Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade för mig MCN redan gjort ett test...Men här är ett nytt i alla fall..
Kul maskin, lätthanterlig om än inte alls lika muskulös som Adventure. Ett bättre val för mig personligen än den 690 Enduro R jag hade för några år sedan (fantastiskt kul på mindre grusvägar men en smärre pina på transportsträckorna). Däremot kanske inte optimal som långtourer varthelst näsan pekar.
Troligen den smala sadeln på 690n.
Hejsan - Callahan och Moddlaren må ju känna mig som person...Intressant!
OT-fråga, men vad gjorde 690:n till en plåga på transport? Och tror du en 690 -19 skulle vara en mindre pina?
Hejsan - Callahan och Moddlaren må ju känna mig som person...
Men för min breda (?) bakdel var sadeln i längden helt riktigt en pina, den smala sadeln passar utmärkt för stående körning men ger helt enkelt ingen bra alternativ sittställning under längre sträckor. Sedan är enstånkans karaktär inte riktigt my cup of tea - vibrationerna är svåra att eliminera när hastigheten och varvtal ökar. Jag skulle gärna jämföra med en -19, har tyvärr inte tagit mig tid att provköra den.
Men för att Du bättre ska kunna utvärdera mitt omdöme bör Du veta lite mer om min typ av körning samt de sträckor vi talar om: Jag hatar lera, myrmark och att slita upp hojen ur ett gyttjebad efter en mark- eller myrsyning. Mindre grusvägar typ gräs-och sten mellan hjulspåren samt rejäla stigar är vad jag föredrar när det gäller lägstanivå på mitt äventyrsåka. I mina trakter blir en tur minst 12-15 mil och mer vanligt 25-30 mil för att kanske hitta 10-12 mil av inspirerande vägnät.
Därför kör jag numera en Tiger 1200 XCA. Min ärliga uppfattning - Den är inte bäst på något men fungerar till det allra mesta. Med den kan jag köra som instruktör i SMC i det mesta av kursutbudet, lägga dagsetapper på 75-100 mil, ha hyggligt kul (i långsammare tempo förvisso beroende på avsaknaden av dubbdäck) på gruset och locka fram leendet i mungipan längs en kurvig 70-väg. Framför allt spelar underlaget ingen större roll när jag färdas utefter en okänd väg - fram tar jag mig alltid.
Och det är för den typen av körning (och värderingar, filosofi etc) jag håller Yamahan före KTM:en. Yamahan är mer följsam och levererar det jag för stunden behöver medan Kåtten mer dikterar villkoren för aktiviteten. Men å andra sidan levererar den i toppklass så länge jag accepterar att leka på dess hemmaplan. I min bok.
Hoppas det i viss mån förtydligar omdömet
Det är nog rätt uppfattat när det gäller 690 Missförstå mig rätt, jag köpte hojen för att testa en grussprättare för mina hemmavägar, inte något annat. Jag hade vid det tillfället tre hojar av olika typ i garaget, så 690 köptes för halvdagsetapper hemmavid. Skulle jag plöja fåror i myrar hade jag valt en annan, än smidigare maskin.Ok, jag förstår. Då faller såklart KTM 690 utanför ditt område. Den är väl mer för supersport-grusåkning och Trajan är för sport-touring-grusåkning?
Antar att du menar att du håller Tenere 700 före ADV 790? Eller 690?
Finns det avgaskrökar som dras åt sidan som till 660:n, i syfte att öka markfrigången? Och om det finns det, ökar verkligen frigången (tänker på de bultade ramrören som går under motorn)? Det skulle ju se mer offroad-igt ut!
Hej.
Du har helt rätt i dina tankar, markfrigången ökar inte, just på grund av ramrören som är några mm lägre ner.
Och avgasröret är bara någon mm lägre beläget än tråget på motorn.
Och nere framtill så går avgaskrökarna ner till höger, men nere till vänster sticker oljefiltret ut ungefär lika mycket.
Så terrängegenskaperna är nog som dom är, däremot håller jag med om att designen förmodligen skulle bli lite tuffare
View attachment 452289
Asch då, vad synd.
Men man undrar ju vad som blir bättre av att dra rören under motorn? Eller varför de inte dragit dem på sidan? Visst, det är såklart inget regelrätt terrängfordon, men varför säga nej till 30-40 mm extra markfrigång?
Nu har jag missat om du har orginal-hasplåten kvar, men ser den ut att skydda allt väsentligt, vattenpump och så?
Hej.
Ja, man kan fråga sig det, men tråget på motorn är nästan i nivå med avgasröret, så skillnaden blir inte så stor med att dra dom på sidan.
Japp, original hasplåt, den verkar ganska kraftig, saknar dock skyddsfunktion för vattenpumpen, så jag har beställt en lösning från Off The Road, kommer bild på den när det är levererad.
Men så här ser vattenpumpen ut nu, alltför oskyddad tycker jag
I övrigt tycker jag att originalplåten verkar ok.
View attachment 452291
Ja, och någonting sånt här, när det nu kommer
https://youtu.be/hs-eQCG-s2Y
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |