Yamaha YZF750R

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nu har jag monterat FZR förgasarna och vips funkar tomgången som den ska. Tyvärr fick jag på köpet att det pissar bensin från bottenskålarna. Verkar som packningen där inte var optimal. Blir till att fixa det sen.

En liten fråga med: Är det nån som vet om den choke som sitter på yzf750 är likadan som den som sitter på styret på YZF1000 och R1? För kollar man noga så finns det två monteringshål på undersidan av elkopplingen och själva chokreglaget sitter med just två skruv i sin hållare.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Usch vad trött jag blir. Skulle montera kedjan idag men då är den en länk kort. Grrrrrrr
Sen höll jag på att inte få bort muttern som håller framdrevet. Verkar som om den dragits snett av tidgare ägare så nu är dess gängar kaffemos. Blir till att köpa en ny. Som tur är verkar axelns gänga vara hel iallafall.

Fick hojen att gå på tomgång nu med förgasarbytet. Och en härlig sång är det i den med det nya avgassystemet. Hade hoppats kunna ta en provtur snart och köra till Kalmar vid påsk men det ser mörkt ut p.g.a kedjan. :(
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Usch vad trött jag blir. Skulle montera kedjan idag men då är den en länk kort. Grrrrrrr
Sen höll jag på att inte få bort muttern som håller framdrevet. Verkar som om den dragits snett av tidgare ägare så nu är dess gängar kaffemos. Blir till att köpa en ny. Som tur är verkar axelns gänga vara hel iallafall.

Blev drabbad av nått liknande på förra hojen. Enklare att behålla gamla kedjan på när man lossar framdrevets mutter. då kan man bromsa för att hålla stilla. Man vill ogärna köra mutterdragare med växellådan som mothåll.
 

Binne

Kung
Gick med
25 May 2005
Ort
Spånga
Hoj
Yamaha YZF 750 Räzer
Hej Sporthojjare!

Vet ej om detta är en dubbelpost. Men jag testar.

Har lite problem med min YZF 750 R, köpte den precis och det sitter ett icke original avgasrör på. vid ca 4000 varv så laggar den till, före den ökar i fart. Detta ger ett hack i körningen.

Vet någon vad detta kan bero på, och hur jag kan fixa det?

Enligt besiktningspapper så är den strypt i insuget och tändningen, hur tar man bort detta på ett bra sätt?

Tack!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hej Sporthojjare!

Vet ej om detta är en dubbelpost. Men jag testar.

Har lite problem med min YZF 750 R, köpte den precis och det sitter ett icke original avgasrör på. vid ca 4000 varv så laggar den till, före den ökar i fart. Detta ger ett hack i körningen.

Vet någon vad detta kan bero på, och hur jag kan fixa det?

Enligt besiktningspapper så är den strypt i insuget och tändningen, hur tar man bort detta på ett bra sätt?

Tack!

Med icke orignal avgasrör, menar du helsystem? För isåfall är EXUP-systemet bortplockat, och har man då inte bestyckat riktigt så får man gärna en svacka i bottenregistret. Det är likadant på alla Yamaha med EXUP.
Lösningen är att antingen lägga en massa tid på att bestycka förgasarna eller att gå tillbaka till original EXUP avgassystemet. Men 4000 varv ligger man ju bara på en gång per dag, på väg upp mot rödmarkeringen.

Strypningen på dessa brukar vara insugsbrickarna framför förgasarna samt en kabel som ska kopplas om. Det finns info om det här i denna tråden nånstans.
 

Binne

Kung
Gick med
25 May 2005
Ort
Spånga
Hoj
Yamaha YZF 750 Räzer
Med icke orignal avgasrör, menar du helsystem? För isåfall är EXUP-systemet bortplockat, och har man då inte bestyckat riktigt så får man gärna en svacka i bottenregistret. Det är likadant på alla Yamaha med EXUP.
Lösningen är att antingen lägga en massa tid på att bestycka förgasarna eller att gå tillbaka till original EXUP avgassystemet. Men 4000 varv ligger man ju bara på en gång per dag, på väg upp mot rödmarkeringen.

Strypningen på dessa brukar vara insugsbrickarna framför förgasarna samt en kabel som ska kopplas om. Det finns info om det här i denna tråden nånstans.

