Yamaha nära konkurs

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Först tänkte jag: Shit, har de gjort en förlust på 1500 miljarder pund!?
Det är ju mer än 10 ggr Sveriges statsbudget. Hur stora är Yamaha egentligen?
Men så förstod jag att du bara översatt fel.
Billion på engelska = miljard på svenska
En billion på svenska = tusenmiljarder = 1000 000 000 000
:mattias
:tummenupp
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Antag att det stod i en Englesk sporthojstidning med koll och därför är ren fakta.
Ah, Visor Down...

Ännu en Tocar tråd utan uppföljbara referenser.
Kan inte ens googla fram referenser.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Svar på alla dina frågor om modeller står i artikeln, men av juridiska skäl kan jag inte publicera materialet. Köp Visor Down om du vill veta

Men vafan, du straffar ju ut dig innan matchen har börjat...
Vad var syftet med tråden om du inte vill tillföra något substantiellt? Att vi ska köpa Visor Down?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nej jag har inte missat poängen. Jag förstår mycket väl att det underlaget är som jag skrev "lösryckta citat", men de visar på att problem kan finnas, och att modellfocus kan vara förändrat.

Nej, du kan inte dra de slutsatserna utan att veta hur kassa, investeringsunderlag, större avskrivningar osv osv ser ut.
Det enda man kan utläsa ur Tocens felciterade (bara någon miljard) inlägg är att Yamah inte går plus på försäljning.
Ärligt talat så kan man inte ens utläsa det heller eftersom affärsområden inte är specade.
Sedan är det en stor skillnad mellan konkurs och inte konkurs.
Storchefen (enligt undersökining på egen arbetsplats) Toccen kanske kan reda ut det hela.
Alltså skillnad mellan konkurs, förvaltning, likvidation osv...kanske framförallt vad regler för kontrollbalansräkning i japan är.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Nej, du kan inte dra de slutsatserna utan att veta hur kassa, investeringsunderlag, större avskrivningar osv osv ser ut.
Det enda man kan utläsa ur Tocens felciterade (bara någon miljard) inlägg är att Yamah inte går plus på försäljning.
Ärligt talat så kan man inte ens utläsa det heller eftersom affärsområden inte är specade.
Sedan är det en stor skillnad mellan konkurs och inte konkurs.
Storchefen (enligt undersökining på egen arbetsplats) Toccen kanske kan reda ut det hela.
Alltså skillnad mellan konkurs, förvaltning, likvidation osv...kanske framförallt vad regler för kontrollbalansräkning i japan är.

Helt rätt, låt ingen som inte har koll på "regler för kontrollbalansräkning i japan" yttra sig.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Helt rätt, låt ingen som inte har koll på "regler för kontrollbalansräkning i japan" yttra sig.

Nu har du helt rätt, eftersom kontrollbalansräkningen är det som avgör bolagets likviditet kontra soliditet och är totalt avgörande för bolagets överlevande (hoppas du ursäktar mig för att ge dig creds för något du inte skrev).
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Yamaha blöder stålar, så mkt är klart, men som många redan har påpekat är det omöjligt att utifrån trådskaparens uppgifter avgöra om bolaget är dömt att gå under.

Jag tror personligen det är osannolikt (vi pratar ju inte en nischspelare som MV Augsta eller Benelli) men precis som många andra delar av fordonsindustrin (lastbilar undantaget eftersom det är en annan affär) kommer de att få gå igenom ett sjuhelvetes stålbad för att anpassa sin överkapacitet i produktionen till nuvarande efterfrågan. Samtidigt måste man förbli innovativa, antingen med egna medel eller genom samarbeten med andra tillverkare.

Jag tycker personligen och solitt subjektivt att deras modellprogram har varit ojämnt de senaste säg 6 åren. På glidarsidan är konkurrenterna ikapp, hela MT-linjen är design utan innehåll och nya R1 har sålts väldigt mkt med tekniken som banér. Skitbra...om det även känns på gatan, som på BMW. Och hur länge ska man låta bli att uppgradera FJ1300? XJ1300? Och var har FZ1 tagit vägen? XT660 har sålt som smör i solsken i Sverige men det är många ute till salu också....vill man ha en riktigt motard (o det vill nog en del) så finns ju KTM.

Med nya Vmax glimrar man till, liksom Superteneren även om den fått kritik för att vara för tung och för klen i jämförelse med klassledaren.

Jag tror Yamaha överlever och paradoxalt nog kanske det är precis en sån här käftsmäll man behöver för att vakna till. Välfylld kassa är bra men tom kassa är inte så dumt för motivationen heller...:D
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Antag att det stod i en Englesk sporthojstidning med koll och därför är ren fakta.
Ah, Visor Down...

Ännu en Tocar tråd utan uppföljbara referenser.
Kan inte ens googla fram referenser.

