Yamaha Ténéré 700

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varför är ett 21-tumshjul fram bättre än ett 19-tum? Visst, en offroadhoj ser ju stenhård ut med 21 tum, men säg att det sitter 90/90-däck på båda, vad är egentligen skillnaden? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför är ett 21-tumshjul fram bättre än ett 19-tum? Visst, en offroadhoj ser ju stenhård ut med 21 tum, men säg att det sitter 90/90-däck på båda, vad är egentligen skillnaden? :va

Hojen blir stabilare - trögare i sväng, mer rotationsstabilitet, rullar lättare över ojämnheter osv. Egenskaper man vill ha offroad men kanske inte on road.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
932c4a3a030ff42a4f977c3e0ea0c901.jpg

Rally str kanar friskt i lera i övrigt ett riktigt bra däck både på grus och asfalt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Hojen blir stabilare - trögare i sväng, mer rotationsstabilitet, rullar lättare över ojämnheter osv. Egenskaper man vill ha offroad men kanske inte on road.

+1

För mig som knappast är något grusfenomen är skillnaden enorm. Mer avgörande än däcken (inom rimliga gränser). Hade förmånen att få låna två olika grusmaskiner i helgas, en med 19" och en med 21", och det var klart fascinerande att faktiskt uppleva och kunna jämföra skillnaden hjulstorlekarna emellan. Naturligtvis ingen direkt vetenskaplig jämförelse, men jag upplevde just hjulen som den avgörande faktorn även i förhållandevis lätt terräng.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hojen blir stabilare - trögare i sväng, mer rotationsstabilitet, rullar lättare över ojämnheter osv. Egenskaper man vill ha offroad men kanske inte on road.
Nej, och trgheten att inleda sväng vill man såklart inte ha på asfalt. Men är det skillnad på grus? Alltså inledningen av sväng borde man ha19 tum, och i sväng 21?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
+1

För mig som knappast är något grusfenomen är skillnaden enorm. Mer avgörande än däcken (inom rimliga gränser). Hade förmånen att få låna två olika grusmaskiner i helgas, en med 19" och en med 21", och det var klart fascinerande att faktiskt uppleva och kunna jämföra skillnaden hjulstorlekarna emellan. Naturligtvis ingen direkt vetenskaplig jämförelse, men jag upplevde just hjulen som den avgörande faktorn även i förhållandevis lätt terräng.
Jaså det var sån skillnad, på vilket sätt? Likadana däck eller?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, och trgheten att inleda sväng vill man såklart inte ha på asfalt. Men är det skillnad på grus? Alltså inledningen av sväng borde man ha19 tum, och i sväng 21?

Inledning av sväng vill man ha 16”… ;)

De flesta seriösa grusmoppar har nog 21”, Honda hade väl rentav 23” på någon XL-variant sent sjuttiotal?

Man skall inte överdriva skillnaderna, men de finns och utbudet av däck är närmast oändligt i 21”…
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Jaså det var sån skillnad, på vilket sätt? Likadana däck eller?

Nej, däcken var ej likadana men jag tillskriver de ingen större påverkan då hastigheten var låg och gruset/traktorstigarna torra.

Just den ökade förmågan att rulla över hinder tycker jag är av störst värde. Man störs inte lika mycket av ojämnt underlag, oavsett om det gäller rotmattor eller potthål.

Det är först när fästet börjar tryta ordentligt, såsom exempelvis i lera eller lösgrus däcken börjar spela en allt mer avgörande roll tycker jag.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej, däcken var ej likadana men jag tillskriver de ingen större påverkan då hastigheten var låg och gruset/traktorstigarna torra.

Just den ökade förmågan att rulla över hinder tycker jag är av störst värde. Man störs inte lika mycket av ojämnt underlag, oavsett om det gäller rotmattor eller potthål.

Det är först när fästet börjar tryta ordentligt, såsom exempelvis i lera eller lösgrus däcken börjar spela en allt mer avgörande roll tycker jag.
Okej, så egentligen borde det sitta 19 tum på den vanliga offroad-hojen, eftersom de oftast används på väg, oavsett om det är grus eller asfalt? Det enda jag har att jämföra med var ca tio mil asfalt med en Tiger 900.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Okej, så egentligen borde det sitta 19 tum på den vanliga offroad-hojen, eftersom de oftast används på väg, oavsett om det är grus eller asfalt? Det enda jag har att jämföra med var ca tio mil asfalt med en Tiger 900.

21” offroad enligt den stora skaran, ju mindre däck fram ju oroligare och känsligare blir hojen. 21” sväljer det mesta och man kan ladda på ordentligt över ojämnt underlag och lösgrus. 19 kan man ha på landsvägs touring


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Okej, så egentligen borde det sitta 19 tum på den vanliga offroad-hojen, eftersom de oftast används på väg, oavsett om det är grus eller asfalt? Det enda jag har att jämföra med var ca tio mil asfalt med en Tiger 900.
Absolut inte ?. Det viktiga med en offroadhoj är att den går bra offroad. Hur den går på asfalten är sekundärt. 21" är det som gäller.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Galet nöjd! Dessa små billiga speglar är ordentlig vidvinkel på och enkla att installera. Har fått bra reviews och jag kan bara hålla med!
 

Bifogat

  • 7F46670B-68C5-4BFE-956A-80A77C8F7011.jpeg
    7F46670B-68C5-4BFE-956A-80A77C8F7011.jpeg
    2 MB · Visningar: 46

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Galet nöjd! Dessa små billiga speglar är ordentlig vidvinkel på och enkla att installera. Har fått bra reviews och jag kan bara hålla med!

Snyggt! Kikat på dem jag med! 3100 typ verkar förra ägaren ha betalat för 100mila


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
3100:- för 100 milan! Blir till att serva hojen själv sen, helt klart. :) Fan, man vill ju göra allt själv så man vet att det är gjort med kärlek. Ska dock göra service på YC första två åren men egentligen onödigt då en Yamma aldrig blir ett garantiärende. Hohoh


Ser fram emot ventilkontrollen vid 4000k mil, det är ju bara två burkar i den och vad jag sett så är det ganska bra åtkomst på CP2:an i T7:an för bladmåtten.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
3100:- för 100 milan! Blir till att serva hojen själv sen, helt klart. :) Fan, man vill ju göra allt själv så man vet att det är gjort med kärlek. Ska dock göra service på YC första två åren men egentligen onödigt då en Yamma aldrig blir ett garantiärende. Hohoh


Ser fram emot ventilkontrollen vid 4000k mil, det är ju bara två burkar i den och vad jag sett så är det ganska bra åtkomst på CP2:an i T7:an för bladmåtten.
2190kr betalade jag 2019-08-20.
Ventilerna tror jag faktiskt inte att du behöver bekymra dig om på den konstruktionen.
Jag köper ändå olja och filter på Yamahacenter, så jag tycker att det kan vara värt en tusenlapp att få behålla garantin i 5år.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
2190kr betalade jag 2019-08-20.
Ventilerna tror jag faktiskt inte att du behöver bekymra dig om på den konstruktionen.
Jag köper ändå olja och filter på Yamahacenter, så jag tycker att det kan vara värt en tusenlapp att få behålla garantin i 5år.

Kanske va nått mer de gjorde när han lämnade in förra ägaren jag lämnade in min xsr900 på yamahacenter för en kontroll bara för 5-600 så fick jag stämpel och servade hemma själv sen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
2190kr betalade jag 2019-08-20.
Ventilerna tror jag faktiskt inte att du behöver bekymra dig om på den konstruktionen.
Jag köper ändå olja och filter på Yamahacenter, så jag tycker att det kan vara värt en tusenlapp att få behålla garantin i 5år.
Det låter ju helt klart bättre. Japp, ska serva den första två åren def.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det låter ju helt klart bättre. Japp, ska serva den första två åren def.
Om du bara tänker dig två år av service hos Yamaha så tror jag att du lika gärna kan göra allting själv.
För den garantin täcks ju ändå, om du har gjort det på fackmannamässigt sätt.
Det är den förlängda garantin som Yamaha sätter reglerna för.
Men det beror ju också på vilket förtroende man har för sin verkstad, där är mitt förtroende högt här uppe i norr :tummenupp
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Läste det igår att för att få den förlängda så var man tvungen att serva hos Yamaha. Jag fortsätter nog serva hos YC i nuläget men får se vad offerterna blir för 700 och 1000 mila. Det som är värst för mig är att jag tycker det är roligt att serva, samtidigt som man sparar pengar.

Nu har man alla verktyg, garage och plats o musik så till skillnad från åren i ungdomen med små garageutrymmen så är det en fröjd att gå och pilla på hojen nu i värmen direkt i huset.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top