Yamaha MT-09

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Hej , vet ej exakta mil intervallen men normalt brukar det ju ändå falla på att det skall göras en årsservice. Normalt är väl ca 1.000 mil eller 1 gång per år. Servad Juli 2021 så blir det ju samma datum 2022... men du kan nog säkert lugnt vänta till Sept-Nov innan service.
Jag hade gjort den då bara för att förvissa mig om den 5-åriga garantin.
Ja för känns lite surt att behöva göra det mitt i säsongen så gör hellre det innan eller efter säsongen, därav jag fråga. Tack!
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Du ska göra en service hos Yamaha varje kalenderår. Sen om du gör den i februari eller december spelar ingen roll. Jag gjorde service själv och bad dom göra en enkel kontroll bara för typ 600 så fick jag stämpel och har kvar garantin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smart! När det bara är en vanlig års service vet du vad som ska göra då? Olja filter osv. Men är det något mer än så?
tack
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Smart! När det bara är en vanlig års service vet du vad som ska göra då? Olja filter osv. Men är det något mer än så?
tack

Yamaha gjorde en ”kontroll av vätskor” så de kollade väl bara nivåer av kylvätska etc. Ja olja och filter. Sen får du kolla när tex bromsvätska va bytt sist för det är 2 år på den tex. Allt står efter antingen år eller mil i serviceboken


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Yamaha gjorde en ”kontroll av vätskor” så de kollade väl bara nivåer av kylvätska etc. Ja olja och filter. Sen får du kolla när tex bromsvätska va bytt sist för det är 2 år på den tex. Allt står efter antingen år eller mil i serviceboken


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Okej, då är jag med.
Tusen tack för hjälpen!
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Ytterligare en fråga som ni säkert kan besvara.
Det är även dags för nya däck.
Har lagt upp min frågan i mt-09 gruppen på Facebook och fick en hel del vettiga svar men fler råd skadar aldrig.
Rekommendationerna än så länge är:
*Michelin - Road 5/6
*Bridgestone - s22
*Metzler - sportec m7rr /m9rr

Vad för däck rekommenderar ni?
I dag har jag battlax bt023 (tror jag dem heter).
Har väl funkat helt ok men va mer nöjd med Power sport 5 däcken jag hade på mt07an bortsett från att de slet ganska fort.

Är som sagt ute efter något som har bra livslängd samt bra grepp i vått och torrt och som man vågar lära sig att lägga sig lite i kurvorna med utan att behöva tänka på att däcken inte är greppiga nog.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Ytterligare en fråga som ni säkert kan besvara.
Det är även dags för nya däck.
Har lagt upp min frågan i mt-09 gruppen på Facebook och fick en hel del vettiga svar men fler råd skadar aldrig.
Rekommendationerna än så länge är:
*Michelin - Road 5/6
*Bridgestone - s22
*Metzler - sportec m7rr /m9rr

Vad för däck rekommenderar ni?
I dag har jag battlax bt023 (tror jag dem heter).
Har väl funkat helt ok men va mer nöjd med Power sport 5 däcken jag hade på mt07an bortsett från att de slet ganska fort.

Är som sagt ute efter något som har bra livslängd samt bra grepp i vått och torrt och som man vågar lära sig att lägga sig lite i kurvorna med utan att behöva tänka på att däcken inte är greppiga nog.

Kört Michelin pilot power 2ct och de har funkat riktigt bra. På xsren körde jag dunlop mutant och dom funkar även att köra nån grusväg med ibland


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ytterligare en fråga som ni säkert kan besvara.
Det är även dags för nya däck.
Har lagt upp min frågan i mt-09 gruppen på Facebook och fick en hel del vettiga svar men fler råd skadar aldrig.
Rekommendationerna än så länge är:
*Michelin - Road 5/6
*Bridgestone - s22
*Metzler - sportec m7rr /m9rr

Vad för däck rekommenderar ni?
I dag har jag battlax bt023 (tror jag dem heter).
Har väl funkat helt ok men va mer nöjd med Power sport 5 däcken jag hade på mt07an bortsett från att de slet ganska fort.

