Yamaha MT-09

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Tror inte att det ska vara någon skillnad. Passa på att montera quickshifter också!:yoparty

Hehe, nä, ska nog inte utmana ödet mer än nödvändigt :kryckor
Vart liksom till att utnyttja " Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse" med ecu mappningen :2cool
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
läste att Bazzaz har en med quickshift och tc om jag inte fattade det fel.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
har det kommit ut quickshifter till mt-09?

Tror Cordona har. Bästa märket och dessutom svenskt. Kostar runt 4000kr inkl ECU, då kan man ställa in hur mycket man ska behöva trycka på pedalen för att den ska växla och hur snabbt den ska växla.
Stor skillnad mot powercommanders egna.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tror Cordona har. Bästa märket och dessutom svenskt. Kostar runt 4000kr inkl ECU, då kan man ställa in hur mycket man ska behöva trycka på pedalen för att den ska växla och hur snabbt den ska växla.
Stor skillnad mot powercommanders egna.

Nja...det är väl inte växlingen du styr...det är hur länge du bryter tändning/soppa...så det går att växla utan koppling. ;) /messerschmidt
 

Pellehbg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Billesholm samt varannan vecka med lille Olle
Hoj
BMWR 1200 GS Adventure 2018
Jag var o fick Låna Demohojen från Yamahacenter i Hbg i dag o då fick jag reda på att frugans hoj kommer till onsdag så jag blev glad frun med såklart.
Men så drog jag ju ut o testa demohojen o jag kan ju säga så hoppas de tar o låter oss strunta i köpet :Bugar för annars blir man ju av med körkortet direkt *L*
Det var verkligen en fin o rolig hoj o köra ser fram emot 3 maj mera nu då vi har internutbildning nere på KNIXen på Lockarp o sedan så man kan helgen efter köra den som instruktörshoj på Knutstorp då det är en BKK med SMC Skåne där jag är instruktör.

Så nu skall jag sälja min CBR600F -95 om ni vet ngn så kan man få köra MTn mera då vi bara har en hoj då :banana:banana.
GLad som en speleman idag efetr körningen har ju kört efektstarkare hojar för men denna var verkligen skoj o lättkörd.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Körde en sväng idag, och den känns helt underbar.
Nu har det bara blivit 20 mil, men det känns onekligen lovande.

Någon har tydligen haft problem med tankmätaren, men jag tror att min visar rätt.
Började blinka, och då fick jag i ca 11 liter, men jag ska försöka att hålla lite koll på den mellan full tank och tom, så att man ser hur den uppför sig under tiden.

Är fundersam på det bakre stänkskyddets funktion.
En del plockar ju bort "läppen", och byter hållare till regplåten.
Hur blir det med stänkskyddet då?
Jag upplever att den är nog dålig som den är original, ryggen och sadeln blir ju skitig i alla fall.
Men det kanske inte finns någon bra lösning på det?
Ja, ni hör ju att jag är lite "gubbig" av mig, men vill även att saker ska vara funktionella, inte bara snygga :rolleyes:

Testade de olika programlägen lite mer ingående, och när man använder sig av A-läget, och "matar på" lite så....Holy Diver !!!! :tuttar
Det blir en enorm skillnad från läge B till A, den blir ju riktigt "arg".

Eftersom jag är gubbig så skulle jag önska att det gick att ställa den i läge B som standard, så kan man välja "värre" mappning om man känner för det.

Nåja, frid och fröjd hittills, förutom att skiten verkar brinna fast på de rostfria krökarna på avgassystemet, jäklar vad jag fick gnugga dom för att återfå den fina glansen.

Och nu började det snöa....aldrig ska man få vara riktigt nöjd.... :gnissla

Lev och må vänner, så syns vi på vägarna eller på nätet !
 

Bifogat

  • MT09_skitig.JPG
    MT09_skitig.JPG
    210.3 KB · Visningar: 299

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Körde 9 mil idag innan den första "pluppen försvann på tankmätaren, så det kan nog vara så att även min mätare är lite vimsig, men jag ska fortsätta med att hålla koll på den.

Har använt programmet "Fuelly" sedan första körningen i år.
Och med hjälp av det så håller jag i alla fall koll på snittförbrukningen, och den stämmer mycket bra med färddatorn, så det funkar i alla fall.
Det är enkelt och gratis att registrera sig och använda.
Funkar även bra i mobilen med den bantade webbsida som erbjuds till det (finns ingen app ännu).
Smidigt att lägga in mätarställning och tankad bränslemängd direkt vid pumpen.
Och här kan vi se en del MT-09:eek:r världen över:
https://www.fuelly.com/motorcycle/yamaha/mt-09

Dom roliga vägarna är fortfarande lynniga här uppe i norr, men en veckas sol skulle göra susen. :tummenupp

brännberg1_resize.jpg
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Hur hårt sitter sadeln på era tycker min glappar för mycket, trots att man tryckt ner den ordentligt men kan inte se att den sittert fel?
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
Hur hårt sitter sadeln på era tycker min glappar för mycket, trots att man tryckt ner den ordentligt men kan inte se att den sittert fel?
jag tyckte att min sadel satt väldigt löst så jag ringde dom där jag köpte min mt-09 dom kollade med yamaha å dom sa att det ska vara så på dom men det var flera som hade klagat på sadeln :(
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Håller med dig den borde nöta riktigt mycket på sadeln när den sitter så löst
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som hittat bra alternativ för stötdämparna? Typ plocka från R1 eller annan hoj med finare gaffel? Alternativt någon finare gaffel till hyfsade priser?

