Yamaha Ténéré 700

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men det finns en annan grej som faktiskt är lite objektiv, och det är hur länge ägarna behåller sina hojar och hur mycket de kör med dem. Där bjuder Blocket på en ganska objektiv verklighetsbild. Vi får väl utgå från att de allra flesta kör hoj för att det är roligt; omvänt så körs roliga hojar mer och längre av ägarna.

Så de hojar som mest sannolikt är roliga är de som folk köper och behåller, och sedan byter till en ny likadan när den första börjar bli lite gammal där på andra sidan 10.000-mils strecket.

De hojar som det görs mycket reklam för och som finns i drivor på blocket med låga mil, tja där är ju risken stor att verkligheten inte motsvarade reklambilden.
Jag tror det är precis tvärtom och det har med människan att göra. Olika typer av hojar tilltalar olika typer av människor. De som köper XTZ 1200, Tiger 1200 och GSA 1250 är intresserade av att köra stora, trygga hojar. De är verkligen inte "roliga" att köra. Den kundgruppen är inte särskilt intresserad av att "köra" motorcykel men tycker om att "åka" motorcykel. Då finns det inget incitament att byta ofta och det blir också många mil på hojarna. De som köper körglada hojar såsom sporthojar, streethojar, Ducati och KTM:s modeller gillar cyklar som har det lilla extra i form av körglädje, de tilltalas av teknikutveckling och "frän" elektronik, då byter de också hoj oftare eftersom utveckligen går fort.
Titta på dig själv Stefan. Du har din GSA för låååååånga turer och en mindre hoj för att busa på grus. Det säger sig självt att den mindre, busiga hojen är roligare att köra :)

"Trygga" hojar är i mångas ögon också lite småtrista hojar. Ingen köper en XT660 för att den är rolig att köra, man köper den för att den är trygg och har en trimmningsgrad som gör att motorn går i en evighet. Det är en helt annan kundgrupp som köper KTM 690/HQV701 även om själva körningen är ungefär densamma. Inom Yamahavärlden ser vi de som köper en MT07, har den ett tag och byter sen till en MT09 eller MT10. De små trygga hojarna anses vara för nybörjarna och de stora trygga hojarna för de som har andra behov än att pressa sina gränser.

Just my 2c
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så den som kör en viss hoj är inte intresserad av att "köra" motorcykel? :va Det där lät som en riktig fördom...

Har absolut ingen annan hoj än GSA-n för att busa på grus. F800S är en sporthoj. :) Och jag tycker att GSA är rolig att köra, även om det som med alla hojar tar några år innan man lär sig hur den funkar i olika situationer. För mig tog det 400 mil och två KNIX innan jag ens kände mig bekväm att sitta på den, sedan skall man förstås lära sig den också. Såhär snart 6000 mil senare börjar jag kunna den så smått, utan att på långa vägar anse mig vara någon stjärna.

Man ser också hur reklam/MC-press ofta utformar sina "tester", dvs det är inga tester i form av objektiva egenskaper utan snarare bekräftar bilden av reklambudskapen: "alla är lika bra, fast på olika sätt och tycke och smak får avgöra bla bla bla". Mellan raderna läser man inte sällan att de knappt kört de olika hojarna...

Men i efterhand går det ju att slå fast vilka hojar som objektivt sett anses bra, och det avspeglas bla i andrahandsvärde och ägarnas åsikter.

Det intressanta i detta sammanhang är att Yamaha alltid haft ett enastående rykte som begagnad, T700 dessutom för att vara mycket rolig att köra. Det har faktiskt XTZ1200 också, trots att den är på papperet tung och har 10-20 hk mindre än konkurrenterna. Men poängen är att det inte alltid är specen på papperet som avgör utan verkligheten, och det tar tid att lära känna verkligheten.

Allt IMHO såklart. Väl medveten om att det finns andra uppfattningar. :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så den som kör en viss hoj är inte intresserad av att "köra" motorcykel? :va Det där lät som en riktig fördom...