Är som sagt ute efter något som har bra livslängd samt bra grepp i vått och torrt och som man vågar lära sig att lägga sig lite i kurvorna med utan att behöva tänka på att däcken inte är greppiga nog.
Jag har kört Michelin road 5 på tvåhojar och de funkar riktigt brak vått och torrt samt håller bra. Inga sportdäck men bra allroundsulor.
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Jag har kört Michelin road 5 på tvåhojar och de funkar riktigt brak vått och torrt samt håller bra. Inga sportdäck men bra allroundsulor.
Så med andra ord, vill man ut och leka av sig en dag så behöver man inte oroa sig över att däcken inte kommer vara goda nog?
Inte kört hoj speciellt länge så oklart för mig hur stor skillnad det är och hur jävligt man vågar köra med olika typer av däck.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Så med andra ord, vill man ut och leka av sig en dag så behöver man inte oroa sig över att däcken inte kommer vara goda nog?
Inte kört hoj speciellt länge så oklart för mig hur stor skillnad det är och hur jävligt man vågar köra med olika typer av däck.

Road 5 kommer garanterat inte begränsa dig i din körning, riktigt bra däck


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Skriv ut din lista, sätt den på väggen, blunda och kasta pil.
Köp det du träffar.
Det är riktigt bra däck allihop, lägg till 2CT om du vill ha en längre lista för o pricka lättare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så med andra ord, vill man ut och leka av sig en dag så behöver man inte oroa sig över att däcken inte kommer vara goda nog?
Inte kört hoj speciellt länge så oklart för mig hur stor skillnad det är och hur jävligt man vågar köra med olika typer av däck.
Korrekt. Jag är ingen Rossi men jag kör på bra ibland och däcken funkar till det.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det känns helgalet att börja skruva med en flång ny cykel, men när jag tittar på min MT-09 får jag känslan av att nummerplåten lämnar kommunen en god stund efter att själva motorcykeln gjort det. Finns det något man kan göra för att länka samman den med cykeln utan att flytta den till ovanför bakhjulet? Nån slags väska som inte är alltför bulkig?

Skulle gärna ha ett tips på var jag köper en smidig pryl för att få ett USB-uttag inkopplat. Vill inte klippa av sladdar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Yosh verkar ha något snyggare än originalet.

För USB-laddning har ju Yamaha ett originalkit. Vill du har något snyggare, DIY.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Det känns helgalet att börja skruva med en flång ny cykel, men när jag tittar på min MT-09 får jag känslan av att nummerplåten lämnar kommunen en god stund efter att själva motorcykeln gjort det. Finns det något man kan göra för att länka samman den med cykeln utan att flytta den till ovanför bakhjulet? Nån slags väska som inte är alltför bulkig?

Skulle gärna ha ett tips på var jag köper en smidig pryl för att få ett USB-uttag inkopplat. Vill inte klippa av sladdar.
Yamaha har en original skylthållare. Den kan anpassas mellan två längder med medföljande stag. Jag körde på kortaste, utan stag, och det tycker jag såg bra ut. Kort och stubbig men fortfarande god synbarhet på både skylt och blinkers. På bilden nedan visas långa varianten. F5C81413-8388-46EF-9141-15583097CA89.jpeg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tänkte mig snarare motsatsen än att flytta upp skylten, att man skulle ha något som fyller ut mellan bakljus och skylt. Även om det är snyggt med skylten högre upp blir man ful när man kört på fuktig väg och fått ryggen lerig.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Tyvärr båda två i UK, men brukar gå att hitta deras prylar på ebay.de.
Inte billigt men bra och snyggt.
Jag har en del från RG-Racing och det är bra grejer.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur ska jag tolka de olika nivåerna av antilift, 1,2,3 och off? Vid en omkörning idag kunde jag konstatera att 2 inte betyder att hjulet inte lyfter från marken.
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top