Yamaha MT-09

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
En av de där länkarna är ett KIT, dvs både gaffeluppgradering och bakdämpare. Det kostar ca 8000:- tror jag. Men det ser så epa ut, vad är det för grejer? Hittar inte mycket på google heller. Är det ohlins lågbudget instegs grej? Trist om man tjackar något för 8000:- och det är nästan lika kasst som det som satt där från början menar jag.



//K

Det finns, men kostar som vanligt lite, till exempel till gaffeln, 8 papp:
http://www.ebay.com/itm/KIT-ADVANCE...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item2a3a980599

Och bakdämpare, nästan 5 lökar:
http://www.ebay.com/itm/MONO-AMMORT...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item27e1b6849e

Men det kanske är värt det :yoparty
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En av de där länkarna är ett KIT, dvs både gaffeluppgradering och bakdämpare. Det kostar ca 8000:- tror jag. Men det ser så epa ut, vad är det för grejer? Hittar inte mycket på google heller. Är det ohlins lågbudget instegs grej? Trist om man tjackar något för 8000:- och det är nästan lika kasst som det som satt där från början menar jag.



//K

Japp, det ena var ett kit.
Hittar dock inte heller mycket info, och på Öhlins officiella webbplats finns det ingenting till MT:n överhuvudtaget.
Har ingen erfarenhet av Öhlins på hojjar, men i snöskoterbranschen så gör en bra dämpare stor skillnad.
Och där har Öhlins aldrig släppt någon dålig produkt vad jag vet.
Många ersättningdämpare i snöskoterbranschen ser till det yttre likadana ut som originalet, men det är STOR skillnad när man kör.
Men det kanske finns någon med andra erfarenheter från Öhlins?
Själv har jag bara styvat upp gaffeln lite, och förspänt fjädern i svingen ett snäpp, och det blev bra tycker jag.
Men så är man ju gubbe, med förmodligen lite lägre krav än många erfarna åkare här.
Vi får se vad vårens turer ger :tummenupp
Kaffet är ju viktigast, sedan kanelbullen och i tredje hand möjligen fjädringen :hihi

Någon har ju varit lite seriösare med sin fjädrings/dämpningsoptimering:
http://ohlins.fr/blog/yamaha-mt-09-serie-unique-ohlins/

photo-11_resize.jpg
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag har studerat hur kittet ser ut, googlat och försökt hitta info. Det finns ingen info alls att hitta.

Jag är lite osäker på om gaffelkittet verkligen är ett Öhlinskit, det ser ut att vara en insats för öppet oljebad.

Öhlins brukar ha cartridgekit vad jag sett tidigare, detta är jag dock inte 100% säker på. Men öppet oljebad är inte direkt vad jag föreställt mig i ett Öhlinskit.

Bakdämparen ser också ut att bara ha en inställningsmöjlighet. Borde vara iallafall minst två, compression och rebound.

En sak som tilltalar är ju priset, men om man sedan inte får så mycket för pengarna är det ju ändå inget att hänga i granen.

Jag håller annars med, ÖHLINS gör nog kvalitetsprodukter. Jag tänkte mer något i linje med road&track kittet.


//K

Japp, det ena var ett kit.
Hittar dock inte heller mycket info, och på Öhlins officiella webbplats finns det ingenting till MT:n överhuvudtaget.
Har ingen erfarenhet av Öhlins på hojjar, men i snöskoterbranschen så gör en bra dämpare stor skillnad.
Och där har Öhlins aldrig släppt någon dålig produkt vad jag vet.
Många ersättningdämpare i snöskoterbranschen ser till det yttre likadana ut som originalet, men det är STOR skillnad när man kör.
Men det kanske finns någon med andra erfarenheter från Öhlins?
Själv har jag bara styvat upp gaffeln lite, och förspänt fjädern i svingen ett snäpp, och det blev bra tycker jag.
Men så är man ju gubbe, med förmodligen lite lägre krav än många erfarna åkare här.
Vi får se vad vårens turer ger :tummenupp
Kaffet är ju viktigast, sedan kanelbullen och i tredje hand möjligen fjädringen :hihi

Någon har ju varit lite seriösare med sin fjädrings/dämpningsoptimering:
http://ohlins.fr/blog/yamaha-mt-09-serie-unique-ohlins/

View attachment 402924
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Öhlins håller väl jäkligt bra kvalité men man betalar säkert en hel del för märket som vanligt.

Både Maxton, Wilbur, Hyperpro och snart Nitron har bakdämpare till MT-09an, ligger från 4500:- och uppåt när jag kollade. Hos samtliga tillverkare så anger du vikt m.m. och får en stötdämpare anpassad efter din vikt och körsätt. :tummenupp
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Skall bli spännande att se när någon kommer med ett fint kit, gaffel och bakdämpare, som inte kostar skjortan men ändå håller nog hög klass med justerbar retur och kompression.

Fick svar idag från www.norac.it angående akra piporna. För 8000:- inklusive frakt, dvs 950 EURO så får man akra systemet.