Har absolut ingen annan hoj än GSA-n för att busa på grus. F800S är en sporthoj. :) Och jag tycker att GSA är rolig att köra, även om det som med alla hojar tar några år innan man lär sig hur den funkar i olika situationer. För mig tog det 400 mil och två KNIX innan jag ens kände mig bekväm att sitta på den, sedan skall man förstås lära sig den också. Såhär snart 6000 mil senare börjar jag kunna den så smått, utan att på långa vägar anse mig vara någon stjärna.

Man ser också hur reklam/MC-press ofta utformar sina "tester", dvs det är inga tester i form av objektiva egenskaper utan snarare bekräftar bilden av reklambudskapen: "alla är lika bra, fast på olika sätt och tycke och smak får avgöra bla bla bla". Mellan raderna läser man inte sällan att de knappt kört de olika hojarna...

Men i efterhand går det ju att slå fast vilka hojar som objektivt sett anses bra, och det avspeglas bla i andrahandsvärde och ägarnas åsikter.

Det intressanta i detta sammanhang är att Yamaha alltid haft ett enastående rykte som begagnad, T700 dessutom för att vara mycket rolig att köra. Det har faktiskt XTZ1200 också, trots att den är på papperet tung och har 10-20 hk mindre än konkurrenterna. Men poängen är att det inte alltid är specen på papperet som avgör utan verkligheten, och det tar tid att lära känna verkligheten.

Allt IMHO såklart. Väl medveten om att det finns andra uppfattningar. :)
Jag grovgeneraliserar såklart. Det finns många aktiva förare på stora hojar men av de jag har träffat på så köper inte en förare som är intresserad av att köra aktivt och busa t ex en XTZ 1200 eller en GS. Hur många gånger har du inte pratat med GS ägare om att komma på våra gruskurser och de tackar nej för de vill inte få repor och stenskott på hojen?
En stor, tung och trög hoj är svår att köra aktivt och den är också skrämmande med sin vikt. Det är ju bara att titta på hur du kör med din GSA jämfört med hur jag kör med min 790?
Eller hur du själv skulle köra på en mindre hoj?

Jag har aldrig någonsin brytt mig om vad olika journalister skriver. Alla mina åsikter baseras på vad jag själv upplever och jag provkör precis allt som jag kommer över och har gjort det de senaste 100 åren :)
Pratar vi GS så efter att ha tillbringat ett gäng timmar i sadeln på en GS1250 och därefter hoppat till en KTM 1290 SA och tillbaka igen så var bägge (min sambo och jag) våra samlade erfarenheter att GS:n i jämförelse var väldigt trygg, säker, skön men också aptrist att köra. Det är en väldigt kompetent motorcykel, ingen som helst tvekan om det, men den är på något sätt "för bra" så att säga. Jag säger precis samma sak om S1000RR som är en sjukt bra hoj, kanske den bästa sporthojen på marknaden. Men den är också "för bra" på något sätt. Den är så bra att den blir tråkig, det finns ingen själ som ducatisterna pratar sig blå om.

Allt detta är ju självklart väldigt subjektivt men det är också min åsikt tillsammans med oerhört många jag känner, där även en stor del av dessa kör just GS. Många av deras kommentarer är att GS:en inte är särskilt rolig att köra men den är praktisk och trygg och det köper jag. Vi har alla olika behov.
Jag kände samma sak med T700. Grymt kompetent motorcykel som passar den stora massan av adventureåkare som handsken...men den passar inte mig, den klickar inte i MINA rutor för jag vill ha en motorcykel som jag känner uphetsning inför. Eftersom jag tycker om att köra aktivt. Jag vill sladda, köra på bakhjulet, känna hur hojen gör mig upphetsad. Jag känner för övrigt precis samma sak för min mountainbike eller min endurohoj så det har inte med effekt och motorstorlek att göra. På min lista över hojar som jag vill testa är 390 Adventure på grus/stigar och 390 Duka på Knix heta kandidater, just på Knix så vet jag att jag kommer att kunna köra cirklar runt de stora hojarna...och det är körglädje för mig.

