googlade lite för jag visste inte vad en belly pan var, men hittade den här och den var ju rätt snygg faktistNågon som vet vart man kan beställa en (snygg) belly pan till mt-09 2022? ?
Schysst sida, tack! Tycker just belly pan lyfter mt-09ans utseende ?googlade lite för jag visste inte vad en belly pan var, men hittade den här och den var ju rätt snygg faktist
Pyramid Belly Pan | SP Colours | Yamaha MT-09 SP 2021>2023
Click here for fitting instructions 🛠️ Manufactured from ABS with a handpainted finish Bespoke styling designed specifically for the MT-09 Incorporating 3 parts that fit together Manufactured from ABS Fits with standard and Akrapovic exhaust systems - check with our support team for other...pyramid-plastics.co.uk
Jag har acra carbon utan db-killer.ni som har bytt till tex akra carbon/dominator avgas på eran 09a, upplever ni ljudet som okej eller för högt? hade ett akra carbon på min 07a och tyckte att ljudet var helt absurt med db killer isatt så fick modifiera det för att få ner ljudet. köpte senare en superduke 990 med akra pipor utan db killer och det var helt ok nivå på.
jag har akra utan db killer, men jag har även kapat katten.. så ja den låter en del men inte så det blir jobbigt. tror dock inte jag klarar besiktning utan att sätta i db killernni som har bytt till tex akra carbon/dominator avgas på eran 09a, upplever ni ljudet som okej eller för högt? hade ett akra carbon på min 07a och tyckte att ljudet var helt absurt med db killer isatt så fick modifiera det för att få ner ljudet. köpte senare en superduke 990 med akra pipor utan db killer och det var helt ok nivå på.
lämnade in hojjen för fuel map och plocka bort diverse begränsningar osv.. jävlar vilken skillnad det blev, den går sjukt mycket bättre nu upplever jag. har ni inte flashat hojen så gör det!
4000:- så inte så farligt, klart värt!vad kostade det?
Om man skall välja framdäck, vad blir det då på MT09?
Jag köpte ett pilot road bak vill jag minnas, är det viktigt att ha samma fram eller kan man välja något annat?
Viktigt är att det håller relativt länge, snarare än att det är superbra grepp i regn (kör inte i regn).
Originaldäcken på 2018 SP var riktigt dåliga och slut efter 600-800mil. Jag brukar klara mig över 1000 mil på ett par däck.
Kom gärna med förslag ni som redan har bytt!
//K
Jag kör en äldre version av PR. Kanske PR3 eller PR4, kommer inte ihåg.Utan tvekan så är pilot road ett av de bästa däcken på marknaden så kör du med det fram också. Själv har jag pilot road 6 på min H2-SX tycker bra om dom däcken
Bar end mirrors, kommer dom klaga på det? Behöver jag återmontera original?
Bra med påpekande vilken kostnad man har med däckbyte på verkstad, med håltimme från jobb och körning t/r ?Eftersom jag alltid kommer tillbaka till samma grej när jag skall byta däck (att jag inte vet vad jag skall välja) tänkte jag att kanske någon annan också behöver stöd.
Konklusionen för den som inte orkar läsa hela posten är:
- Lita inte på handlaren, läs upp dig innan du väljer däck.
- Och om du kör mycket hoj på tight budget så kan du klara dig på ca 1400:- pr. däckbyte inklusive däck, montering och balansering om du skaffar egna verktyg och har en timmes tid varje gång du skall byta däck.
Om ekonomi är viktigt för dig, så är valet av däck viktigt. Livslängden kan vara den dubbla hos rätt däck för din körstil och ditt behov om du som mig kör gubbigt. Du kan alltså halvera utgifterna på däck bara genom att göra ett medvetet val.
Tidsmässigt sparar man nog ändå tid på att göra det själv jämfört mot att lämna in hojen och vänta hos en förhandlare varje gång man skall byta. Bara turen till och från förhandlaren, och eventuellt att man måste flexa ut från jobbet gör att det för vissa kan vara lönsamt att byta hemma någon helg eller kväll när det passar.
Jag postar här en bild jag hittade (om än gammal) som förklarar skillnaden mellan några olika michelindäck, samt att jag postar några olika sidor som säljer däck. När jag ser den här bilden blir det väldigt lätt för mig att välja vilken typ jag behöver.