Det är 3000:- under de svenska handlarnas butikspris. Man får iofs montera det själv då. Ingen katalysator ingår förmodligen i priset heller. Bör man nog tänka på iom. mappning av insprut som då kanske blir extra viktigt så att hojen inte går för tunnt.

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Fick svar från Öhlins idag, det är inte ett Öhlinskitt för framgaffeln. Det är något som den Italienske agenten byggt själv.

Ser inte helt ut att vara Öhlins standard, då det ser ut att vara öppet oljebad.

//K

Det finns, men kostar som vanligt lite, till exempel till gaffeln, 8 papp:
http://www.ebay.com/itm/KIT-ADVANCE...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item2a3a980599

Och bakdämpare, nästan 5 lökar:
http://www.ebay.com/itm/MONO-AMMORT...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item27e1b6849e

Men det kanske är värt det :yoparty
 

Peter MT-09

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09
Blev några mil idag, så härlig hojen är :)
Justerat spelet på gas och koppling, ställt in handtag så de har rätt vinkel för mig.
Även justerat spänningen på kedjan som var för hård ställd.
Hela maskinen går mjukt och fint nu. Väldigt nöjd :)
 

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Blev några mil idag, så härlig hojen är :)
Justerat spelet på gas och koppling, ställt in handtag så de har rätt vinkel för mig.
Även justerat spänningen på kedjan som var för hård ställd.
Hela maskinen går mjukt och fint nu. Väldigt nöjd :)

Härligt! :D
Hur/var justerade du spelet på gasen. Tänkte göra det efter min första tur men gav upp när jag inte hittade någon justerskruv vid handtaget.
 

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
...Är fundersam på det bakre stänkskyddets funktion.
En del plockar ju bort "läppen", och byter hållare till regplåten.
Hur blir det med stänkskyddet då?
Jag upplever att den är nog dålig som den är original, ryggen och sadeln blir ju skitig i alla fall.
Men det kanske inte finns någon bra lösning på det?
!
Från första början har jag bytt bort originalstänkan/regplåthållaren mot den framflyttade varianten som säljs som originaltillbehör. Den funkar så dåligt att jag har funderat på att sätta på original, men så säger du att även originalet funkar dåligt. :huvet

Ryggen och sadeln blev grymt skitiga förra veckan på väg hem från jobbet. Jag kommer nog snart byta tillbaka till originalet och efter nästa färd i regnet ska jag försöka göra en jämförelse.
 
Last edited:

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Här kommer en långfärdsrapport och jämförelse med Bandit 1250.

Har kört den från Sundsvall till Piteå förra helgen, ca 50 mil. Behövdes tre par vantar, goretex-jacka, underställ, tjocktröja, bröstvärmare, dubbla halskragar, regnjacka, mössa nedstoppad mellan bena och goretex-byxor att klara av det, och det var ändå för kallt för fingrarna. Grymt skönt att stanna på mackar och ta en kaffe. Den väcker uppmärksamhet i alla fall; kom fram folk och pratade om den på en mack, på andra kunde jag se att folk som gick förbi utanför tittade på den, kul!
Jag har köpt komfortsadeln. Vet inte riktigt vad jag ska säga om den...är i alla fall inte så mycket vaddering i den heller, så komforten är inte dålig, men inte bra heller. Fick träsmak, men inte riktigt ont som jag kunde få av banditens sadel. Skulle bara önskat att de kunde gjort så den går lite mer upp på tanken. TDM900:s sadel gör det, och det är väldigt skönt. Ett oväntat plus med sadeln är dock att den är mycket snyggare än originalsadeln. Ser inte lika billig ut, snyggare sömmar och detaljer.
Motorn är riktigt rolig. Många recensenter har sagt att den "makes you smile" och även om det kan låta som en klyscha så ler även jag, tillskillnad från banditen. Körställningen gör sitt till den känslan också. Skulle nästan jämföra den med en cross. Känns riktigt stark, smidig och rolig. Skulle vilja dra på ur från rondeller, men får känslan att den kan "dra lös".
Bandit 1250 hade ännu mera vrid än denna och vid lägre varv, men den vägde ca 65kg. Den kändes som ett "urstarkt diesellok" typ, som man fraktades på, mycket välavstämd motor, men för lite hästar i relation till sin vikt. Den kändes som att man fraktades på; ingen körglädje kontra mt:n. Mt:n känns "dopad": när man sitter och drar på förväntar jag mig inte att den ska ha så mycket att ge som den har, varje gång. På något vis tror hjärnan typ att jag sitter på en moped eller cross, och blir förvånad när jag gasar att den har så mycket att ge.
Vibrationer...finns från ca 4800 varv. Känns mest i fotpinnarna, men varierar var de känns. Fanns även svagare vid ca 4000 varv tidigare, men fick känslan av att det kunde försvinna och "nötte" därför kring det varvtalet under vissa sträckor, och det upplever jag nu att det gjort. Kanske inkörningen gör motorn lite lenare, finstämd? Har nu kört ca 65 mil så fortfarande långt kvar till 160 mil. Kan därför inte säga hur den känns i det övre registret.
Inga fel ännu. Har lyssnat efter kamkedjeljud. Kan höra det före motorn kommit upp i temp, eller om det är något annat, men om jag drar på litegrann hör jag ett tickande ljud i alla fall. Inte högt, men märkbart. Fast det försvinner varje körning efter ca en minut, när motor kommit upp i temp. Läste att spännaren var "oil-pressure assisted" och tänker mig att det är därför det försvinner när temperaturen stiger?

