Yamaha MT-09

5 Juni 2007 skrev jag mitt senaste inlägg här på sporthoj, strax därefter sålde jag min dåvarande hoj (GSX-R 600) då familjelivet och småbarn tog över.

Tog 14 år men nu äntligen är det dags för hoj igen!

Beställde i veckan en MT-09 SP som preliminärt kommer 5 maj ? Verkar vara en magiskt bra maskin, men ändå lite ”grisen i säcken” för min del då jag tidigare bara testat en MT-07.

Lade till en liten ruta och komfortsadel, men snålade in på akrasystemet.

De e ju gott att dom nu struntat i den idiotiska nummerplåten över bakhjulet! Fronten har fått sig en uppdatering också ser jag.. Vad har de gjort med motor/chassie/ram?

De e ju gott att dom nu struntat i den idiotiska nummerplåten över bakhjulet! Fronten har fått sig en uppdatering också ser jag.. Vad har de gjort med motor/chassie/ram?
Nog var den gamla nummerplåthållaren snyggare än denna styggelse. Nu måste man köpa en rensare. Nytt chassi och märkbart bättre uppträdande på vägen på 2021. En av förra generationens få brister. Frågan är om man klarar sig med en standard denna generation om man gillar väghållning?

Uppflyttad nummerplåt och nya fräscha Metzeler Roadtech 01, nu är men redo för sommaren ?

Bifogat

• 8942B8E7-2DB1-4D3B-AFC4-DA67516F874C.jpeg
    8942B8E7-2DB1-4D3B-AFC4-DA67516F874C.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 52
  • 403A9044-0E8F-401C-ADAB-9AAF90C14CD9.jpeg
    403A9044-0E8F-401C-ADAB-9AAF90C14CD9.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 50
  • B610DC03-9FD0-490A-886F-08C1D2D30E93.jpeg
    B610DC03-9FD0-490A-886F-08C1D2D30E93.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 46
Last edited:
Körde på R&G tail tidy, tycker den blev lite rak. Din är mer vinklad och täcker också bakhjulet lite bättre. Vilket märke körde du på?

Ska se om man kan vinkla min lite ...
Jag körde nog på samma (R&G Tail tidy) köpt hos Yamaha center. Jag använde dock inte den långa/raka biten ,ngn slags förlängare som ingick.

Har också gjort en hel del uppdateringar på min 09

- Ktech bakdämpare
- K-tech Cartridge kit
- Protaper styre
- Värmehandtag
- Tankgrips
- Rally sadel
View attachment 459926View attachment 459927View attachment 459928View attachment 459930View attachment 459931View attachment 459932View attachment 459933Nu ligger den som ett strykjärn på vägen :D
Tell me more, det ser ut som att du gjorde jobbet med cartridge och bakdämpare själv.
Om inte, vad kostade arbetet och vad gav du för materialet?

Går själv i uppgraderingstankar och har inte riktigt utforskat alla alternativ, fram/bak/båda och vilket märke samt ungefärlig kostnad.
Så all info är välkommen!
mvh G

Tell me more, det ser ut som att du gjorde jobbet med cartridge och bakdämpare själv.
Om inte, vad kostade arbetet och vad gav du för materialet?

Går själv i uppgraderingstankar och har inte riktigt utforskat alla alternativ, fram/bak/båda och vilket märke samt ungefärlig kostnad.
Så all info är välkommen!
mvh G
Jag bytte bak själv men fram fick jag lämna bort då jag saknade special-verktyg, kostade mig bara 500kr.

Fjädring utan montering har kostar ca 12.000 fram och bak

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...