Yamaha FZR-tråden

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Hej, har en Fzr1000-89 som jag håller på att (väldigt långsamt) bygga till fighter. Undrar här om ni vet på rak arm vilken framgaffel med upsidedown som man kan sätta på utan större förändrigar. någon krona som passar direkt kanske? tacksam för svar.

Enklaste måste vara att ta ´91 eller senare original usd-gaffel.
 

Homeros

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda NSR125 -96
Hej,

Är i banor av att köpa en ny hoj och har hittat en FZR600 som verkar nästan för billig för att va sann.:va

http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_fzr_600_43717381.htm?ca=16&w=2

Det är en FZR600 -92 och det som behöver göras på den är byte av en packbox, strålkastarjustering, ombesiktning, det saknas en backspegel och det saknas även några skruvar till helkåporna.

Det är alltså lite pill att göra över vintern men den verkar nästan för billig för att vara sann.

Säljaren har begärt 9500:- oprutat. :yoparty

1 .Är det helt enkelt bara ett bra köp eller kan det tänkas ligga något större problem bakom? (Har ringt säljaren och frågat, han nämnde inget förutom det som står ovan...)

2. Vad kostar uppskattningsvis ovan nämnda reservdelar och är det lätta att få tag på. (har ingen tidigare erfarenhet av yamaha)

Tack å hej!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
9500 är inte så billigt som man kan tro med tanke på att kåporna är olackade och den behöver nya packboxar(står inte om det är framgaffel eller motor). Räkna sen med att behöva byta något däck, kanske drivpaket eller bromsklossar samt göra en service på den och helt plötsligt har du spenderat lika mycket som en ngt. dyrare men utan dessa fel.

Annars kostar det ungefär så här mycket:

Packbox framgaffel samt oljebyte båda benen(man gör alltid båda) 2000:- på verkstad, 500:- hemmamek.
Strålkastarjustering: 500:- verkstad, 0:- hemmamek
Backspegel med montering: 1500:- verkstad, 200:- hemmamek
Skruvar med montering: 1000:- verkstad 100-250:- hemmamek
Motorkåpa byte(syns på en av bilderna): verkstad 2000:-, 200:- hemmamek

Sen om du behöver göra nåt av det andra jag nämnde så kostar det:

Däck: 1500:- bakdäck, 1200:- framdäck
Drivpaket: 2500:- verkstad, 1500:- hemmamek
Bromsklossar fram och bak: 1500:- verkstad, 750:- hemmamek
Olja och filter samt byte: 1800:- verkstad, 600:- hemmamek
Tändstift: 1000:- verkstad, 100:- - 600:- hemmamek

Alla priser är bara höftade med ungefär vad det kostar, det kan variera mycket beroende på verkstaden samt var man köper sina delar, Ebay är en bra källa till delar.
 

Homeros

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda NSR125 -96
9500 är inte så billigt som man kan tro med tanke på att kåporna är olackade och den behöver nya packboxar(står inte om det är framgaffel eller motor). Räkna sen med att behöva byta något däck, kanske drivpaket eller bromsklossar samt göra en service på den och helt plötsligt har du spenderat lika mycket som en ngt. dyrare men utan dessa fel.

Annars kostar det ungefär så här mycket:

Packbox framgaffel samt oljebyte båda benen(man gör alltid båda) 2000:- på verkstad, 500:- hemmamek.
Strålkastarjustering: 500:- verkstad, 0:- hemmamek
Backspegel med montering: 1500:- verkstad, 200:- hemmamek
Skruvar med montering: 1000:- verkstad 100-250:- hemmamek
Motorkåpa byte(syns på en av bilderna): verkstad 2000:-, 200:- hemmamek

Sen om du behöver göra nåt av det andra jag nämnde så kostar det:

Däck: 1500:- bakdäck, 1200:- framdäck
Drivpaket: 2500:- verkstad, 1500:- hemmamek
Bromsklossar fram och bak: 1500:- verkstad, 750:- hemmamek
Olja och filter samt byte: 1800:- verkstad, 600:- hemmamek
Tändstift: 1000:- verkstad, 100:- - 600:- hemmamek

Alla priser är bara höftade med ungefär vad det kostar, det kan variera mycket beroende på verkstaden samt var man köper sina delar, Ebay är en bra källa till delar.