Referensen finns ju och tyvärr kan jag inte göra något åt din inkompetens, finns väl nästan ingen som lämnar så mycket källor som jag när jag skriver något, för det finns alltid sorgliga människor som du.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Först tänkte jag: Shit, har de gjort en förlust på 1500 miljarder pund!?
Det är ju mer än 10 ggr Sveriges statsbudget. Hur stora är Yamaha egentligen?
Men så förstod jag att du bara översatt fel.
Billion på engelska = miljard på svenska
En billion på svenska = tusenmiljarder = 1000 000 000 000
:mattias
:tummenupp

Jag har inte översatt något fel, utan som vanligt när o......å...vade,
läser så begriper de inget. Jag har citerat en artikel, nu en tidning, kunde varit TT, RSS eller liknande. OM man vill tro eller inte på vad som står är upp till var och en. Rubriken var provocerande med frågetecken, den är min, för att få folk att läsa, kommentaren i slutet (inte punkterna), var för att skapa diskussionen inte fakta. Förstår man inte detta så är det enbart tråkigt.

Punkt 1 : 1,53 billion PUND

Om eviln anser/räknar?? De till någon miljard får stå för honom:fakta

Ps Jag borde satt citat tecken mellan punkt 1 och sista, så man inte kunde missförstå att sista kommentaren var min, för att dra igång debatt:Bugar
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag har inte översatt något fel, utan som vanligt när o......å...vade,
läser så begriper de inget. Jag har citerat en artikel, nu en tidning, kunde varit TT, RSS eller liknande. OM man vill tro eller inte på vad som står är upp till var och en. Rubriken var provocerande med frågetecken, den är min, för att få folk att läsa, kommentaren i slutet (inte punkterna), var för att skapa diskussionen inte fakta. Förstår man inte detta så är det enbart tråkigt.

Punkt 1 : 1,53 billion PUND

Om eviln anser/räknar?? De till någon miljard får stå för honom:fakta

Ps Jag borde satt citat tecken mellan punkt 1 och sista, så man inte kunde missförstå att sista kommentaren var min, för att dra igång debatt:Bugar

Tips: Enl skatteverkets medelkurs för deklarationen för 2009 ska man räkna med att pundet står i 11,93 mot 1kr.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Punkt 1 : 1,53 billion PUND

Tips: Enl skatteverkets medelkurs för deklarationen för 2009 ska man räkna med att pundet står i 11,93 mot 1kr.

Tips: även om du nu har nollkoll på ekonomi och aktiebolagsrätt, eller åtminstone ger sken av det, är det förmodligen en idé att åtminstone försöka ha koll på grundskolematte och/eller -engelska. Återigen väljer du dock, när andra påpekar dina fel, att stoppa fingrarna i öronen och säga "LALALALALALA" som en annan femåring.

Du har skrivit "1,53 billion pund". Direkt matematiskt översatt till svenska blir detta 1 530 000 000 000 x 11,93 kr = 18 252 900 000 000 kr. Detta är någonstans mellan 400 miljarder - 700 miljarder mer än Sveriges statsskuld.

Om vi istället ger oss på att gissa att du har översatt fel från engelska, torde värdet du letar efter vara "1.53 billion pounds", översatt till svenska "1,53 miljarder pund".

Oavsett hur långt du har kommit i din ekonomiutbildning borde du inse att det är en oacceptabel diskrepans.
 

SnigelracingKTM

Värkställande Knäskrapare
Gick med
12 Jan 2010
Ort
Spånka
Hoj
KTM 690 SMR -08 och KTM 250 ECX-F för skogsbruket..
Alla tillverkare har ju problem 2009..

Motorcycle Production Figures by Manufacturer - Japan
Calendar Year 2009
Make Units Change from Previous Year (%)
Honda 196,179 58.2 (-41.8)
Suzuki 163,865 47.0 (-53%)
Yamaha 161,640 46.2 (-53.8%)
Kawasaki 123,146 64.4 (-35.6%)
Others 71 75.5 (-24.5%)
Total 644,901 52.6 (-47.4%)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du har skrivit "1,53 billion pund". Direkt matematiskt översatt till svenska blir detta 1 530 000 000 000 x 11,93 kr = 18 252 900 000 000 kr. Detta är någonstans mellan 400 miljarder - 700 miljarder mer än Sveriges statsskuld.

Om vi istället ger oss på att gissa att du har översatt fel från engelska, torde värdet du letar efter vara "1.53 billion pounds", översatt till svenska "1,53 miljarder pund".
Lite allmänt kring detta.

Billion är engelspråkigt för miljard. Stavningen biljon är svenska och står för tusen miljarder. Nu kanske stavningen billion ofta används även i Sverige, det vet jag inte, men den ska i så fall tolkas ur sin engelska innebörd, en miljard.

För att strula till det ännu mer så är den svenska biljonen motvarighet till engelsk trillion. En svensk triljon är en engelsk quintillion. Förr så hade England milliard för miljard och billion för biljon, men det ändrades till nuvarande Amerikanska systemet. Som vanligt ligger vi ett steg efter. :rolleyes:
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Får ju verkligen inte hoppas att dom går under, cyklarna dom gör är ju helt underbara.

Tiv
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top