hojen du köpte. Men FZR:en har en lite för klen koppling så allt måste vara ok för att det ska funka. Den slirade inte med strypningen monterad. Kan ju bli ett annat läge med 90+ hästar i stället för 35 som den är reggad med....

Sök lite i teknikforumet, här är några tips:

Har du kollat så att inte tryckstången har ändrat sig? Den som kopplingsarmen trycker på. Annars kan man ta ut stålskivorna och putsa lite försiktigt med slippapper.
Vilken olja har Du? Castrol brukar inte Yamaha:s kopplingar gilla.


Okej, jag ber om ursäkt för mitt påhopp. Sorry, Jag har kikat över allt bytt fjädern och smörjt upp kopplingsvajern. Ska testa med nya lammeller som jag borde få imorgon. Ska kika på tryckstången också. men hade den ute häromdagen och den såg fine ut.

Sorry för påhoppet.....
 

Decket

Guest
Känns som att min fråga blev rätt så förbisedd...

Hur mycket "sämre" är FZR:eek:rna från 88 och äldre (alltså inte exup)? Jag vet i teorin vad som har förändrats, men vad märker man i praktiken?

Hur mycket mer kostar det att försäkra en FZR:a som inte är 20 år gammal (alltså inte veteran)?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Okej, jag ber om ursäkt för mitt påhopp. Sorry, Jag har kikat över allt bytt fjädern och smörjt upp kopplingsvajern. Ska testa med nya lammeller som jag borde få imorgon. Ska kika på tryckstången också. men hade den ute häromdagen och den såg fine ut.

Sorry för påhoppet.....

Det är ok. Ett till tips jag hört är att slipa av litegrann på varje stång som kopplingsfjädrarna sitter på. Då trycker fjädrarna lite hårdare på lamellerna. Vet inte om det fungerar. Nå'n som provat?
Det brukar även finnas hårdare kopplingsfjädrar. Skulle rekommendera det.
Oljan är också ett hett tips. Påstås att Biltemas racingolja är bästa till R1:eek:rnas koppling.
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Jag har beställt nya hårdare fjädrar och nya lammeller så får testa med det. Bytte olja till okq8 racing olja som funkar bra för andra fzr ägare.

Men att den inte slirade med strypningarna är ju rätt ointressant. Kopplingen är ju dimensionerad för full effekt.
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Jag har beställt nya hårdare fjädrar och nya lammeller så får testa med det.
Bytte olja till Q8 SBK Racing, olja som funkar bra för andra FZR ägare.

Men att den inte slirade med strypningarna är ju rätt ointressant.
Kopplingen är ju dimensionerad för full effekt.

Kopplingslammellerna osv är självklart dimensionerade för full effekt ( i detta fallet runt 91 Hk ) !

Lägg lammellerna i ett oljebad med den aktuella oljan dagen innan montering och låt dem ligga i det tills det är dags för montering så att friktionsmaterialet får suga till sig.

Rugga upp ytan på stålplattorna med fin smärgelduk och/eller glasblästra dem gärna.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har kört både en FZR 1000 -88 och en FZR 600-91 och skillnaden är rätt stor mellan dom. Vridet är enormt mycket bättre på 1000 och sen går den trycker den på mycket bättre uppe i fart. 600:an är inte trött men det är ändå skillnad. Skulle man köra dom mot varandra så skulle 600:an inte ha en chans. Utom möjligen när det svänger ordentligt då den är mycket smidigare. Något som märks mest när man kör sakta, då är 1000 en best att släpa runt.
Sen tycker jag att man sitter bättre på 600. Körställningen är mer ihopkrupen på 1000 och man hänger mer på armarna.

Fick jag välja så hade jag ändå valt en FZR 1000. Tycker den har ett mäktigt vrid och är lite snyggare, mer mastig på nåt vis.

Förresten, är den nån som vet var man kan ladda ner servicemanual för fzr1000 -88 på svenska eller engelska i pdf format? Har letat lite men hittar bara tyska på skumma sidor som jag inte bågar ladda från.
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Då har man bytt lameller nu, inget slir alls nu:)
Skönt trodde jag skulle åka på att byta mellanskivorna då de "gamla" lamellerna var nya enligt tidigare ägare. Jag plockade även bort och smörjde kopplingsvajern.
Kan rekomendera addemotos lameller.

Nu ska jag bara byta packboxar i gaffeln så är man klar för sommaren.

Nån som har testat några av de kit med stålomspunna bromsslangar som finns på ebay?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top