Här kommer en långfärdsrapport och jämförelse med Bandit 1250.
Har kört den från Sundsvall till Piteå förra helgen, ca 50 mil. Behövdes tre par vantar, goretex-jacka, underställ, tjocktröja, bröstvärmare, dubbla halskragar, regnjacka, mössa nedstoppad mellan bena och goretex-byxor att klara av det, och det var ändå för kallt för fingrarna. Grymt skönt att stanna på mackar och ta en kaffe. Den väcker uppmärksamhet i alla fall; kom fram folk och pratade om den på en mack, på andra kunde jag se att folk som gick förbi utanför tittade på den, kul!
Jag har köpt komfortsadeln. Vet inte riktigt vad jag ska säga om den...är i alla fall inte så mycket vaddering i den heller, så komforten är inte dålig, men inte bra heller. Fick träsmak, men inte riktigt ont som jag kunde få av banditens sadel. Skulle bara önskat att de kunde gjort så den går lite mer upp på tanken. TDM900:s sadel gör det, och det är väldigt skönt. Ett oväntat plus med sadeln är dock att den är mycket snyggare än originalsadeln. Ser inte lika billig ut, snyggare sömmar och detaljer.
Motorn är riktigt rolig. Många recensenter har sagt att den "makes you smile" och även om det kan låta som en klyscha så ler även jag, tillskillnad från banditen. Körställningen gör sitt till den känslan också. Skulle nästan jämföra den med en cross. Känns riktigt stark, smidig och rolig. Skulle vilja dra på ur från rondeller, men får känslan att den kan "dra lös".
Bandit 1250 hade ännu mera vrid än denna och vid lägre varv, men den vägde ca 65kg. Den kändes som ett "urstarkt diesellok" typ, som man fraktades på, mycket välavstämd motor, men för lite hästar i relation till sin vikt. Den kändes som att man fraktades på; ingen körglädje kontra mt:n. Mt:n känns "dopad": när man sitter och drar på förväntar jag mig inte att den ska ha så mycket att ge som den har, varje gång. På något vis tror hjärnan typ att jag sitter på en moped eller cross, och blir förvånad när jag gasar att den har så mycket att ge.
Vibrationer...finns från ca 4800 varv. Känns mest i fotpinnarna, men varierar var de känns. Fanns även svagare vid ca 4000 varv tidigare, men fick känslan av att det kunde försvinna och "nötte" därför kring det varvtalet under vissa sträckor, och det upplever jag nu att det gjort. Kanske inkörningen gör motorn lite lenare, finstämd? Har nu kört ca 65 mil så fortfarande långt kvar till 160 mil. Kan därför inte säga hur den känns i det övre registret.
Inga fel ännu. Har lyssnat efter kamkedjeljud. Kan höra det före motorn kommit upp i temp, eller om det är något annat, men om jag drar på litegrann hör jag ett tickande ljud i alla fall. Inte högt, men märkbart. Fast det försvinner varje körning efter ca en minut, när motor kommit upp i temp. Läste att spännaren var "oil-pressure assisted" och tänker mig att det är därför det försvinner när temperaturen stiger?
Gasen är som recensenterna säger abrupt. När man ger gas, hur lite det än är, är responsen väldig väl avstämd. Kan köra 15 på ettan utan att känna av några lastväxelreaktioner, av - på känsla alltså, som jag gjorde på banditen. Tycker bara det är störande över fartgupp samt om jag har frikopplat in i en rondell och mitt i rondellen lägger i växel. I övrigt inget jag stör mig på.
Dämparna är bättre enligt mig än på banditen, både fram och bak. Recensenterna verkar föreställa sig bankörning som huvudsakliga användningsområde, vilket jag inte har för avsikt, och jag har inget att klaga på där.
I alla fall....utseendemässigt, motormässigt, körställningsmässigt jätterolig. Så nöjd att jag fick tag i en! Kunde önskat ännu mera bottenvrid faktiskt (kan inte få nog av det), samt gas som är lite mindre av - på, men utöver det inget. Jag har en mattgrå, och ett plus med den färgen är att den är lätt att tvätta; inga vattenfläckar på tanken
En helt annan sak: jag fick igår ett brev från Yamaha där de säger att abs-enheten ska bytas. Mitt chassinummer slutar på 3176. På min är den redan bytt, men tänkte alltså bekräfta att den ska bytas för vissa.
Så grymt nöjd över mt:n