Yamaha XJ6-Tråden

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Z750 09
EN instikare till den eviga Slipon Diskussionen.

Jag vet att det finns Slipon till Xj6an från bla Devil och Vince and hince.
Som jag förstått det så behåller du alltså katalysatorn och monterar på röret efteråt om du väljer något av dessa...Finns även gott om helsystem men det är en annan fråga.

Men nu undrar jag ett par saker ang detta!

Måste man göra någon "egen lösning" för att få sliponlet att passa när katten osv sitter kvar? Har för mig att jag läst att man inte kan byta bara utblåset om man inte gör någon egen lösning även om dom säljer endast slipon.

Får man mycket mer effekt om katten sitter kvar eller måste den tas bort också och hela systemet bytas ut för att få extra hästar?

blir det bra ljud även om katalysatorn sitter kvar? Känns ju som att du får fetare ljud om du byter ut hela systemet?

Tillsist Måste man mappa och köpa powercomander om man bara byter slutdämaren?

Måste fråga dej om du överhuvudtaget sett hur avgassystemet ser ut på en Xj6a ?

Du har 4 grenrör som går ihop till en stor burk som är ca 35cm x 25 cm

På sidan av den burken sitter Utblåset längst upp Ett runt rör ca 2-3 cm i Diameter , Runt de röret har Yamaha monterat en snyggare kromad plåt som agerar som " Slut rör "

Köper du exempelvis Devil systemet du pratar om så tar du bort den kromade plåten och sätter de systemet på den , Samma gäller Leo Vince lilla mini system ,

Dvs att du ändrar ingenting med det befintliga systemet du bara monterar på mer skit efter och Summan av det blir : Mer Vikt , ingen ljud skillnad , Ingen mer effekt.
Och nej du behöver inte sätta en powerkomander på hojen om du bara byter den lilla grejen. För du har inte ändrat på något som kan komma att påverka motorn på samma sätt som om du bytte hela systemet.

Enee

Snart skiner Poseidon!
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
Yamaha XJ6 -10
Tjena.

Tänkte kolla om nån testat Rizomas Nummerskylthållare?
http://www.rizoma.com/IMG/Prodotti/Big/PT208B _Yamaha_XJ6.jpg

Riktigt snygg asså, ingår blinkers och nummerplåts lampa?
Nån som vet?

Även nån som testat dessa blinkers?
http://www.rizoma.com/IMG/Prodotti/Big/FR021A.jpg

Skaffar man bak blir man juh tvungen att skaffa fram med:)

Tacksam för svar.

Gärna var man kan köpa med,
svenska siter e juh tokdyra!

Mvh
/Marcus

Jag köpte min skylthållare från Bikeshop.se tyckte den var snyggare än rizomas.. kostade 600-700kr någonting.. dock strulade leveransen.. blinkers köpte jag från duells.. tyckte dom matchade framlyktan! har bilder på min sida!

// Mattias

Duddan

Slide in - Burn out
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
KTM 950 Super Enduro R 2006 och Yamaga YZ450F 2010
Vår!

När kommer våren!

Hämtade en 2010a med noll mil på mätaren åt min mor som tog lappen förra hösten efter att ha övningskört i 6 år med farsan.
Mor sålde sin gamla Honda CB 400N från åttiokallt, å frågade mig vad man ska ha, mitt svar att man ska ha en KTM verkade inte riktigt tilltala mor, 50 bast gammal, så det blev ett par turer till mcmånglaren å vi provsatt en massa bajks, å denna blev det!

Ska bli kul att testa i vår!

Bifogat

• DSCN3056.jpg
    DSCN3056.jpg
    223.3 KB · Visningar: 215

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC R

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Köpte mig en xj6-n för en månd sen och har inte hunnit köra eller lyssna något vidare på ljudet i den heller och nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa ett slipon till min hoj eller inte på en gång?

Ni som kör denna hoj... Hur ÄR orginalljudet? Är det väldigt mesigt eller mullrar det hyfsat ändå? Ljuddämparen och katalysatorn ger ju inte intrycket av att vara så himla elaka:p . Samtidigt vill man fundera lite innan man köper system för 10 lax. Har lyssnat lite på Youtube osv och då tycker jag att den låter hyfsat med allt orginal men som sagt tell me:)

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC R
Köpte mig en xj6-n för en månd sen och har inte hunnit köra eller lyssna något vidare på ljudet i den heller och nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa ett slipon till min hoj eller inte på en gång?

