Gratulerar till en fin hoj!
Bara 1700 mil, den måste va riktigt fin! Du får lägga upp fler bilder när du kan. Självklart ska XT:n ha hög framstänka - mycket snyggare! Annars ser det alldeles för gubbigt ut.
XT 550 tycker jag är en kanonhoj som funkar till allt, inom rimliga gränser. Lite väl tung för trial och lite väl klen för dragracing.
550:n var min första tunga hoj efter DT:n och jämfört med den upplevde jag motorn ångmaskinsstark när det skulle sladdas grus. Utan att begripa bättre använde jag den till allt; helgtripper med tält, expeditioner på ortens endurospår, sportkörning på den lokala fortåkarslingan och allt utan en tanke på att den enbart skulle va gjord för grus.
Det som var mindre bra var bromsarna. Yamaha borde nog ha kostat på en skiva fram, även om ingen annan offroad hade det då.
Ljuddämparna både på den jag hade då, och den jag har nu, hade rostat upp helt inuti men som tur är tillverkas ännu exakta kopior på orginalet. Och oljesvettningarna som kryper ut mellan topp och ventilkåpa är också samma på de båda jag ägt. Ser tråkigt ut på en i övrigt ren och snygg hoj, hittar du en lösning på det får du gärna meddela det.