Yamaha YZF750R

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jo jag har märkt att det går en del. 1 liter på 200 mil ungefär. Men det är inte så farligt. Jobbigt när oljelampan börjar lysa bara om man undrar om den komemr att skära när som helst.

En Öhlinare eller liknande vore trevligt att ha då bakfjädringen lämnar en hel del att önska på min. Jag plockade ner stötdämparen och länkaget idag och kan förstå varför den betett sig så illa. Den stora lagerbanan bak satt helt fast och de andra var ärgade och jävliga. Får se vad jag gör med dämparen. Helst skulle jag vilja renovera den med en ny fjäder en ompackning men det kostar ju på. Man kan inte lägga hur mycket som helst på en gammal hoj. Men en höjningsats ska jag satsa på och byta ut de gamla hundbenen. Det borde göra hojen lite mer kvickstyrd.

Oljelampan är väl misstänker jag som på en fzr 1000 som man fick fylla på olja i flera ggr på sommaren, det är en oljenivålampa och då alltså ingen fara för att maskin skall skära, men att det är dags att slå i olja i den. Men kan hålla med om att det "känns" jobbigt..:)
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
någon som har en bra förklaring på hur gas vajern är dragen eller någon bra bild? har bytt från SF styre till ett clip-on och nu hänger gasen sig.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är två gasvajrar, en dragande och en returvajer. De går bredvid varandra från gasrullen runt styrhuvudet och in mellan det vänstra(sittande på hojen sett) gaffelbenet och styrhuvudet under styrkronan och fram till förgasarna. Returen sitter underst, den vanliga vajern överst.
Du kan prova att plocka bort returvajern och se om det löser dina problem. Det funkade bra på min hoj, gasen blev mycket snärtigare men jag skruvade dit returvajern ändå, av feghet.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag behöver lite hjälp. Jag har plockat av bromsljuskontakten bak i höstas och ska nu plugga in den igen men kan inte hitta honan den ska kopplas till. Nån som vet var den är?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag behöver lite hjälp. Jag har plockat av bromsljuskontakten bak i höstas och ska nu plugga in den igen men kan inte hitta honan den ska kopplas till. Nån som vet var den är?

I samma kontaktstycke väl?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag hittar inget. Hade jag hittat det hade jag givetvis inte postat här.

Ser nu att det gäller kontakten, jag läste bromsljuset, sorry.

Ska kolla på mitt vrak idag om det finns kvar.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu skan vi se
kabelstammen som löper utmed vänster rambalk delar sig i två strax före batteriboxen, vid den delningen går iaf min kabel ut, se bild.
 

Bifogat

  • yzfbromskontaktsladd.jpg
    yzfbromskontaktsladd.jpg
    80.7 KB · Visningar: 36

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Aah, najs. Då blir det till att rota efter den lilla rackarn imorrn. Tack så mycket :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Nu har våren kommit och första provturen med en 96,a. Går oroligt på låga varv och ryker svart vid gaspådrag efter en stund på tomgång. Över 4 k går den skapligt och över 8 k drar den på bra.

Ni som har erfarenhet av modellen, är det feta munstycken i gasarna eller kan det gå att justera?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
ryker svart vid gaspådrag efter en stund på tomgång.

Förmodligen oljedrickandet, min rök riktigt mycket i slutet innan jag lät renovera motorn. Nu dricker den ingen olja heller, behagligt :)
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Förmodligen oljedrickandet, min rök riktigt mycket i slutet innan jag lät renovera motorn. Nu dricker den ingen olja heller, behagligt :)

Jo renovering låter trevligt men det blir nog inte av denna våren.

Men att den går dåligt under 4000 och skjuter i förgasaren och låter som att den tänder på 3 i vissa lägen förbryllar mig. Man upplevs lätt stressande vid rödljusen om man ligger över 4000 och väntar på grönt.
vill inte tro att det är på tändsidan eftersom den funkar bra på de övre varvtalen.

Tips mottages tacksamt..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jo renovering låter trevligt men det blir nog inte av denna våren.

Men att den går dåligt under 4000 och skjuter i förgasaren och låter som att den tänder på 3 i vissa lägen förbryllar mig. Man upplevs lätt stressande vid rödljusen om man ligger över 4000 och väntar på grönt.
vill inte tro att det är på tändsidan eftersom den funkar bra på de övre varvtalen.

Tips mottages tacksamt..

Förgasar synk och eller insugsgummina,
det finns info om detta i tråden, tråkigt svar men, leta bakåt.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
tråkigt svar men, leta bakåt.

Helt klart värt att ta sig tid och läsa igenom de sidor som finns om man är "Ny" på denna hojen, väldigt mycket läsvärt :tummenupp



BTW.

Min ska besiktigas idag, i Street Fighter-kostym, wish me luck!
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Forumet lusläst annars skulle jag ej postat frågan.
Ang liknande problem så har det konstaterat bränslepumpen.
jag fick informationen om att den var bytt av förra ägaren.

Plus att min inte går illa på högre varv.

Insugningsgummin låter som en bra gissning de ska kollas tack.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Idag startade jag upp pärlan för första gången i år. Det behövdes lite startgas men sen var det inga problem. Tyvärr innebär starten bara mer jobb då jag la märke till att mitt tomgångsproblem fortfarande är kvar samt att avgasystemet läcker lite. Ska fixa till FZR förgasarna jag köpt och se om det hjälper då jag misstänker att det är choken som strular på originalförgasarna.
Avgassytemet hade jag räknat med att det skulle läcka lite men nu vet jag iallafall var. I mellanröret som förbinder de två rören under motorn samt i kopplingen till det bakre röret. Blir till att köpa lite värmetålig silikon till det.
Jag har monterat mina stålspunna slangar med men märker att jag inte får upp nåt jättetryck i dom. Det går att trycka handtaget i botten på inställning 1 och 2 och så ska det ju inte vara. Ska prova att montera tillbaka originalhandtaget för att se så inte problemet ligger där.
Hängde upp kedjan i taket med så den får rinna av lite olja. Sen ska den rengöras och smörjas. behöver ett nytt kedjelås till den med.
Men det börjar närma sig.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top