Yamaha YZF750R

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ok, bra att veta.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Har fått ett gäng irriterande fel på hojen. Tänkte höra om nån här kan hjälpa.

Det första är att det tjuter från tanklocket efter att jag har parkerat. Jag vet att det troligen beror på att avluftningen inte funkar i tanklocket men var sitter denna?

Sen så verkar det som om det trycks ut bromsvätska ur locket på bromsvätskebehållaren. Vad kan det bero på? Bromsarna funkar som dom ska och jag har ju koll på nivån men lite irriterande när det blir kladdigt runt om.

Och sist så tycker jag att det låter så mycket om själva drivlinan. Om jag stoppar motorn och bara rullar så låter det som en stenkross. Jag har varit med om att det låtit om kedjan på andr ahojar men aldrig så här. Jag har kollat allt och ser inga fel. Drivpaketet är nästan nytt och jag smörjer varje gång jag varit ute och åkt. Inga länkar verkar vara krävade eller så och det löper fint när jag har hojen upphissad men låter ganska mycket då med.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag har varit med om att det låtit om kedjan på andr ahojar men aldrig så här. Jag har kollat allt och ser inga fel. Drivpaketet är nästan nytt och jag smörjer varje gång jag varit ute och åkt. Inga länkar verkar vara krävade eller så och det löper fint när jag har hojen upphissad men låter ganska mycket då med.

För hårt spännd eller för slapp kedja brukar väsnas.
 

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Justerbara fotpinnar?

Är det nån som vet vart man kan få tag i justerbara fotpinnar till en SP? Eftersom jag har lite korta ben(räcker precis ner till backen):tungan så lyckas jag inte klämma fast knät ordentligt vid nerlägg. Vilket resulterar i att jag inte kan "hänga" ordentligt och att pinnarna tar i samtidigt som knät, samt att dom faktiskt sitter ca 5 cm lägre jämfört med en ärretta.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag funderar på att byta fjäder på min originalstötdämpare. Är det nåt som man kan göra själv eller måste man lämna in stötdämparen?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tänkte hör mig för om det är nån som vet om det stämmer att det är samma kåpglas på Yzf750 och FZR av samma årsmodell? Och om nån vet om Kollektorn till avgassystemet är densamma? Funderar på att byta ut Exup-eländet mot ett utan nämligen och då är utbudet lite större om det från FZR passar.
Märkte nu när jag plockade isär det att EXUP:et var helt dött. Ingen respons alls från det. Men själva ventilen går lätt på handkraft.
Jag hittade detta men vet inget om det: http://viewitem.eim.ebay.se/YZF750R_YZF750_YZF_750_EXHAUST_FRONTPIPES_DOWNPIPES/130449258784/item
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det skrivs för lite i denna tråden tycker jag så jag kan väl uppdatera lite vad jag håller på med. Jag har köpt ett Akrapovic Full race helsystem i titan till en R6:a. Systemet är uppbyggt ungefär likadant som YZF:ens men lite modifikationer har fått göras för att få det att passa. Bl.a sitter downpipes:en tätare på R6 så jag har fått sära på dom lite och dela på mellanröret. Fick borra upp hålen för själva monteringsplattan med men det gick busenkelt att få dit den delen. Lite bökigare var det att jag inte kunde använda Y-delen som den var då rören kommer längre ifrån varandra under hojen. Detta fixade jag igår genom att fixa ett par rörbitar som slipades till rätt grovlek och trycktes i de andra. Jag svetsade dit ett fäste för racingfjädrar och monterade det igår. Blev grymt bra.
Provmonterade min Termignoni slutsämpare med och den kommer att sitta som en smäck. Måste fixa en övergång fårn avgassytemets 50 mm till dämparens 62,5 mm bara. Sen måste jag hitta ett bra sätt att koppla ihop mellanrören med. men då de är typ 35-37 mm så är det svårt att hitta nåt lämpligt. Funderar på om det funakr med värmetålig silikonslang elelr nån stålspunnen historia?
Och det sista jag måste göra innan jag är klar med avgassystemet är att hitta ett oljefilter som går innanför downpipes:en. Har ett par kandidater så det löser sig nog.

Vad gör ni då?
 

dre23

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
där det passar
Hoj
Ducati 1198s
Kul med denna tråden har själv haft 2 st yzf en 94a och en öhlins kittad 96a var grymt nöjd med dom men somm jag läst i tråden dom började dricka olja efter 2000 mil men gjorde inget för inget annat gick någonsin i sönder på dom
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jo jag har märkt att det går en del. 1 liter på 200 mil ungefär. Men det är inte så farligt. Jobbigt när oljelampan börjar lysa bara om man undrar om den komemr att skära när som helst.

