Yamaha YZF750R

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Gott att du klarade dig hyfsat hel, men synd ändå så klart.
När mitt bygge va klart hade jag lagt 2 månader och hur mycket det kostade minns jag inte nu, men under 10K iaf, ner mot 6 troligen.
Men då tillverkade jag lamphus, lampglas och kåpglas själv, lackade och plastade om själv och ja.. allt gjordes så billigt som möjligt.

i slutändan blev det lite dyrare :D, skall byggas upp..

Det var inte så farligt dyrt! Men frågan är om man får igen de vid försäljningen... Man vill ju även ha klart hojen lite snabbare än på 2 månader ;)

Aa har haft änglavakt! Precis missat träd och annat tjafs. Men din krasch ser ut att ha varit något värre! Vad hände där?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det var inte så farligt dyrt! Men frågan är om man får igen de vid försäljningen... Man vill ju även ha klart hojen lite snabbare än på 2 månader ;)

Aa har haft änglavakt! Precis missat träd och annat tjafs. Men din krasch ser ut att ha varit något värre! Vad hände där?

2 månader är rätt kort tid, självklart va det inte motsvarande 80timmars jobb.
Problemet är lamphus mm, om du nu inte nöjer dig med projektorlampor som sticker ut ur hål (helgerån på R7kåpor)
Ska du bara bygga upp och sälja så ökar det nog inte värdet, värdet ligger i att själv bygga och köra en speciell hoj, tycker jag iaf.

Jag missade också träd, men inte hojen, hojen gick åt och jag mosade ett lårben mm.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
2 månader är rätt kort tid, självklart va det inte motsvarande 80timmars jobb.
Problemet är lamphus mm, om du nu inte nöjer dig med projektorlampor som sticker ut ur hål (helgerån på R7kåpor)
Ska du bara bygga upp och sälja så ökar det nog inte värdet, värdet ligger i att själv bygga och köra en speciell hoj, tycker jag iaf.

Jag missade också träd, men inte hojen, hojen gick åt och jag mosade ett lårben mm.

Min hoj ser nästan körbar ut i jämförelse med din "hög" :brinnerup Fy lårben är inte kul alltså!

Hade varit riktigt kul att åka R7 replica! Men hade R7an projektorlampor orginal?

Har alltid velat testa på supermotard och det lirar bra ihop med en stockholmsflytt.. Om jag bott kvar på min lilla Ö så hade R7 replica varit givet! :yoparty
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Min hoj ser nästan körbar ut i jämförelse med din "hög" :brinnerup Fy lårben är inte kul alltså!

Hade varit riktigt kul att åka R7 replica! Men hade R7an projektorlampor orginal?

Har alltid velat testa på supermotard och det lirar bra ihop med en stockholmsflytt.. Om jag bott kvar på min lilla Ö så hade R7 replica varit givet! :yoparty

Ja den hade projektorliknande lampor, kolla min byggtråd på www.hojbyggen.se
 

Ellimassi

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Växjö
Hoj
94 Yamaha yzf750r
Hej! Jag har en YZF750R som inte kommer igenom besiktningen med min nuvarande ljuddämpare. Är det någon som har något tipps vart man kan få tag på en som klarar kraven på besiktningen?
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Gott att du klarade dig hyfsat hel, men synd ändå så klart.
När mitt bygge va klart hade jag lagt 2 månader och hur mycket det kostade minns jag inte nu, men under 10K iaf, ner mot 6 troligen.
Men då tillverkade jag lamphus, lampglas och kåpglas själv, lackade och plastade om själv och ja.. allt gjordes så billigt som möjligt.

i slutändan blev det lite dyrare :D, skall byggas upp..


NEEEEJ vad tråkigt... skönt att du klara dig i alla fall!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hej! Jag har en YZF750R som inte kommer igenom besiktningen med min nuvarande ljuddämpare. Är det någon som har något tipps vart man kan få tag på en som klarar kraven på besiktningen?

Blocket?

Annars kan du lätt tillverka en db-killer och sätta i för att få ner ljudnivån.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tyvärr lite för dyr för en kraschad hoj. Men nån kanske nappar ändå.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det kostar så mycket att göra iordning en skadad hoj så det knappt är värt det om man inte kan hitta en nyare hoj med endast kosmetiska skador. Äldre hojar som våra kostar lika mycket att göra iordning som nyare men slutvärdet är så lågt.
Men ska man bygga fighter är det ju skillnad. Tyvärr avskyr jag fighters byggda på sporthojar.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Är det nån som kan ge mig lite tips om stötdämparinställningen på YZF:en? Jag tycker när jag kör att stötdämpningen är alldeles för hård, varenda litet gupp och vägskarv känns i armarna och på de större så rister det i hojen. Men hojen är i övrigt väldigt stabil och bra när vägen är slät. Jag har provat att ställa allt i standardläge men märker ärligt talat ingen skillnad alls. Nu tänkte jag sätta allt i mjukaste läget och se vad som händer. Men kan det vara så att dämparen är slut? Hojen har trots allt gått 5000 mil men det verkar som om den blivit bytt nån gång då det sitter en från en 95:a på med både fjäderförspånning, returdämpning och kompressionsdämpningsinställning.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
I helgen köpte jag också en :) Riktigt nöjd än så länge efter att ha kört 20 mil. Enda felet som stör mig är vibrationer vid bromsning. Antar att det är skivorna.

