Yamaha Ténéré 700

Furygan Furylong…
”som att köra in händerna i en braskamin”

Tjocka och varma som saaatan! Enda minus är att man tappar lite fingertoppskänsla i reglagen men det blir ju så med fodrade vantar.

Kommer bli perfekt att köra i temp från 0-12c.
 

Bifogat

  • 5B74F3DF-EB2C-4206-A05D-2473CF16C5E9.jpeg
    5B74F3DF-EB2C-4206-A05D-2473CF16C5E9.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 21
Torsdag… då… …jävlar…
 

Bifogat

  • 43B0C48E-B328-4B6B-8A23-8473E1EDA616.png
    43B0C48E-B328-4B6B-8A23-8473E1EDA616.png
    3.5 MB · Visningar: 17
Årets första lite längre tur!
 

Bifogat

  • 26AF7253-945D-4CE8-9AA8-88C88853B4C0.jpeg
    26AF7253-945D-4CE8-9AA8-88C88853B4C0.jpeg
    5.5 MB · Visningar: 36
  • 3D87DBBA-0EE7-4C78-B199-7BB8243C04C5.jpeg
    3D87DBBA-0EE7-4C78-B199-7BB8243C04C5.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 35
  • 0925540E-D7E2-4BDF-97B1-FFBF18F9ADA4.jpeg
    0925540E-D7E2-4BDF-97B1-FFBF18F9ADA4.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 36
Årets första lite längre tur!


Seatons Kulle.

I år är det 100 år sedan huset brann.

Egentligen ett tydligt slut på flera epoker i Göteborgs historia, framförallt den med Göteborg som en mecenatstad.

Inte så att branden skapade slutet, utan mer så att när Hyltenäs brann gick det inte längre att värja sig från att det var nya tider.

Familjerna som både byggt upp Göteborg och styrt staden var alla på dekis, mer eller mindre och nya tider väntade.

Seatons Familjegrav på östra begravningsplatsen är landets Nordens största. En promenad där inne säger allt om det besinningslösa välstånd som ett antal familjer lyckades skapa.
...och föröda.

Gläntar man på dörren till gamla barnsjukhuset ovanför Annedalskyrkan så slås man av alla inskriptioner i guld.
Namnen på de som donerat medel till uppförandet är en veritabel lista över who's who i det förr-förra sekelskiftets Göteborg.

Redan 25 år senare var väl hälften av släkterna borta från maktens karta, och nu är det bara en handfull kvar.

Endast förändringen är konstant.




Bedrövlig utvikning i en bildtråd, sorry.



Edit:

Som av en händelse så skriver nu GP om Seatons familjegrav på Östra:



Låst artikel, sorry.
 
Last edited:
Måste fan ge fjädringen cred på T7:an. Har börjar träna lite extra så ligger runt 81kg just nu så ganska spot on bra vikt för standard fjädringen.

Det spelar ju ingen roll hur djupa gropar etc man har på vägen, bara man kniper med benen och lös på handen så är det bara ge gas över vad fan som helst. Den är så sjukt stabil över gupp o skit. Så kul att åka på vägar som bilar aldrig hade fixat samt kunnat bli riktigt obekvämt med en custom.

Börjar bli lite övermodig på grusvägarna nu och det är inga problem att hålla de där 10-15km/h extra, nästan så hojen går bättre med fart liksom.

Dock får jag ge varningen finger åt grusvägar vid 3-5c temp. Helt isbelagda på vissa ställen. Kan gå illa snabbt…
 
I senaste BIKE Motorrad har de plockat isär T700 efter 50.000 km. Som ny, kort sagt.

Yamaha har (igen) gjort allt rätt och dessutom med mycket hög kvalitet. Detta kan bli en klassiker i stil med FJR1300...

Det enda som fanns att anmärka på var sotbildning runt ventilerna, men effekten var ändå högre än när den var ny och när man ändå har isär allt så slipar man förstås in ventilerna igen innan montering.

Bra hoj alltså. :tummenupp
 
Det finns verkligen en sak till att anmärka på och det är tanklocket!!! Fan vad dåligt att det inte sitter fast. Jag svor över det när jag skulle tanka imorse och muttrade.
Även fast jag är medveten om att nyckel och tanklock ligger på sadeln, vad händer?

Jo, jag råkar vända mig och peta ner locket med ryggsäcken, sen kliver jag på nyckeln som sitter i locket och BÖJER nyckeln!!! Jävla skit.

Det här är ju bara dåligt och passar inte på T7:an!!!

Annars är det som gjorde att jag föll för T7:an just avskalad elektronik och approachen ”enkel men jävligt bra” :)
 
I senaste BIKE Motorrad har de plockat isär T700 efter 50.000 km. Som ny, kort sagt.

Yamaha har (igen) gjort allt rätt och dessutom med mycket hög kvalitet. Detta kan bli en klassiker i stil med FJR1300...

Det enda som fanns att anmärka på var sotbildning runt ventilerna, men effekten var ändå högre än när den var ny och när man ändå har isär allt så slipar man förstås in ventilerna igen innan montering.

Bra hoj alltså. :tummenupp
Med det sagt blir jag ju lite sugen på en R7 att ersätta en av småbumsarna med...
 
Fick mina fälgstripes idag… jag är kluven… någon som har dragit på några stripes på era T7? Bild tack! ?
 
Får bli att behålla, tycker det lyfter lite och är diskreta.
 

Bifogat

  • 0D8DD59B-9362-45CD-84D6-7D486A096E08.jpeg
    0D8DD59B-9362-45CD-84D6-7D486A096E08.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 55
Samma här,sålde min 690 nu och det lutar åt en T7:a som ersättare i den stallboxen!!

Eftersom jag aldrig spelar så lär Lottovinsten dröja, men jag tror att R7 kan vara en mycket lämplig ha-kul-sporthoj till behagliga kostnader och stor utvecklingspotential hos föraren. Jag har ju två F800S när jag tänker efter…

Den som lever får se.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top