View attachment 480375
Eftersom jag kör längsta sträckorna rakt fram på motorvägar, har roligast på kurviga fina asfaltsvägar och inte ligger ned i kurvorna så blir mina däck ofta en smula platt på mitten. Iallafall bak. Så jag kommer välja Pilot Road 3 / 4.
Säljaren i butiken sa:
-"du kan köra Michelin Power 2CT för att de har två olika gummibladningar och är perfekt för de som kör mycket motorväg."
Det är alltså helt fel. Man skall inte välja det däcket alls om man kör långt och rakt. Detta var även det däck han hade i butiken, och Pilot Road vad beställningsvara. Han försökta alltså rekommendera ett däck som inte alls passar mitt behov.
Priserna ser ut att variera väldigt stort mellan de olika handlarna. Här är några olika handlare, verkar som att de ligger i Tyskland. Vissa av dem har samarbeten med lokala däck-krängare så att man kan lägga på gummit hos dem.
Priserna kan du jämföra på prisjakt, även om inte alla butikerna finns med där:
Prisjakt Sverige AB
Alla produkter och priser samlade på ett ställe. Lätt att hitta, lätt att jämföra. Omdömen, experttips och prishistorik. Bättre översikt, för bättre beslut.www.prisjakt.nu
Förslag på några olika butiker:
Motardinn | Moottoripyörätarvikkeiden verkkokauppa
Moottoripyörätarvikkeiden verkkokauppa. Löydä kypärät, takit, käsineet ja paljon muuta Motardinn | Minimihinta taattu.www.tradeinn.comBeställ nu - dackonline.se
www.dackonline.seDexon - Start
Mc däck säljes billigt online. Pirelli, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Continental, Metzeler, Avon m.fl. Snabba leveranser på mc däck - 1-3 dagar!www.dexon.seDäck online - Stort urval av däck på Tirendo.se
Köp däck online på Tirendo.se! ✓ Stort utbud av däckmärken ✓ Här finns billiga däck ✓ Inga fraktkostnader ✓ Däck online – handla enkelt hos Tirendo.sewww.tirendo.se
Jag ringde även och talade med en lokal märkes MC verkstad, de skulle ha över 1000:- mer än vad det kostar att beställa på nätet + gå till en vanlig däckkrängare (de skulle ha 3700:- för däck och jobb).
För den som är händig kan man göra det själv för 1400:- om man har verktygen, och verktygen kostar kanske allt som allt 1000:-, vilket är en engångskostnad.
- Däckjärn
- Balanserings pryl
- Fälgskyddsplast
- Stora kraftiga buntband (kattstrypare)
- Flaska med sprayfunktion, typ blomspruta med vatten och diskmedel
- Kan vara smart med en momentnyckel för att dra åt hjulbultarna igen
En metod med buntband för att byta däck:
När jag ringde runt till de olika däck-krängarna så visade det sig att flera av dem inte kan balansera ett MC däck, något de inte säger direkt när man frågar om de kan lägga om MC däck. Kunderna som kommer dit får alltså tillbaka ett nytt däck på en fälg som inte är balanserat, vad det nu har för inverkan.
Att lägga om ett MC däck med balansering kostar (lokalt där jag bor) ca 200:- om du kommer med ett löst hjul, eller ca 600:- om hjulet sitter på hojen när du rullar in.
En däckbalanserare för MC däck kostar några hundringar, så kan man göra det hemma i värsta fall. En såndär kan man ställa mellan två pallbockar. Den har inte mycket plats i verktygslådan när den ligger till nästa gång.
View attachment 480376
Hoppas detta var nyttigt för någon annan som kommer byta däck under våren.
Min konklusion var iallafall att från Michelin så är det Pilot Road 3 eller 4 eller 5 osv. som är lämpliga däckval för de som kör gubbigt som mig. Då kör jag en MT09 på väg, aldrig på bana. Ofta långa raka sträckor med mycket inbromsning och max acceleration när det bjuds på tillfällen.
Väl medveten om att jag kommer ha precis samma funderingar nästa gång jag skall byta däck, och att jag då glömt bort allt jag tagit mig tiden att googla fram nu.
Som lite kuriosa så kostade ett Pilot Road 2 (bak) ca 1400:- 2012. Då jag kollade gamla fakturor idag för att försöka lista ut vilka däck jag använt tidigare fann jag fakturan som var 10 år gammal. Alltså ungefär 600:- mindre än ett ett Pilot Road 4 (Bak) idag. Detta samtidigt som priserna på motorcyklar gått upp säkert 25-50% under samma tid..