Tack så mycket för att du har tagit dig tid!

Om man utgår från bilderna så ser däcken ändå ut att ha mer att ge så de klarar säkert hela nästa säsong iallafall.

Det mesta är tänkt som hemmamek det bidrar till att minska utgifterna lite.

Drivpaket, bromklossar etc. kan jag inte yttra mig om angående skick då jag inte vart och kollat på hojen än.. Men drömscenariot vore att allting funkade!

Motorblocket är väl bara ett estetiskt fel, eller är jag ute och cyklar?:va
I första hand skall hojen bara fungera, utseendet får bli ett senare projekt.:gnissla ( Det inkluderar även att lacka kåporna)

Sen ska du ha stort tack med prisfrågan, även fast det inte är exakta så får jag ändå en uppfattning!

Förutsatt att det bara är det han nämnt som är fel, alltså att drivpaket, däck och allt annat ser schyst ut. Är det ett bra köp?

Förlåt för ett lite rörigt inlägg, tröttheten kryper sig på..!
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Fast detta:
Däck: 1500:- bakdäck, 1200:- framdäck
Drivpaket: 2500:- verkstad, 1500:- hemmamek
Bromsklossar fram och bak: 1500:- verkstad, 750:- hemmamek
Olja och filter samt byte: 1800:- verkstad, 600:- hemmamek
Tändstift: 1000:- verkstad, 100:- - 600:- hemmamek
lär man väl byta på en nyköpt gammal hoj ändå? Så det tillkommer ju på vilken hoj som helst, kanske inte drivpaketet men resten. Men man ska ju räkna in det. Köpte min för 8.000:- med spräckta kåpor annars ok. Kört 1500 mil med den, ny service (stift, olja/filter...) efter 1000.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det beror ju lite på. När jag köpte min hade den nya däck, nytt drivpaket, nya bromsklossar och var nyligen servad. Då sparade jag ju dessa slantar och slapp lägga ut en massa pengar första säsongen. Men det är annars bra prutpunkter.

Annars såg jag att en hoj som jag varit spekulant på tidigare nu var ute igen: http://www.blocket.se/halland/Yamaha_FZR_600_44188732.htm?ca=18&w=3

Den har dock gått upp 3500:- i pris på tre år vilket är lite komiskt. Den går säkert att pruta på.
 

Homeros

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda NSR125 -96
Det beror ju lite på. När jag köpte min hade den nya däck, nytt drivpaket, nya bromsklossar och var nyligen servad. Då sparade jag ju dessa slantar och slapp lägga ut en massa pengar första säsongen. Men det är annars bra prutpunkter.

Annars såg jag att en hoj som jag varit spekulant på tidigare nu var ute igen: http://www.blocket.se/halland/Yamaha_FZR_600_44188732.htm?ca=18&w=3

Den har dock gått upp 3500:- i pris på tre år vilket är lite komiskt. Den går säkert att pruta på.

Fördelen med den som jag var inne på är att den är strypt dessutom (34kw).. Eftersom jag söker en A2-motorcykel så sparar det lite pengar+arbete :tummenupp

Dock var ju din länk betydligt mer tilltalande estetiskt!:)
 

Homeros

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda NSR125 -96
Men för att återkoppla lite, motorblocket är väl inget mekaniskt fel? Bara fult?:confused:
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ser ut som ett skrapmärke. Om allt funkar och inga läckage är det säkert ok.
 