Tack,

Ska försöka hitta tråden om kabeln för att se om den är rätt kopplad... Tror endast slutdelen på röret är bytt, ljuddämparen. Påverkar det?

*Edit: Jag hittar inte tråden om kabel och strypning, uppskattar om någon kan beskriva detta.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Alltså ska det vara helt jävla omöjligt att få en normal tomgång på dessa hojar? Jag har hållt på hela vintern med att byta en massa saker och fixa till det som inte byts men jag har fortfarande en tomgång på 3000 varv när hojen är varm. Sen ibland går den ner till 1200 varv. sen upp till 3000 varv igen utan anledning. När hojen är kall så verkar tomgången funka bättre. Utan choke ligger den konstant på 1200 rpm. Tyvärr kan jag inte köra utan choke när hojen är kall så det har man ju ingen nytta av.

Det jag har fixat i vinter är total genomgång av förgasarna med byte av förgasare, montering av helt nytt dynojetkit, nyare fräscha insugsgummin. Bytt en trottel då gummit var trasigt. Bytt choken då den var kass. Tätat bottenpackningen på förgasarena då den läckte och fixat läckage i bränsleslang.
Trodde det skulle räcka men icke. Det jag har kvar som kan vara orsaken efter info från olika forum verkar vara Kn-filter, som dessa tydligen inte gillar samt slitna ventiler, vilket låter urtråkigt att hålla på med.
Hojen går alldeles utmärkt över 3000 varv så problemet är ju bara märkbart när man rullar i stan men det känns trist när jag jobbat så mycket med det.
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Alltså ska det vara helt jävla omöjligt att få en normal tomgång på dessa hojar? Jag har hållt på hela vintern med att byta en massa saker och fixa till det som inte byts men jag har fortfarande en tomgång på 3000 varv när hojen är varm. Sen ibland går den ner till 1200 varv. sen upp till 3000 varv igen utan anledning. När hojen är kall så verkar tomgången funka bättre. Utan choke ligger den konstant på 1200 rpm. Tyvärr kan jag inte köra utan choke när hojen är kall så det har man ju ingen nytta av.

Det jag har fixat i vinter är total genomgång av förgasarna med byte av förgasare, montering av helt nytt dynojetkit, nyare fräscha insugsgummin. Bytt en trottel då gummit var trasigt. Bytt choken då den var kass. Tätat bottenpackningen på förgasarena då den läckte och fixat läckage i bränsleslang.
Trodde det skulle räcka men icke. Det jag har kvar som kan vara orsaken efter info från olika forum verkar vara Kn-filter, som dessa tydligen inte gillar samt slitna ventiler, vilket låter urtråkigt att hålla på med.
Hojen går alldeles utmärkt över 3000 varv så problemet är ju bara märkbart när man rullar i stan men det känns trist när jag jobbat så mycket med det.
Har du kollat ventilspelet? Min hade liknande symtom när spelet blev för litet (eller inte alls) Motorbyte blev min lösning, jag hoppas du har mer tur.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Har du kollat ventilspelet? Min hade liknande symtom när spelet blev för litet (eller inte alls) Motorbyte blev min lösning, jag hoppas du har mer tur.

Nej jag har inte orkat rota i toppen men antar att det kanske blir det så småningom. Ska testa med ett original luftfilter först och även synka förgasarna.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag behöver hjälp med en sak. Jag har monterat tillbaka originalavgassystemet med EXUP-ventil och har kopplat in exupen. Är inte säker på att jag dragit kablarna rätt bara då det inte står nåt i manualen och jag hittar en som säger en sak och en som säger nåt annat. Hur som helst så har jag kopplat den övre kabeln från servon till den övre platsen på exupventilen och den undre kablen till den undre då givetvis. Med platsen menar jag fästet för kabelhöljet.
Rätt eller fel? Det är ju lätt att ändra.
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Jag behöver hjälp med en sak. Jag har monterat tillbaka originalavgassystemet med EXUP-ventil och har kopplat in exupen. Är inte säker på att jag dragit kablarna rätt bara då det inte står nåt i manualen och jag hittar en som säger en sak och en som säger nåt annat. Hur som helst så har jag kopplat den övre kabeln från servon till den övre platsen på exupventilen och den undre kablen till den undre då givetvis. Med platsen menar jag fästet för kabelhöljet.
Rätt eller fel? Det är ju lätt att ändra.