Gasen är som recensenterna säger abrupt. När man ger gas, hur lite det än är, är responsen väldig väl avstämd. Kan köra 15 på ettan utan att känna av några lastväxelreaktioner, av - på känsla alltså, som jag gjorde på banditen. Tycker bara det är störande över fartgupp samt om jag har frikopplat in i en rondell och mitt i rondellen lägger i växel. I övrigt inget jag stör mig på.
Dämparna är bättre enligt mig än på banditen, både fram och bak. Recensenterna verkar föreställa sig bankörning som huvudsakliga användningsområde, vilket jag inte har för avsikt, och jag har inget att klaga på där.

I alla fall....utseendemässigt, motormässigt, körställningsmässigt jätterolig. Så nöjd att jag fick tag i en! Kunde önskat ännu mera bottenvrid faktiskt (kan inte få nog av det), samt gas som är lite mindre av - på, men utöver det inget. Jag har en mattgrå, och ett plus med den färgen är att den är lätt att tvätta; inga vattenfläckar på tanken :)

En helt annan sak: jag fick igår ett brev från Yamaha där de säger att abs-enheten ska bytas. Mitt chassinummer slutar på 3176. På min är den redan bytt, men tänkte alltså bekräfta att den ska bytas för vissa.

Så grymt nöjd över mt:n :)

20140405_162238.jpg20140405_162252.jpg
 

Smaskarn

Svenska Killar Njuter
Gick med
30 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha MT 09 2014
vlcsnap-2014-04-13-01h34m30s70.jpg
Blev 12 mil idag:D Gillar hojen bara mer och mer, chockar en varje gång man ger fullt ur hela registret! Silket monster:)
Tänkte inte så mycket på det här med att den är ryckig och så för ens jag läste att folk klagade på det!
Och då började jag också irritera mig lite på det och nästan framkalla ryckigheten själv. Men nu tänker jag inte på det och tycker den är helt underbar och inte alls irriterande ryckig.
Jag menar det är ju en aggressiv hoj och ingen touring hoj så är man ute efter en mjuk och följsam hoj i hastigheter under 70 så har man köpt fel hoj kan jag tycka. Och hur ofta håller man exakt samma hastighet under en längre tid? Ja jag gör det nästan aldrig! Då skulle man kanske satsa på en hoj med farthållare istället;)
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
Du har så sant Smaskarn! karaktären är underbar med dess hetsiga gas.precis som det ska vara på en sådan här hoj.och som du skriver så finn det ju Touring hojar för dom som gillar lugna och fina söndgas åkturer!:D:rock
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Ni som fortfarande kör in den...förutom att variera växlar o varv och andra självklarheter, vad använder ni regelbundet för maxvarv? 5600 som man inte "annat än kortare tid" ska ligga över, eller går ni standardmässigt över det till typ 10 000 varv kortare perioder eller kör ni som ni vill utan att bry sig om manualens instruktioner, förutom att inte plåga den? Tänkte på det iom Naccaches inlägg om 120 på trean; skulle så gärna vilja göra samma men inte under inkörningen..:)
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
kör in den som boken men händer att man varvar till runt 7000 men inte mer än kortare sträckor
själv ska jag köra dom 160 milen enligt boken, sen börja testa den ordentligt :banana
 

Peter MT-09

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09
Jag kör varierat, drar på hårt ibland utan att varva den för mycket, motorbromsar ofta oxå.
Kör in den som du ska köra med den - varierat utan att övervarva motorn.
Sen är det hela hojen som ska köras in.
Mvh
 

Naccache

Medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Ni som fortfarande kör in den...förutom att variera växlar o varv och andra självklarheter, vad använder ni regelbundet för maxvarv? 5600 som man inte "annat än kortare tid" ska ligga över, eller går ni standardmässigt över det till typ 10 000 varv kortare perioder eller kör ni som ni vill utan att bry sig om manualens instruktioner, förutom att inte plåga den? Tänkte på det iom Naccaches inlägg om 120 på trean; skulle så gärna vilja göra samma men inte under inkörningen..:)

Första 100 milen så körde jag aldrig över 6000 varv, försökte att inte ligga på samma varvtal heller. Kommande 60 mil körde jag lite hårdare men var sällan över 7000 varv. Efter detta har det varit fritt fram :D
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Ok, tack för svar. Som er har jag också gjort. Tänkte att man kunde tolka manualen som att man inte ska vara över ca 6000 längre perioder, och att en del därför axat upp till högre varv kortare perioder, men verkar som att vi alla tänkt lika. 100-mila service idag!
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Hur får man bort klistermärket från tanken? ? :huvet Vet någon Hur man gör?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top