View attachment 480377
//K
Efter en snabb koll i Transportstyrelsens föreskrifter hittade jag följande angående backspeglar:Ska besiktiga min i år för första gången. Lite funderingar, då jag aldrig besiktigat en hojj förr. Vad jag förstår borde det gå att få igenom ett helsystem utan kat om inte ljudet är för högt, men det verkar råda lite delade meningar här. Jag föredrar ju om jag inte behöver sätta dit orignalsystemet. Klarar acra carbon helsystem med insats ljudkraven tror ni?
Bar end mirrors, kommer dom klaga på det? Behöver jag återmontera original?
Sparat inlägget!Eftersom jag alltid kommer tillbaka till samma grej när jag skall byta däck (att jag inte vet vad jag skall välja) tänkte jag att kanske någon annan också behöver stöd.
Konklusionen för den som inte orkar läsa hela posten är:
- Lita inte på handlaren, läs upp dig innan du väljer däck.
- Och om du kör mycket hoj på tight budget så kan du klara dig på ca 1400:- pr. däckbyte inklusive däck, montering och balansering om du skaffar egna verktyg och har en timmes tid varje gång du skall byta däck.
Om ekonomi är viktigt för dig, så är valet av däck viktigt. Livslängden kan vara den dubbla hos rätt däck för din körstil och ditt behov om du som mig kör gubbigt. Du kan alltså halvera utgifterna på däck bara genom att göra ett medvetet val.
Tidsmässigt sparar man nog ändå tid på att göra det själv jämfört mot att lämna in hojen och vänta hos en förhandlare varje gång man skall byta. Bara turen till och från förhandlaren, och eventuellt att man måste flexa ut från jobbet gör att det för vissa kan vara lönsamt att byta hemma någon helg eller kväll när det passar.
Jag postar här en bild jag hittade (om än gammal) som förklarar skillnaden mellan några olika michelindäck, samt att jag postar några olika sidor som säljer däck. När jag ser den här bilden blir det väldigt lätt för mig att välja vilken typ jag behöver.
View attachment 480375
Eftersom jag kör längsta sträckorna rakt fram på motorvägar, har roligast på kurviga fina asfaltsvägar och inte ligger ned i kurvorna så blir mina däck ofta en smula platt på mitten. Iallafall bak. Så jag kommer välja Pilot Road 3 / 4.
Säljaren i butiken sa:
-"du kan köra Michelin Power 2CT för att de har två olika gummibladningar och är perfekt för de som kör mycket motorväg."
Det är alltså helt fel. Man skall inte välja det däcket alls om man kör långt och rakt. Detta var även det däck han hade i butiken, och Pilot Road vad beställningsvara. Han försökta alltså rekommendera ett däck som inte alls passar mitt behov.
Priserna ser ut att variera väldigt stort mellan de olika handlarna. Här är några olika handlare, verkar som att de ligger i Tyskland. Vissa av dem har samarbeten med lokala däck-krängare så att man kan lägga på gummit hos dem.
Priserna kan du jämföra på prisjakt, även om inte alla butikerna finns med där:
Prisjakt Sverige AB
Alla produkter och priser samlade på ett ställe. Lätt att hitta, lätt att jämföra. Omdömen, experttips och prishistorik. Bättre översikt, för bättre beslut.www.prisjakt.nu
Förslag på några olika butiker:
Motardinn | Moottoripyörätarvikkeiden verkkokauppa
Moottoripyörätarvikkeiden verkkokauppa. Löydä kypärät, takit, käsineet ja paljon muuta Motardinn | Minimihinta taattu.www.tradeinn.comBeställ nu - dackonline.se
www.dackonline.seDexon - Start
Mc däck säljes billigt online. Pirelli, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Continental, Metzeler, Avon m.fl. Snabba leveranser på mc däck - 1-3 dagar!www.dexon.seDäck online - Stort urval av däck på Tirendo.se
Köp däck online på Tirendo.se! ✓ Stort utbud av däckmärken ✓ Här finns billiga däck ✓ Inga fraktkostnader ✓ Däck online – handla enkelt hos Tirendo.sewww.tirendo.se
Jag ringde även och talade med en lokal märkes MC verkstad, de skulle ha över 1000:- mer än vad det kostar att beställa på nätet + gå till en vanlig däckkrängare (de skulle ha 3700:- för däck och jobb).
