Yamaha MT-09

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Jag har ju stått ut hyfsat 1600 mil på originalsadeln så man måste inte ha något bekvämare. På en annan motorcykel (den i nuvarande avatar) blev väghållningen annorlunda av att jag kom några cm högre upp med annan sadel.

Det hade varit skönt att prova en annan sadel nån dag utan att det ska kosta lika mycket som ett nytt bakdäck.
Det optimala vore ju att man kunde välja vilken sadel man ville ha när man beställer hojen och då få valfri på köpet. De kunde ju ha de olika varianterna för provkörning. Fast det kanske man kan. Har inte beställt någon ny hoj än. :) Likadant med ruta. Det är ju individuellt även vilken ruta som passar beroende på längd på förare m.m. Men så pass bra service är väl naivt att tro att det kommer. :)

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Kom just att tänka på bränslefilter efter att ha sett ett avsnitt av svenska truckers där man rengjorde tankar från en nedlagd bensinstation och där det var rätt grisigt i botten av tankarna. Hur ofta behöver man byta bränslefilter på en sådan här hoj? Finns det ens något? Hittar inget om det i servicemanualen eller på serviceprotokollet. Min hoj är en Tracer från 2016 som rullat strax över 5 000 mil.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Man måste tydligen sitta i squat med armbågarna jättehögt. Sen lät både motorn och petningarna, (alltså växlingarna), illa.

Vadå, jag bitter?
(Från kortspelet MAD.)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu när KTM går sådär 🥺 så blir det ingen SD GT.
Så nu blir det å komplettera med en nakenhoj istället.
Så åkte å kände lite på MT09 Y-AMT.
Förvånansvärt skön sittställning. 👍
Kändes märkligt att bara sitta på en hoj utan koppling.
Men det får bli huvudspåret i vår. 😊
(Ska testa en MT07 Y-AMT också bara för att.)

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Nån som hann prova en med automat?
Japp. Märklig upplevelse.

Det talar lite emot själva konceptet tycker jag.
För Automat på en bushoj är för mig inte helt rätt, det går liksom ut på att knipa om bromsen, gasen och koppligen och växla fram och tillbaka. Man kan köra automaten manuellt också, det funkar fint. Men det är inte samma grej.

Jag har kört 2014 (första som kom) 2018, och 2024.
Gillar 2018 modellen bäst faktiskt.

2024 är väldigt rafinerad hoj, allt är typ jätte smooth. Den växlar fint, är mappad mycket bättre, de har dragit ned toppen lite och den beter sig generellt sett väldigt bra. Det blev tråkigt för mig tyvärr. Den blev för finslipad. Jag gillar att den är lite stökig, som 2018 modellen var. Det som gjorde 2018 bättre än 2014 är SP modellens bättre dämpare och quickshiften. Annars var den perfekt för mig redan 2014.

Den största skillnaden kom verkligen med Öhlinsdämparen och SHOWA gaffeln.
Sedan kom det en stor skillnad med nya chassiet och växellådan 2024, keyless osv.

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är det någon som vet om man behöver LED motstånd på 2018 modellerna?

Jag läste någonstans att 2018 styr blinkers från ECU så att det inte behövs relän, men att den då behöver "rätt" blinkers...

Jäkla surt om man skruvar av och skruvar på alla nya grejerna och så funkar det inte...

Jag har köpt billiga e-bay blinkers för MT09. De är LED.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Finns det led till din modell i yamahas sortiment, så kan du ha tur att även din "billiga" variant fungerar, men varför chansa och eventuellt betala 2 gånger för samma effekt.

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Hoj
MT-09 2021
Är det någon som vet om man behöver LED motstånd på 2018 modellerna?

Jag läste någonstans att 2018 styr blinkers från ECU så att det inte behövs relän, men att den då behöver "rätt" blinkers...

Jäkla surt om man skruvar av och skruvar på alla nya grejerna och så funkar det inte...

Jag har köpt billiga e-bay blinkers för MT09. De är LED.
2018 är mer eller mindre en facelift så till den behövs ett LED-relä. Kan säkert funka med motstånd också, men relä är helt klart den mer clean varianten! 🙂

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...