Är ju rätt lätt att kolla. Har för mig att det är den översta kabeln som drar (öppnar) ventilen, sen e det bara att röra på ventilen med handen så ser du åt vilket håll den öppnar. allternativt ha kablarna lösa, öppna ventilen med handen och se vilken av kablarna som det drar i när du gasar.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om det är som du säger så är det ju rätt lätt ja. Får kolla på det sen.
 

Binne

Kung
Gick med
25 May 2005
Ort
Spånga
Hoj
Yamaha YZF 750 Räzer
Om endast ljuddämparen är bytt så ska den inte påverka detta utan då är troligen felet antingen feljusterad exup-ventil(kolla här för info: http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html) Eller feljusterade förgasare eller ventiler.

Tack, ska kolla på detta imorgon... Hoppas det är Exupen... alla mc verkstäder man pratar med vet ej vad det är utan vill genomföra omfattande undersökning... kostsamt och ingen har tid på flera veckor...
 

Binne

Kung
Gick med
25 May 2005
Ort
Spånga
Hoj
Yamaha YZF 750 Räzer
Tack, ska kolla på detta imorgon... Hoppas det är Exupen... alla mc verkstäder man pratar med vet ej vad det är utan vill genomföra omfattande undersökning... kostsamt och ingen har tid på flera veckor...

Perfekt, vajrarna i exupen hade spel på över 1 cm, de kunde nästan röra varandra. Spände vajrarna under tanken, sen var det klart.. Tog ca 2 timmar med kåpor och joxande, bättre än att lämna in.

Har någon samma problem så kolla spelet på vajrarna i exupen före ni justerar förgasare eller ventiler...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
R1 98-01 passar INTE. Jag har testat.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Kraschat min rosa pärla.

I torsdags (26/05) så var olyckan framme och jag gick av med hojen, så nu är det återuppbyggnad på gång (tid finns då jag bröt höger skulderblad i kraschen). Jag har inte hunnit börja avmontera trasiga kåpor och så ännu, dock så har jag börjat fundera på hur jag skall få den att återuppstå som en fenix fågel.

Frågan som jag har svårt att bestämma mig för är egentligen:

Skall det bli en fighter eller skall jag försöka göra den original igen? Eller skall man försöka sig på ett R7 bygge?

Det som talar emot R7 bygget är att jag egentligen tänkt sälja hojen nu i vår/sommar och det går åt lite väl mycket pengar som man troligtvis inte får tillbaka vid försäljningen. Anledningen till att jag tänkt sälja är att jag vill testa på motard (även träna/tävla) även om jag kommer sakna henne. Tror inte jag kommer ha råd att ha kvar henne häller om det blir stockholms flytt i höst..

@R2 får man fråga hur mycket ditt bygge gick på i slutändan?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Frågan som jag har svårt att bestämma mig för är egentligen:

Skall det bli en fighter eller skall jag försöka göra den original igen? Eller skall man försöka sig på ett R7 bygge?

Det som talar emot R7 bygget är att jag egentligen tänkt sälja hojen nu i vår/sommar och det går åt lite väl mycket pengar som man troligtvis inte får tillbaka vid försäljningen. Anledningen till att jag tänkt sälja är att jag vill testa på motard (även träna/tävla) även om jag kommer sakna henne. Tror inte jag kommer ha råd att ha kvar henne häller om det blir stockholms flytt i höst..

@R2 får man fråga hur mycket ditt bygge gick på i slutändan?

Gott att du klarade dig hyfsat hel, men synd ändå så klart.
När mitt bygge va klart hade jag lagt 2 månader och hur mycket det kostade minns jag inte nu, men under 10K iaf, ner mot 6 troligen.
Men då tillverkade jag lamphus, lampglas och kåpglas själv, lackade och plastade om själv och ja.. allt gjordes så billigt som möjligt.

i slutändan blev det lite dyrare :D, skall byggas upp..
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    233.5 KB · Visningar: 74
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top