Vilken skiva är bäst/billigast?

Har tidigare haft en R6 men är förvånad hur grym denna hoj var som ändå har några år på nacken.
 

Bifogat

  • IMAG0786.jpg
    IMAG0786.jpg
    271.9 KB · Visningar: 66
  • IMAG0787.jpg
    IMAG0787.jpg
    257.8 KB · Visningar: 73

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Är det nån som kan ge mig lite tips om stötdämparinställningen på YZF:en? Jag tycker när jag kör att stötdämpningen är alldeles för hård, varenda litet gupp och vägskarv känns i armarna och på de större så rister det i hojen. Men hojen är i övrigt väldigt stabil och bra när vägen är slät. Jag har provat att ställa allt i standardläge men märker ärligt talat ingen skillnad alls. Nu tänkte jag sätta allt i mjukaste läget och se vad som händer. Men kan det vara så att dämparen är slut? Hojen har trots allt gått 5000 mil men det verkar som om den blivit bytt nån gång då det sitter en från en 95:a på med både fjäderförspånning, returdämpning och kompressionsdämpningsinställning.

Öhlinare eller?
Är det stötigt i bak mer än i fram?

I helgen köpte jag också en :) Riktigt nöjd än så länge efter att ha kört 20 mil. Enda felet som stör mig är vibrationer vid bromsning. Antar att det är skivorna.

Vilken skiva är bäst/billigast?

Har tidigare haft en R6 men är förvånad hur grym denna hoj var som ändå har några år på nacken.

Kolla styrlageråtdragning (fingrar mellan tank och övre krona, bromsa och känn).

Hojen va det bästa Yamaha hade då den såldes, Haga va i topp i WSB på den,
det är en skitbra hoj, med öhlinare och rätt inställd gaffel är den kapabel till det ordentligt fortåka.
Grattis till ett bra köp.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ej Öhlinare, endast SP hade Öhlins som standard. Det känns som det är mest stötigt bak. Jag har haft bort svingen i vinter och smort upp alla länkage till stötdämparen så allt där är iordning. killen som had ehojen innan mig vägde en bra bit över 100 kg så när jag köpte hojen stod all dämpning på max typ. Jag vet ju inte om han gjort nåt med gaffeln heller.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ej Öhlinare, endast SP hade Öhlins som standard. Det känns som det är mest stötigt bak. Jag har haft bort svingen i vinter och smort upp alla länkage till stötdämparen så allt där är iordning. killen som had ehojen innan mig vägde en bra bit över 100 kg så när jag köpte hojen stod all dämpning på max typ. Jag vet ju inte om han gjort nåt med gaffeln heller.

svårt det där, stötigt kan ju bero på flera olika saker,
för mkt kompressionsdämpning, för hård fjäder etc.
jag fick ordning på min genom först ställa in häng och sen började labba med inställningarna för komfort och styrning.

-95 års modell såldes med öhlinare orginal i bak, SP (94) hade inte det men väl fullt justerbar fjädring. (och andra fuggar, tät-låda, enkelsits och avskruvbar bakram)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ok. Det är ingen Öhlinare jag har iallafall men den har all justering. Jag ska leka med det lite och se vad jag hamnar.

Vad är normalt häng på dessa?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kolla styrlageråtdragning (fingrar mellan tank och övre krona, bromsa och känn).

Hojen va det bästa Yamaha hade då den såldes, Haga va i topp i WSB på den, det är en skitbra hoj, med öhlinare och rätt inställd gaffel är den kapabel till det ordentligt fortåka.
Grattis till ett bra köp.

Har kollat det och det glappade tyvärr inte. Men jag tog av oken idag och rengjorde kolvarna (skitiga) som rörde sig olika fort ut också.
Men så klantade jag mig ordentligt när jag skulle shimsa handtaget och klykan gick av på bromspumpen.

Det sitter EBC skivor på hojen som är väldigt konstigt slitna så det borde vara oken tycker ja.

Har någon en orginal bromspump som ligger och skräpar och vill byta emot lite pengar?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Mr. Helmut: Jag har en original bromspump som jag inte använder. Slitet originalhandtag ingår.

R2: Tack för videon, kollade lite på det och märkte direkt att allt inte är som det ska. Ska be en polare hjälpa mig att mäta.


På tal om bromspump, jag har bytt till R1 -05 bromspump på hojen. Detta är ju en Brembo med bra mycket bättre tryck och känsla än originalet och det funkar jättebra förutom en grej: På originalhandtaget har jag en ratt där jag kan ställa när bromsen ska börja ta. På R1handtaget är det en skruv istället som gör samma sak, men när den är maxjusterad så måste jag ändå trycka handtaget mer än halvvägs innan det börjar ta. Under första halvan är det inget motstånd och bromsen reagerar inte. Kollar man vad som händer när man trycker så trycks pinnen till kolven in direkt.
Troligen är det väl ett kompabilitetsfel. Jag har plockat isär handtaget för att se om det gick att modda för mer justering men det gick inte. Det enda sättet jag ser att korta rörelsen är att modda så att kolven redan är intryckt men det lär väl inte funka?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top