För den som är händig kan man göra det själv för 1400:- om man har verktygen, och verktygen kostar kanske allt som allt 1000:-, vilket är en engångskostnad.
- Däckjärn
- Balanserings pryl
- Fälgskyddsplast
- Stora kraftiga buntband (kattstrypare)
- Flaska med sprayfunktion, typ blomspruta med vatten och diskmedel
- Kan vara smart med en momentnyckel för att dra åt hjulbultarna igen
En metod med buntband för att byta däck:
När jag ringde runt till de olika däck-krängarna så visade det sig att flera av dem inte kan balansera ett MC däck, något de inte säger direkt när man frågar om de kan lägga om MC däck. Kunderna som kommer dit får alltså tillbaka ett nytt däck på en fälg som inte är balanserat, vad det nu har för inverkan.
Att lägga om ett MC däck med balansering kostar (lokalt där jag bor) ca 200:- om du kommer med ett löst hjul, eller ca 600:- om hjulet sitter på hojen när du rullar in.
En däckbalanserare för MC däck kostar några hundringar, så kan man göra det hemma i värsta fall. En såndär kan man ställa mellan två pallbockar. Den har inte mycket plats i verktygslådan när den ligger till nästa gång.
View attachment 480376
Hoppas detta var nyttigt för någon annan som kommer byta däck under våren.
Min konklusion var iallafall att från Michelin så är det Pilot Road 3 eller 4 eller 5 osv. som är lämpliga däckval för de som kör gubbigt som mig. Då kör jag en MT09 på väg, aldrig på bana. Ofta långa raka sträckor med mycket inbromsning och max acceleration när det bjuds på tillfällen.
Väl medveten om att jag kommer ha precis samma funderingar nästa gång jag skall byta däck, och att jag då glömt bort allt jag tagit mig tiden att googla fram nu.
Som lite kuriosa så kostade ett Pilot Road 2 (bak) ca 1400:- 2012. Då jag kollade gamla fakturor idag för att försöka lista ut vilka däck jag använt tidigare fann jag fakturan som var 10 år gammal. Alltså ungefär 600:- mindre än ett ett Pilot Road 4 (Bak) idag. Detta samtidigt som priserna på motorcyklar gått upp säkert 25-50% under samma tid..
View attachment 480377
//K
Angående verktyget kan du kika på Biltema.Bra med påpekande vilken kostnad man har med däckbyte på verkstad, med håltimme från jobb och körning t/r ?
Att investera i enkel manuell ”däckmaskin” för 1000-1500kr betalar sig vid ett enda däckbyte, men ger också friheten att söka mellan alla möjliga däck på nätet.
En eventuell defekt och reklamation kan man ju ta genom att helt enkelt köpa nytt däck, för t/r verkstad kostar också.
En varning bara:
Jag har bytt ett bakdäck själv till min Sprint RS, utan montageverktyg (däckjärn, liten kofot, stor skruvmejsel, samt fälgskydd i plast dock använt).
Det var en absolut kamp även med de tips och råd som finns!!!
Väldigt svårt att trycka loss däcket från däcksidorna!
För att inte tala om hur omöjligt det var att få loss däcket över fälgkanterna.
Fick kapa däcket i små steg intill kanten för att inte skada fälgen, men ståltråden som löper i gummit närmst fälgen var en megastor bitch att ta sönder…
Jag byter gärna själv igen, men då med ett investerat verktyg för att plocka av och trycka på.
Balanseringsriggen som du visar är givetvis bra, men det går finfint utan den, direkt med hjulaxeln vilande över två pallbockar, inlodat såklart och rena smorda ytor.
Det gäller att hjullagerna är i gott skick såklart för i detta fallet är det mest de som jobbar i rotationen.
Dock måste man göra proceduren med att flytta runt hjulet och släppa efter ett flertal gånger för att finna ett säkert medelvärde för var man har balanspunkten.
För min del som väntar på en ny Guzzi V100 med kardan och enkelsving så vet jag inte hur man tar loss hjulet.
Ser ut som om en special stor hjulmutter.
Hoppas att jag kan få tag på verktyg utan astronomisk kostnad hos märkeshandlare.
View attachment 480886
Men bra skrivet i ditt inlägg ?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |