Yamaha Ténéré 700

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, det är möjligt att dom är klenare än tex oxfords. Jag såg bara en yt video härom veckan där en tenere-ägare kommit på att han kört med handtagen i scooter-läget i typ 1,5 år. ?
Hantagen hade installerats av en svensk åf när hojen var ny
Så inte ens en hojverkstad klarade att installerade dem rätt?! :fyllisar Vilken värld vi lever i...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Så inte ens en hojverkstad klarade att installerade dem rätt?! :fyllisar Vilken värld vi lever i...
Hade faktiskt ingen aning om att dom gick att programera?
Så, jag kanske kör i fel läge, mina är installerade av ÅF, så jag har bara använt dom.
Men dom värmer tillräckligt bra, jag kör bara på högsta läget en kort stund, sedan måste jag sänka värmen.
Men tack för infon, kan vara bra att ha med sig om det strular för någon.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Träffade en Holländare på TET i skogarna kring Sveg i somras. Vi hängde ihop en bit norrut! Han sa att Pol Tarres hoj var kraftigt lättad. Bortplockad ABS och en hel del kolfiber delar bla. Han sa att hojen väger typ 150 kilo.

Tävlingshojen, den han kör i seeker filmerna är såklart rejält ombyggd men han åker ju runt och kör massor med uppvisningar på helt original cyklar och kör dom som om det vore små crossar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Oj, jag tycker det verkar billigt? Jag vill def ha heated grips men orkar inte med installationen just nu. Men kanske dags att slå till och lägga på hyllan.

Satsa på oxford adventure grips eller liknande om du ska ha värmehandtag, satt Yamaha original på min när jag köpte den men dom åkte av snabbt så fort jag började köra offroad eller grus lite mer aktivt, totalt värdelöst grepp i dem när det blir lite guppigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tävlingshojen, den han kör i seeker filmerna är såklart rejält ombyggd men han åker ju runt och kör massor med uppvisningar på helt original cyklar och kör dom som om det vore små crossar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sen hjälper det ju att Pol är nästan två meter lång och en supertränad elitidrottsman... :D
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Sen hjälper det ju att Pol är nästan två meter lång och en supertränad elitidrottsman... :D
Sen hjälper det också att han har mer talang i hans lillfinger än vad gemene man har tillsammans. Haha kollade på hans klättring i berget. Han e fan galen. Gillar hans sidekick också som också verkar smått crazy fast på ett bra sätt. Haha
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sen hjälper det också att han har mer talang i hans lillfinger än vad gemene man har tillsammans. Haha kollade på hans klättring i berget. Han e fan galen. Gillar hans sidekick också som också verkar smått crazy fast på ett bra sätt. Haha
Trailmästare, grym moutainbikecyklist, motocrossåkare och proffs i extremeenduro. Han är magiskt duktig på två hjul!
Det är i och för sig alla i VM i extremenduro och många av dem är ännu mycket bättre än Pol. De är från en annan planet hela gänget :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Läser i Allt om MC, där de kör mellan-ADVer (och T7 World Raid), att bara Ducce DesertX får underkänt ang vindskyddet. "Turbulensen skickas rakt i nyllet på den som är 180 cm." M.a.o är de andra okej, som jag fattar det.
Alltså; är det bara gnällspikar här som klagar över turbulens?! ;)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Läser i Allt om MC, där de kör mellan-ADVer (och T7 World Raid), att bara Ducce DesertX får underkänt ang vindskyddet. "Turbulensen skickas rakt i nyllet på den som är 180 cm." M.a.o är de andra okej, som jag fattar det.
Alltså; är det bara gnällspikar här som klagar över turbulens?! ;)
Yes ja. Turbulens på en t7 är ett ickeproblem. Men jag kan tänka mig att vissa hjälmar ställer till det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Yes ja. Turbulens på en t7 är ett ickeproblem. Men jag kan tänka mig att vissa hjälmar ställer till det.
Haha, förstod nästan det!
Menar du t.ex såna ADV-hjälmar med skärm? En vanliig integral måste väl va bästa alternativet?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Haha, förstod nästan det!
Menar du t.ex såna ADV-hjälmar med skärm? En vanliig integral måste väl va bästa alternativet?
Sen är jag nog inte snittpiloten av en t7 heller. Jag kör gärna inte mer än väldigt korta sträckor efter motorväg med min tenere. Den är en ren plåga att köra oaktivt länge pga sadeln. Jag har en adv hjälm med skärm och körde tidigare med intergral och märker inte så mycket skillnad. Ja det blåser kring skallen i hög fart, men vem fan vill spendera tid på motorvägen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sen är jag nog inte snittpiloten av en t7 heller. Jag kör gärna inte mer än väldigt korta sträckor efter motorväg med min tenere. Den är en ren plåga att köra oaktivt länge pga sadeln. Jag har en adv hjälm med skärm och körde tidigare med intergral och märker inte så mycket skillnad. Ja det blåser kring skallen i hög fart, men vem fan vill spendera tid på motorvägen?
Jovisst, fattar vad du menar. Men ibland måste man transportera sig för att komma till de vägar som är intressanta. Annars blir det väl mycket repriser...?

Aja, vi har iallafall slagit fast att turbulens upplever bara de pipiga! :hihi
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Sen är jag nog inte snittpiloten av en t7 heller. Jag kör gärna inte mer än väldigt korta sträckor efter motorväg med min tenere. Den är en ren plåga att köra oaktivt länge pga sadeln.
OT, men jag tror det beror på den slappa, upprätta körställningen att "alla" som kör äventyrshoj gnäller på sadeln. Det mesta av kroppsvikten hamnar på röven.
På tex en sporthoj har man kanske 70% av vikten på fotpinnarna och bara 30% på röven.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
OT, men jag tror det beror på den slappa, upprätta körställningen att "alla" som kör äventyrshoj gnäller på sadeln. Det mesta av kroppsvikten hamnar på röven.
På tex en sporthoj har man kanske 70% av vikten på fotpinnarna och bara 30% på röven.
Så kan det vara. Men sadeln på t7 rally är ju bred som en dambinda
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Läser i Allt om MC, där de kör mellan-ADVer (och T7 World Raid), att bara Ducce DesertX får underkänt ang vindskyddet. "Turbulensen skickas rakt i nyllet på den som är 180 cm." M.a.o är de andra okej, som jag fattar det.
Alltså; är det bara gnällspikar här som klagar över turbulens?! ;)
Inte bara gnällspikar. Hehe Men är man runt 185cm-190cm så blir turbulensen helt galen redan över 60km/h.

Jag testade motorväg en sväng när jag köpte min T7. Man blir helt dum i huvudet efter 3 min körning.

Jag tror dock att jag har en väldigt dålig hjälm men kör ändå alltid med öronproppar.

Jag köpte side-deflectors och en mindre framruta så blev det mycket böttre. OEM rutan med de små sidkåporna är ett skämt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Inte bara gnällspikar. Hehe Men är man runt 185cm-190cm så blir turbulensen helt galen redan över 60km/h.

Jag testade motorväg en sväng när jag köpte min T7. Man blir helt dum i huvudet efter 3 min körning.

Jag tror dock att jag har en väldigt dålig hjälm men kör ändå alltid med öronproppar.

Jag köpte side-deflectors och en mindre framruta så blev det mycket böttre. OEM rutan med de små sidkåporna är ett skämt.
Jaha okej. Märkligt att Yamaha bara säljer högre rutor?


Läste förresten att det kommer QS ("Redo för QSS (Quick Shift-system)") till 2023. Undrar om kitet funkar på en -22 också?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Inte bara gnällspikar. Hehe Men är man runt 185cm-190cm så blir turbulensen helt galen redan över 60km/h.

Jag testade motorväg en sväng när jag köpte min T7. Man blir helt dum i huvudet efter 3 min körning.

Jag tror dock att jag har en väldigt dålig hjälm men kör ändå alltid med öronproppar.

Jag köpte side-deflectors och en mindre framruta så blev det mycket böttre. OEM rutan med de små sidkåporna är ett skämt.

Lustigt ändå. Jag är 186 och har hög sadel och styrhöjare. Visst blåser det lite men det är inte turbulent tycker jag. Turbulens upplevs främst bakom lastbil etc där man flyger fram och tillbaks, men på Tenere i övrigt är där ett konstant vinddrag som inte stör mig alls. Har ändå kört över 600 mil motorväg bara i sommar.

Kul hur alla tycker olika.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top