Det är mina premisser just nu och de kanske ändras när jag blir ännu äldre... :)
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Om jag fick önska en hoj så skulle den perfekta för mig vara en ny 640 adventure R fast baserad på 690/701. En hoj med bra tankvolym och lite vindskydd och färdig med torn från fabrik. Hade den funnits hade jag köpt den direkt. Men bara om den hade vägt runt 155kg...
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag grovgeneraliserar såklart. Det finns många aktiva förare på stora hojar men av de jag har träffat på så köper inte en förare som är intresserad av att köra aktivt och busa t ex en XTZ 1200 eller en GS. Hur många gånger har du inte pratat med GS ägare om att komma på våra gruskurser och de tackar nej för de vill inte få repor och stenskott på hojen?
En stor, tung och trög hoj är svår att köra aktivt och den är också skrämmande med sin vikt. Det är ju bara att titta på hur du kör med din GSA jämfört med hur jag kör med min 790?
Eller hur du själv skulle köra på en mindre hoj?

Jag har aldrig någonsin brytt mig om vad olika journalister skriver. Alla mina åsikter baseras på vad jag själv upplever och jag provkör precis allt som jag kommer över och har gjort det de senaste 100 åren :)
Pratar vi GS så efter att ha tillbringat ett gäng timmar i sadeln på en GS1250 och därefter hoppat till en KTM 1290 SA och tillbaka igen så var bägge (min sambo och jag) våra samlade erfarenheter att GS:n i jämförelse var väldigt trygg, säker, skön men också aptrist att köra. Det är en väldigt kompetent motorcykel, ingen som helst tvekan om det, men den är på något sätt "för bra" så att säga. Jag säger precis samma sak om S1000RR som är en sjukt bra hoj, kanske den bästa sporthojen på marknaden. Men den är också "för bra" på något sätt. Den är så bra att den blir tråkig, det finns ingen själ som ducatisterna pratar sig blå om.

Allt detta är ju självklart väldigt subjektivt men det är också min åsikt tillsammans med oerhört många jag känner, där även en stor del av dessa kör just GS. Många av deras kommentarer är att GS:en inte är särskilt rolig att köra men den är praktisk och trygg och det köper jag. Vi har alla olika behov.
Jag kände samma sak med T700. Grymt kompetent motorcykel som passar den stora massan av adventureåkare som handsken...men den passar inte mig, den klickar inte i MINA rutor för jag vill ha en motorcykel som jag känner uphetsning inför. Eftersom jag tycker om att köra aktivt. Jag vill sladda, köra på bakhjulet, känna hur hojen gör mig upphetsad. Jag känner för övrigt precis samma sak för min mountainbike eller min endurohoj så det har inte med effekt och motorstorlek att göra. På min lista över hojar som jag vill testa är 390 Adventure på grus/stigar och 390 Duka på Knix heta kandidater, just på Knix så vet jag att jag kommer att kunna köra cirklar runt de stora hojarna...och det är körglädje för mig.

Det är mina premisser just nu och de kanske ändras när jag blir ännu äldre... :)


Haft både gsxr1000 k7 och xsr900 med mt09 motorn och ingen av dem ger en sånn körglädje för mig som t700an gör! Provat 790 adventure men den blir alldeles för trång för mina 192 cm.
Kollar man the seeker 1 och 2 med Pol Tarres eller Adventure by Boano tex på Yt kan man helt klart se att t7ans begränsningar enbart ligger hos föraren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Haft både gsxr1000 k7 och xsr900 med mt09 motorn och ingen av dem ger en sånn körglädje för mig som t700an gör! Provat 790 adventure men den blir alldeles för trång för mina 192 cm.
Kollar man the seeker 1 och 2 med Pol Tarres eller Adventure by Boano tex på Yt kan man helt klart se att t7ans begränsningar enbart ligger hos föraren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilket är exakt min poäng i inlägg 948. Föraren står för 98% av ekipaget, ändå diskuteras i princip enbart däck, fjädring och hur man trimmar motorn vilket ju Pol definitivt visar inte har med saken att göra. Även om jag inte tror ett spår på att hojen han kör i The Seeker är helt original... :)

