Yamaha R9 - Release 2024

Varför slutar de inte helt med att utveckla hojar för gatan och bara satsar stenhårt på rena racemodeller? Utan cattar, utan lampor, ingen passagerare, Billiga kåpor (ingen jäkla carbon fajber). Bra dämpare och bromsar från fabrik. Redig reservdels och race-parts katalog på det så blir det bra. Nya R9an får ingen plats i mitt garage. Ful som stryk. :3freak :gnissla
 
Varför slutar de inte helt med att utveckla hojar för gatan och bara satsar stenhårt på rena racemodeller? Utan cattar, utan lampor, ingen passagerare, Billiga kåpor (ingen jäkla carbon fajber). Bra dämpare och bromsar från fabrik. Redig reservdels och race-parts katalog på det så blir det bra. Nya R9an får ingen plats i mitt garage. Ful som stryk. :3freak :gnissla
De gör det också. Fast inte billigt då. R1 2025.
 
Varför slutar de inte helt med att utveckla hojar för gatan och bara satsar stenhårt på rena racemodeller? Utan cattar, utan lampor, ingen passagerare, Billiga kåpor (ingen jäkla carbon fajber). Bra dämpare och bromsar från fabrik. Redig reservdels och race-parts katalog på det så blir det bra. Nya R9an får ingen plats i mitt garage. Ful som stryk. :3freak :gnissla
Det är väl inte så många volymer vilket leder till relativt dyra hojar ändå.
 

Intressant synvinkel!
Förutom hans prisargumentation. Enligt honom kostar den 12k$ vilket är väl ungf 125k SEK och det verkliga listpriset är 165k SEK.
En annan undran, en noob som jag har, är varför alla tycker att det är så positivt att köra på låga varv istället för höga?
 
Förutom hans prisargumentation. Enligt honom kostar den 12k$ vilket är väl ungf 125k SEK och det verkliga listpriset är 165k SEK.
En annan undran, en noob som jag har, är varför alla tycker att det är så positivt att köra på låga varv istället för höga?
Japp och en R6 race kostar 166 ungefär i Sverige.

Generellt är min åsikt att en hoj blir roligare i lägre farter med mer pulver i den delen av registret man brukar använda på gatan. Det är också superkul att varva skiten ur en fyra men det blir ändå en annan typ av körning som kanske är mer lämplig på en större landsväg/bana.
 
Japp och en R6 race kostar 166 ungefär i Sverige.

Generellt är min åsikt att en hoj blir roligare i lägre farter med mer pulver i den delen av registret man brukar använda på gatan. Det är också superkul att varva skiten ur en fyra men det blir ändå en annan typ av körning som kanske är mer lämplig på en större landsväg/bana.
Fast det där är ju bara utväxling.
 
Förutom hans prisargumentation. Enligt honom kostar den 12k$ vilket är väl ungf 125k SEK och det verkliga listpriset är 165k SEK.
En annan undran, en noob som jag har, är varför alla tycker att det är så positivt att köra på låga varv istället för höga?
Men den kostar väl 12 500 $ i USA så det är väl korrekt? Sen att den kostar 165 000 sek här är väl inte relevant för honom?
 
Förutom hans prisargumentation. Enligt honom kostar den 12k$ vilket är väl ungf 125k SEK och det verkliga listpriset är 165k SEK.

Priserna är väl oftast ex moms i USA. Med 25% svensk moms är det ungefär samma pris som den säljs för i Sverige.
En annan undran, en noob som jag har, är varför alla tycker att det är så positivt att köra på låga varv istället för höga?
För mig som är väldigt mycket amatör så är en hoj med mer bottendrag mer förlåtande. Du kan komma ut ur eller genom en kurva på fel växel men du får ändå rätt bra fart på rakan. Du behöver inte hetsväxla så mycket genom trixigare partier. Vill man bli en riktigt bra förare är det dock troligtvis dåligt då hojen maskar dina misstag, då är det en bättre med en hoj med meningsfullt effektregister mellan 12000 och 16000 rpm, för kommer du inte exakt rätt in kurvan på exakt rätt växel med gaspåslag på exakt rätt ställe så är du fucked.

Men som sagt, jag är amatör. Finns nog gott om banrävar som tänker annorlunda.
 
Håller helt med, går att lösa med omdrevning mm.
Den frågan jag ställer mig är om det blir tröttsamt att alltid behöva varva för att det ska röra på sig ordentligt?
Bra fråga. Jag personligen tycker å ena sidan inte det tror jag, jag har en 400cc v4 som har den karraktären och den är kul (om än tung, slö och med bromsar och chassie som är katastrof). Men jag vill helst ha vridet i botten och effekten på topp, mycket för att jag ofta inte vill att det ska röra på sig för ordentligt men samtidigt att det ska hända något när man vrider på gasen.

Inte bara det, jag gillar dessutom motorn i mt09/xsr900/etc etc. 700 twinnen är för klen för mig, men 900an är trevlig.

Dock känns det som en kitcar i den här skruden. En trimmad folkvagn med plastkaross som väldigt gärna hade velat vara en riktig sportbil.

Så vad jag säger är att moderna motorcyklar ibland ger gamlingar som mig kognitiv dissonans.
 
Har svårt hitta vad som faktiskt gäller för kommande år men redan från 2022 är tex gsxr750 godkänd

View attachment 505595

Tänk hur det snurrar runt. Back in the days var det 750n som var the superbike. Och nu är den nedgraderad till andrasorteringen 😳
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top