En Öhlinare eller liknande vore trevligt att ha då bakfjädringen lämnar en hel del att önska på min. Jag plockade ner stötdämparen och länkaget idag och kan förstå varför den betett sig så illa. Den stora lagerbanan bak satt helt fast och de andra var ärgade och jävliga. Får se vad jag gör med dämparen. Helst skulle jag vilja renovera den med en ny fjäder en ompackning men det kostar ju på. Man kan inte lägga hur mycket som helst på en gammal hoj. Men en höjningsats ska jag satsa på och byta ut de gamla hundbenen. Det borde göra hojen lite mer kvickstyrd.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Halloj allesammans!
Nu äre ju snart vår och undrar om ni har några tips vad man behöver göra me dessa hojar innan första uppstarten då jag inte får igång min....
När jag skall starta så hör man startmotorn gå som vanligt men inte en suck till livstecken från motorn..:va
Har inte varit på hojen något mer än att jag försökt starta och test sprungit lite själv men det är ju inte de lättaste:näsblod (har lyckats en gång :yoparty men de va på sommaren).
Så några tips?

EDIT: är en -93a om det har någon betydelse.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Halloj allesammans!
Nu äre ju snart vår och undrar om ni har några tips vad man behöver göra me dessa hojar innan första uppstarten då jag inte får igång min....
När jag skall starta så hör man startmotorn gå som vanligt men inte en suck till livstecken från motorn..:va
Har inte varit på hojen något mer än att jag försökt starta och test sprungit lite själv men det är ju inte de lättaste:näsblod (har lyckats en gång :yoparty men de va på sommaren).
Så några tips?


Prova med startgas, spruta in i springan mellan tank och ram i framkant.
Min brukar också vara lite tjurig såhär års :tummenupp
Mata försiktigt med starten, låt den vila efter några försök, dumt att bränna skiten.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Prova med startgas, spruta in i springan mellan tank och ram i framkant.
Min brukar också vara lite tjurig såhär års :tummenupp
Mata försiktigt med starten, låt den vila efter några försök, dumt att bränna skiten.

Aa jag försökte lite med startgas men fick kanske inte in de :) funderar på att lyfta på tanken lite för att komma åt me startgasen..
Tyckte hon va lite grinig bara hon fått stått någon dag förra sommaren med :S men dom kanske är så.

Tack för tipset!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Aa jag försökte lite med startgas men fick kanske inte in de :) funderar på att lyfta på tanken lite för att komma åt me startgasen..

Lyft tanken ja, det är ju snabbt gjort. Bara lossa 2 skruv:tummenupp

Spruta en rejäl skvätt ner i snorklarna och låt de dra sig i 20-30 sek sen försöker du starta.

Förresten har jag ju bestämt mig för att behålla min hoj nu. Blir att bygga om den lite nu under vintern så blir det kanske lite nytändning i förhållandet :)

För den som är intresserad så kan man läsa lite om mitt pågående Streetfighterbygge i denna tråden: YZF 750R Fighterbygge "Brass Knuckle Edition"
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Halloj allesammans!
Nu äre ju snart vår och undrar om ni har några tips vad man behöver göra me dessa hojar innan första uppstarten då jag inte får igång min....
När jag skall starta så hör man startmotorn gå som vanligt men inte en suck till livstecken från motorn..:va
Har inte varit på hojen något mer än att jag försökt starta och test sprungit lite själv men det är ju inte de lättaste:näsblod (har lyckats en gång :yoparty men de va på sommaren).
Så några tips?

EDIT: är en -93a om det har någon betydelse.

Det är säkert bensinen som blivit dålig, den blir det på några månader. Häll i ny färsk bensin så ska nog hojen starta utan problem.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
som sagt, dom blir lätt lite sega under vintervilan, ny soppa och ordentlig laddning av batteriet så..

Limez, jag vill läsa om ditt bygge här..
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Som nybliven YZF ägare vore jag glad för tips om vart man får tag på sprängskisser och rep manualer.
En motor som inte går som den borde på mellanvarv ska bli min hobby ett tag framöver.

Har lusläst detta forum och sett att det finns de som har manualer på PDF och det vore klockrent. Tack på förhand
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Som nybliven YZF ägare vore jag glad för tips om vart man får tag på sprängskisser och rep manualer.
En motor som inte går som den borde på mellanvarv ska bli min hobby ett tag framöver.

Har lusläst detta forum och sett att det finns de som har manualer på PDF och det vore klockrent. Tack på förhand


Håll till godo med denna: http://thepiratebay.org/torrent/6197749
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top