Sen att Pol är 2 meter lång, trailspecialist och supertränad elitidrottsman kanske hjälper lite grann. Precis som Marco Iob:


Btw så tyckte jag också 790:n var för trång men det var ju bara att flytta styret och även rotera det 10 grader framåt, nu står jag som en kung! :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om vi nu skulle försöka övergå från "min hoj är bättre än din hoj" och fokusera på det som är viktigt så rekommenderar jag den här filmen, om vi nu ändå snackar om hur man justerar hojen för att få så bra kontroll som möjligt... :)

 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Om vi nu skulle försöka övergå från "min hoj är bättre än din hoj" och fokusera på det som är viktigt så rekommenderar jag den här filmen, om vi nu ändå snackar om hur man justerar hojen för att få så bra kontroll som möjligt... :)


A har sett det mesta med honom! Kollade hans ena video när jag köpte t7an och skulle justera just styre,broms och växelförare! Satt ju 50mm risers på min som åkte av illa kvickt då den kändes helskum med dem på! En liten rotation framåt bara så blev det perfekt med original styre, en högre sadel så är jag i hamn med vinkeln på benen med när jag sitter och kör!
Nej hojen i seeker filmerna har ju utbytt fjädring, styre, kraschbågar etc etc kolla Greg gordinne på tuben om du vill se en kille använda en 790 till Max


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
e648209dfe32d38e723481e3361317eb.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Fan vad den är snygg i den vinkeln! Sån jääävla tur att jag också har en T7!!!

Så sjukt ”smal” hojen är jämfört mot de andra äventyrarna. Najs!

Lätt snyggaste vinkeln! Bakdäcket ser så köttigt ut och då är det ändå bara pirelli rally str än


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
f5e8ef4991e73e7c13f84c2b582ba632.jpg

Tet från kil till Charlottenberg idag med polarn, underbart!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Underbar bild!

Hur är det egentligen, finns det lika mycket grusvägar i Värmland som vi icke-Värmlänningar tror?
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Underbar bild!

Hur är det egentligen, finns det lika mycket grusvägar i Värmland som vi icke-Värmlänningar tror?

Tack! Det finns fler än så skulle jag tro jag håller på och utforskar nya varje gång jag är ute nu! Kört varenda rolig asfaltsväg häromkring så roligt med nya utmaningar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack! Det finns fler än så skulle jag tro jag håller på och utforskar nya varje gång jag är ute nu! Kört varenda rolig asfaltsväg häromkring så roligt med nya utmaningar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det låter som ett eldorado med en T 700! Följer ni kartor när ni är ute eller har du allt i huvudet?
Tycker vi har gott om grusvägar runt om där jag bor också, men det blev ändå att man plockade ut de bästa och körde dem hela tiden. Så det blev tyvärr upprepning iaf.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Det låter som ett eldorado med en T 700! Följer ni kartor när ni är ute eller har du allt i huvudet?
Tycker vi har gott om grusvägar runt om där jag bor också, men det blev ändå att man plockade ut de bästa och körde dem hela tiden. Så det blev tyvärr upprepning iaf.

Har precis börjat utforska gruset så har kört på vägar jag känner till och tagit avstickare här och där. I helgen körde vi gps efter Tet slingan. Roligaste är ju att bara åka och se vart vägen tar en men gpsen på mobilen är ju gött att ha på styret ifall man inte vill hamna på återvänds vägar hela tiden


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top