Ni som kör denna hoj... Hur ÄR orginalljudet? Är det väldigt mesigt eller mullrar det hyfsat ändå? Ljuddämparen och katalysatorn ger ju inte intrycket av att vara så himla elaka:p . Samtidigt vill man fundera lite innan man köper system för 10 lax. Har lyssnat lite på Youtube osv och då tycker jag att den låter hyfsat med allt orginal men som sagt tell me:)

Personligen tycker jag inte att det är någon större idé att att köpa ett slipon eller tom ett helsystem. Gör du detta mot all förmodan måste (bör) du även bänka den för att ställa in den. Som jag förstått det vinner du inte många häst på att byta. För mig är det lite som att slänga 14 papp i toan. räkna iaf med ca: 4500:- för power commander med autotune + system / slip. :yoparty

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Personligen tycker jag inte att det är någon större idé att att köpa ett slipon eller tom ett helsystem. Gör du detta mot all förmodan måste (bör) du även bänka den för att ställa in den. Som jag förstått det vinner du inte många häst på att byta. För mig är det lite som att slänga 14 papp i toan. räkna iaf med ca: 4500:- för power commander med autotune + system / slip. :yoparty

ää jag vet det är ju mycket pengar för en "budgethoj" så här i början men om man är nöjd med cykeln kanske man tycker att det är värt det.. Men hur låter orginal då? Om du slänger på ett slipon behöver du väll inte mappa/bänka?

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC R
ää jag vet det är ju mycket pengar för en "budgethoj" så här i början men om man är nöjd med cykeln kanske man tycker att det är värt det.. Men hur låter orginal då? Om du slänger på ett slipon behöver du väll inte mappa/bänka?

Det beror på röret. Ändras rörets diameter behöver du det. Det är ungefär som en lövblås. Ökar du rörets storlek kan du kräma ur mer ur motorn och bör göra inställningar i luft/bränsle tillförsel. samma sak gäller givetvis åt andra hållet.. Men om vi säger som så här...: smäller inte hojen något är det helt okej, du har vunnit ljud på ditt slipon men ingen kraft. Om det däremot smäller och har sig bör du mappa, annars kan du skada hojen.

Tycker ljudet är fint som det är över 6000 varv ;) men har sett folk på forumet som slängt på tex ett Devilmaster och det ger ett jävligt skönt ljud och ca: 5-10 Hk mer.

Det är klart du bör överväga detta om du känner att detta är din "livstidshoj" men jag menar bara att ta det lugnt. Skall jag vara ärlig hade jag själv velat ha ett Devil, mappad och klar men jag överväger :)

Hur som helst! XJ6'an är en jävligt skön hoj :) 0-100 under 4 sek ;)

Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Det beror på röret. Ändras rörets diameter behöver du det. Det är ungefär som en lövblås. Ökar du rörets storlek kan du kräma ur mer ur motorn och bör göra inställningar i luft/bränsle tillförsel. samma sak gäller givetvis åt andra hållet.. Men om vi säger som så här...: smäller inte hojen något är det helt okej, du har vunnit ljud på ditt slipon men ingen kraft. Om det däremot smäller och har sig bör du mappa, annars kan du skada hojen.

Tycker ljudet är fint som det är över 6000 varv ;) men har sett folk på forumet som slängt på tex ett Devilmaster och det ger ett jävligt skönt ljud och ca: 5-10 Hk mer.

Det är klart du bör överväga detta om du känner att detta är din "livstidshoj" men jag menar bara att ta det lugnt. Skall jag vara ärlig hade jag själv velat ha ett Devil, mappad och klar men jag överväger :)

Hur som helst! XJ6'an är en jävligt skön hoj :) 0-100 under 4 sek ;)

Jo okej! Tack för utläggningen! Jag får helt enkelt ta en funderare senare under säsongen och kanske byta då:=) Slipon är kul men är det värt pengarna? Det får man ta ställning till.