Homeros

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda NSR125 -96
Jag mailade han och frågade om skick på diverse delar och fick de här svaret, har fortfarande inte hunnit besöka honom och kika på hojen:(

Fick det här svaret;

"Hej, kedjan fick en anmärkning för att jag hade spänt den för mycket innan besiktningen, men annars är det nog iaf en säsong till på den.. Bromsarna funkar bra, bakbromsen fick en anmärkning på lite för hög retardation, men det påverkade inte besiktningen och jag hade aldrig märkt något...
Tändstift och filte vet jag inte, jag har inte haft ner dom. Jag antar att stiften är bra för hojen är väldigt pigg och jämn.
Det som måste fixas öve vintern är ena (fast man tar nog båda) packboxen till gaffeln som läckte lite. Jag köpte nya från lelles men har inte installerat dom.
Lampan måste justeras in i rätt läge också."

Vad han säger är att endast packboxar och strålkastarjustering måste göras? + att ombesiktiga den då! (dock skadar det aldrig med nytt filter, stift + olja..)

Tycker ni fortfarande att det är ett för dyrt pris sett till jobbet?:va

Tack

Homeros
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det bästa är att räkna högt. Har han fått en anmärkning på kedjan så räkna med att få byta den. Även klossarna bak får du nog byta. Detta görs så sällan så får man problem med bromsen bak så är det enklast att köpa nya klossar och smörja upp oket. Behöver inte bli dyrt.
Om ägaren inte vet skicket på olja, filter och stift så hade jag köpt en annan hoj. Detta är väldigt viktigt på högvarvande motorer. Jag byter olja och filter varje säsong, och då kör jag inte mer än 500 mil på en säsong. Bara grejen att man inte vet detta tyder på att man inte är särskilt intresserad av hojen och troligen inte skött den särskilt bra.
Skrapmärket är nog mest estetiskt. Jag hade inte klarat av att åka runt med det dock då det skämmer.

Hojen är ju i inte så dyr om du kan göra jobbet själv, speciellt om man betänker att den är strypt och du är ute efter detta. Det är dock vanligt att hojar är strypta på pappret men då försäkringsbolagen inte bryr sig om detta längre så skriver inte alla det i annonserna. Jag tycker du ska ringa på den jag tipsade om och höra om den är strypt samt pruta ner den lite innan du bestämmer dig. Hojmarknaden är väldigt slö just nu så du förlorar inget på att vänta lite och det kan gott dyka ett ännu större fynd.
 

Homeros

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda NSR125 -96
Jag förstår helt din poäng.

Angående din blocketannons så har jag en fråga,

Enligt bikez.com så har en FZR600(R) -94 73Kw i effekt, rätta mig gärna om jag har fel!:tummenupp
OM jag har förstått de nya A2-reglerna så får det strypta fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en effekt över 70Kw. Gäller det även motorcyklar som är strypta innan 2013?

För isåfall går ju denna hojen tyvärr bort.. med 3Kw..... Dessa nya regler:huvet
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det vet jag ingenting om. Men den första fzr600:an 89-90, hade väl 91 hk, 91-93 100 hk och 94-95 103 hk. Den jag länkade till är en 91-93 oavsett vad ägaren tror. 94-95 är den som kallas "foxeye" då den har samma typ av lysen som Yzf 750. Den har även upsidedowngaffel och en massa andra ändringar.
Min polare hade en 92:a för många år sen och den var strypt till 34 kw.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Min 92:a har 67 kW. Iofs importerad från Tyskland i slutet på 90-talet men det borde väl inte skilja ..?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Som är en 91-93:a. Förmodligen uttagen 94.
 

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Ingarö
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
Hallå! Har någon ett gaffelverktyg 30 mm till FZR 1000 -92 att låna ut? Min vänstra mutter sitter som berget och jag behöver rätt verktyg innan jag förstör muttern. Per 076 100 12 44 boendes på Ingarö utanför Stockholm.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top