Yamaha YZF750R

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Hur fan kan yamaha ta 6500:- för nua bromsskivor fram!? var köper ni andra era bromsskivor?

http://www.s-racing.se/album.php?c=20

Ring och kolla med S-Racing. De är billiga och snabba på att leverera. Minns inte vad jag skulle fått pröjsa för mina skivor förut men har för mig att det var ett par tusen billigare per skiva än mot original.

Har höjt med brickor ca en cm bak vilket kändes skillnad på tyckte jag :) Men funderar också som du på att byta hundben. Om de var dem du tänkte på? Hade du tänkt tillverka egna själv då om du skall prova dig fram? Själv funerar jag på om det kanske finns några hundben som är till någon annan hoj på någon skrot man kan få för en billig peng?

Tjacka färdiga prylar? :)
http://www.s-racing.se/Docs/Tailrisers.pdf
 
Last edited:

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Last edited:

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94

Nja det känns lite onödigt att lägga 650kr på två stålbitar som kostar gratis hemma :tummenupp

Jag har efter dagens experiment kommit fram till att hundbenen ska tillverkas 8mm kortare (eller iallafall placera hålen 8mm närmare varandra) för att höja baken med 2cm

Resultat redovisas efter helgen då det är dags för tillverkning :banana
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Nja det känns lite onödigt att lägga 650kr på två stålbitar som kostar gratis hemma :tummenupp

Jag har efter dagens experiment kommit fram till att hundbenen ska tillverkas 8mm kortare (eller iallafall placera hålen 8mm närmare varandra) för att höja baken med 2cm

Resultat redovisas efter helgen då det är dags för tillverkning :banana

Hur gör du dom då? Du kanske har tillgång till fräs?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hur gör du dom då? Du kanske har tillgång till fräs?

Hundben är inte så farligt jobbigt att såga till med bågfil :tummenupp Bäst blir det om man har lite tålamod, några timmar över, en god vän och några öl :fyllisar

Har dock inte orkat ge mig på ett bågfila just hundben själv då jag inte känner något behov av att höja hojen bak. Japanerna var nog rätt vassa på det där med styrgeometri även på 90-talet :)
Lättare då att släppa ner kronorna några mm på gaffeln:tummenupp


Förresten, någon som kan fixa måtten på original hundben? Har hundben till Fazer 600 hemma, kanske passar för att höja våra hojar :tummenupp
 
Last edited:

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Orginalhundben är 20cm från kant till kant och 17cm mellan centrum på hålen....tog ett måttband och lirkade in det under avgasröret idag på jobbet så ta 17cm-måttet med en nypa salt :D.....mina höjben har iallafall 16cm mellan centrum på hålen.
Har pga jobb inte hunnit montera dessa än :( så effekten av höjningen har inte praktiserats :p
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Orginalhundben är 20cm från kant till kant och 17cm mellan centrum på hålen....tog ett måttband och lirkade in det under avgasröret idag på jobbet så ta 17cm-måttet med en nypa salt :D.....mina höjben har iallafall 16cm mellan centrum på hålen.
Har pga jobb inte hunnit montera dessa än :( så effekten av höjningen har inte praktiserats :p


Har du byggt själv eller köpt sats? Om sats, hur mycket skall de höjas?
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Jag lejde min far som med hjälp av utrustningen på jobbet punktade ihop 2st 20cm rostfrittbitar. Sedan borrade han genom båda bitarna samtidigt för att garantera att båda hålen kom på samma ställe.
och sedan kapade han till dom så dom ser ut som orginalbenen (ungefär :p).

Jag återkommer när jag monterat dom....det går inte så fort fram :p....
Och som Limez sa angående styrvinkeltjosan så är jag inte helt hundra på att jag kommer använda dom då det kanske rent ut sagt blir farligt vingligt(?!)...


Edit "Styrgeometri" skulle det visst stå :gnissla
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Är det nån som har förgasarna bortplockade på sin hoj och kan mäta storleken på insugsgummits monteringspunkter. Jag behöver både förgasarens diameter mot gummit och insugets.
Tänkte försöka fixa en billigare lösning än svindyra originalgummin.

Och nån som har bobbiner liggande?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Biltema bobbiner monterade. Nu står hojen superstadigt. Känns tryggt och skönt för själen. Jula-stödet kan fara åt helvete!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Är det nån som provat med backspeglar från en annan hoj på YZF:en? Tänkte om ett par R1-speglar satt bra eller om de sticker ut för mycket?
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Vilket däck tryck kör ni med? Kollade i User manual och där stod det 2.25 bar fram och 2.5 bar bak (står även High speed riding 2.5 bar fram och 2.9 bak), tycker det låter mycket eller skall det vara så?
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Personligen kör jag nästan alltid med 2,5/2,9 oavsett om jag kör med skjuts eller inte och det har fungerat bra i över 15års tid. Lägre tryck ger en mer tungstyrd hoj...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Fan, idag när jag var ute och körde en runda så började hojen blöddra ordentligt efter en 200 repa. Jag slog av lite och då dog fanskapet. Rullad ein på en parkering och höll på lite med tändning, dödare och reserv då jag råkade ut för en liknande grej en gång när bensinen kom ner till reservnivå. Denna gång var dock tanken nästan full så jag var minst sagt sur. Efter en stund fick jag igång den och drog hemåt. Kom nån kilometer så dog den igen. Men jag fick igång den under rull fast den gick som en påse nötter. Märkte att jag kunde hålla liv i den genom att gasa ordentligt men hela hojen bara skuttade framåt.
Jag tog mig hem iallafall och plockade av tanken då jag misstänkte bränslefel. Hittade felet direkt. Jag hade bytt ut bränsleslangen och ersatt den gamla med en vanlig bil-bränsleslang. Denna blev tydligen mjuk av värmen från motorn och trycktes ihop i böjen. Följaktligen stryptes bränsletillförseln.
Satte dit den gamla och då gick hojen normalt.
Men jag vill gärna byta ut den då den är lite kort och ena änden fransat sig lite. Vad ska man ha istället? Finns det stålspunnet i de dimensionerna?
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Sådär! Nu sitter höjstagen på bak! Jag har även hunnit med att prova dom på Sviestad :)....och jag kan säga att första intrycket blir: OJ wohoooo!!!
Det är väldigt lättsvängd och känns mycket sportigare :)
Jag har tagit före och efter bilder men tyvärr blev det nästan ingen skillnad utseendemässigt alls :(
Stödet blir ju såklart lite för kort men det fungerar så det är inget man måste modda.

Det där med att vobblingsrisken skulle öka gjorde mig ju såklart lite småskraj...men efter att ha fläskat på rätt bra på sviestad med topphastigheter kring 210 så känns oron som bortblåst :)....
Summerat:
- Inget direkt förändrat utseende
- Mer framåtlutad körställning (om man tycker det är negativt)
+ Mer framåtlutad körställning :p
+ Billigt (eller helt gratis om han gör dom själv med material man har liggandes :p)
+ Enormt mycket roligare känsla
+ Mer lättsvängd

Att ta med i beräkningarna är att jag inte provkört någon som helst annan hoj förutom denna och körskolehojarna...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hur mycket höjde du?
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Hade beräknat att höja ca 20mm (8mm kortare avstånd mellan hålen)...Men jag markerade lite fel så blev hålen 10mm närmare varandra....Det borde bli typ 25mm.

Svaret på din fråga blir: 25mm höjde jag... :D
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top