Har kollat efter Öhlinsgaffel och bakdämpare, men det verkar inte finnas några kit att köpa till denna hoj?

//K
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Någon som hittat bra alternativ för stötdämparna? Typ plocka från R1 eller annan hoj med finare gaffel? Alternativt någon finare gaffel till hyfsade priser?

Har kollat efter Öhlinsgaffel och bakdämpare, men det verkar inte finnas några kit att köpa till denna hoj?

//K

Det finns, men kostar som vanligt lite, till exempel till gaffeln, 8 papp:
http://www.ebay.com/itm/KIT-ADVANCE...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item2a3a980599

Och bakdämpare, nästan 5 lökar:
http://www.ebay.com/itm/MONO-AMMORT...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item27e1b6849e

Men det kanske är värt det :yoparty
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
jag har kört ca 35 mil jag har märkt att tank mätaren lever sitt eget liv får ta upp det vid 1 servicen :tummenupp annars så rullar den på :yoparty

Har kollat på utländska forum, och där diskuteras även tankmätaren, alla upplever samma fenomen.
Men Yamaha (England) har svarat att det ska vara så.
Av de fem "blocken" som visas i tankmätaren, så är dom inte alla lika stora.
Det första blocket har en större symbol, och motsvarar alltså mer bränsle, för mig var det ca 6 liter idag (ovetenskapligt uppmätt), och folk verkar köra 10-12 mil innan det slocknar.
Sedan finns det en liten pil i underkant, mellan block 2 och tre, det motsvarar halv tank.
Så innan det första blocket slocknar hinner det gå relativt mycket bränsle i förhållande till resterande block.

Vi får väl hålla lite koll, och återkoppla, så ser vi om det verkar fungera som Japanerna har tänkt. :va

avg1_resize.jpg
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Låter som det är så, det förklarar varför man kan köra så många mil innan block 1 försvinner, har inte ens sett att det finns en pil :) iallafal inte förståt vad den betyder, men där fick man ju troligtvis förklaringen bra jobbat :tummenupp snart dags för 100 mil service på min hoj 82 mil körda nu :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har kollat på utländska forum, och där diskuteras även tankmätaren, alla upplever samma fenomen.
Men Yamaha (England) har svarat att det ska vara så.
Av de fem "blocken" som visas i tankmätaren, så är dom inte alla lika stora.
Det första blocket har en större symbol, och motsvarar alltså mer bränsle, för mig var det ca 6 liter idag (ovetenskapligt uppmätt), och folk verkar köra 10-12 mil innan det slocknar.
Sedan finns det en liten pil i underkant, mellan block 2 och tre, det motsvarar halv tank.
Så innan det första blocket slocknar hinner det gå relativt mycket bränsle i förhållande till resterande block.

Vi får väl hålla lite koll, och återkoppla, så ser vi om det verkar fungera som Japanerna har tänkt. :va

View attachment 402876

Det är så på många bilar också.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har kollat på utländska forum, och där diskuteras även tankmätaren, alla upplever samma fenomen.
Men Yamaha (England) har svarat att det ska vara så.
Av de fem "blocken" som visas i tankmätaren, så är dom inte alla lika stora.
Det första blocket har en större symbol, och motsvarar alltså mer bränsle, för mig var det ca 6 liter idag (ovetenskapligt uppmätt), och folk verkar köra 10-12 mil innan det slocknar.
Sedan finns det en liten pil i underkant, mellan block 2 och tre, det motsvarar halv tank.
Så innan det första blocket slocknar hinner det gå relativt mycket bränsle i förhållande till resterande block.

Vi får väl hålla lite koll, och återkoppla, så ser vi om det verkar fungera som Japanerna har tänkt. :va

View attachment 402876

Det är så på många bilar också.
 

Smaskarn

Svenska Killar Njuter
Gick med
30 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha MT 09 2014
Då är ECUn påväg ner till Helsingborg för flashning. Sen blir det bänkning med pc5, arrow och dna luftfilter.
Nån som vet om effekten på bakhjulet är olika beroende på om man bänkar på 4:e eller 6:e växeln när strypningen är borta?
Har dyno papper på följande efter att ecun är flashad.

3:an 112,55 hk
4:an 114,14 hk
5:an 114,00 hk
6:an 113,48 hk
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top