XJ6

Hellre en XJ6 än ingen alls!
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion ABS
Beställt ny XJ6 idag!

Hej alla XJ6-åkare! Idag har jag beställt en sprillans ny vit XJ6 Diversion 2010 med ABS. Så jag passar på att registrera mig här och hoppas på intressanta utbyten av erfarenheter och tips. Senast jag ägde en hoj var -93 då jag sålde min Yamaha RD500LC.

Så nu hoppas jag på plusgrader! :) Bra och billig nybörjarhoj har jag förstått.

Ryllan

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2010
Hoj
2009, Yamaha XJ6N
Hej, Jag hämtade tidigare i veckan ut en blanksvart Ermax-undertail från Bikersneed med LED-skyltbelysning, skylthållare och integrerade LED-blinkers. Ser riktigt bra ut. Tänker även beställa Ermax-hugger och singelcuts samt Rizoma-blinkers (Avio 21) och speglar (BS020B).

XJ6

Hellre en XJ6 än ingen alls!
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion ABS
Undertail och Hugger

Hej, Jag hämtade tidigare i veckan ut en blanksvart Ermax-undertail från Bikersneed med LED-skyltbelysning, skylthållare och integrerade LED-blinkers. Ser riktigt bra ut. Tänker även beställa Ermax-hugger och singelcuts samt Rizoma-blinkers (Avio 21) och speglar (BS020B).

Hugger 2049:- och Undertail 2595:-. Inte småpengar, men det ser ju riktigt bra ut! Lägg gärna in bilder eller skicka dom via mail. Jag utgår från att man blir mobbad om man kör med original skylthållare... Så något måste man väl hitta på. :)

Ryllan

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2010
Hoj
2009, Yamaha XJ6N
Hugger 2049:- och Undertail 2595:-. Inte småpengar, men det ser ju riktigt bra ut! Lägg gärna in bilder eller skicka dom via mail. Jag utgår från att man blir mobbad om man kör med original skylthållare... Så något måste man väl hitta på. :)

Så sant.. Det blir en del pengar, men tanken är att sprida ut det över månaderna fram till snön försvunnit och som det ser ut nu har jag god tid på mig.
Jag lägger ut lite bilder när grejerna är på plats och vad gäller skylthållare i originalutförande så är det något du bör byta illa kvickt. Nu har jag bara en simpel lösning i form av en böjd plåt som håller skylten. Ser helt ok ut men med den nya undertailen kommer det bli perfekt.

Ryllan

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2010
Hoj
2009, Yamaha XJ6N
Vad fick du ge för avio 21?

Jag har inte köpt dem än men såg att de fanns för 399:- nu så jag kanske bör passa på. Bakblinkersar sitter integrerat i undertailen från Ermax och dessa skall sitta fram. Dock vet jag inte om man behöver något annat fäste eller nåt.

Grymt fin hoj! Behövde du komplettera med något till Rizoma-blinkersarna, t.ex. motstånd eller fästen?

Last edited:

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Har precis slagit till på en sadel köpt @ topsellerie.com. Inväntar skönheten nu, återkommer med bilder :)

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Sitter och dividerar om Belly Pan..

xj6.jpg

Ser denna bra ut? Det blir denna eller en Ermax.

F. ö precis ett sån't säte jag köpt..
1600.jpg

Har äntligen fått tummen ur och ska till att rensa baken nu. Tog en liten tur ner till Biltema i går :)

Last edited:

Ryllan

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2010
Hoj
2009, Yamaha XJ6N
Sitter och dividerar om Belly Pan..

xj6.jpg

Ser denna bra ut? Det blir denna eller en Ermax.

F. ö precis ett sån't säte jag köpt..
1600.jpg

Har äntligen fått tummen ur och ska till att rensa baken nu. Tog en liten tur ner till Biltema i går :)

Den där sadeln är garanterat skönare än originalet som blir rätt hård i längden. Gällande belly'n så är det naturligtvis en prisfråga men bortsett från det hade jag gått på en Ermax som jag vet håller hög kvalité.

Miniblinkers Rizoma Avio 21 (svart) samt Rizoma Circut 743 (vänster och höger) beställt från MotoAction. Nu får det bli vår!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...