Yamaha YZF750R

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Justin

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2011
Ort
Paradis ö
Hoj
Yamaha R1 -99, yzf 750R -93 (till salu)

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade tänkt köpa den först, men sen insåg jag att det inte är nåt fel på min toppkåpa. Hoppas du blir nöjd med den.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nu har jag fixat med förgasarkalibreringen på min YZF. Det var en del jobb faktiskt då jag inte har fördragna slangar till insugen på min(har det nu). Fick köpa lite kopplingar på ebay för att få till det då det var fel storlek på de som följde med Vacuumklockorna.
Hur som helst så stod två förgasare mycket fel och det är en jävla skillnad på gången i motorn nu. Den går mycket jämnare och svarar bätre på gasen.
Tyvärr löste det inte mitt tomgångsproblem. Känns som jag har testat allt nu förutom ventilerna. Jag blir väl så illa tvungen att ta tag i det, men inte nu.

Monterade ett snabbgashandtag också. Köpte ett Pro-taper men fick en billig kinakopia :(
Men efter lite modifikation så blev det riktigt bra faktiskt.

Skulel behöva lite tips angående stötdämparinställningen. Jag har tidigare haft problem med att hojen varit för stum i fjädringen och det har varit hopplöst obekvämt att köra på lite guppigare vägar. Jag har då mätt "hänget" och justerat därefter. Hojen har fortfarande varit lite hård så jag har justerat lite till. Men nu tycker jag att den blivit lite gungig och inte lika stabil i kurvor som innan. Det är ingen jättegrej men ändå.

De inställningar jag har är:
Fram: fjäderförspänningen helt utskruvad. mjukaste läget.
Bak:
Fjäderförspänning - hack 2 av 7, 3 är standard
Returdämpning - läge 6 av 20, 6 är standard
Kompressionsdämpning - läge 0 (har ingen aning om vad denna gör och hur den ska vara inställd.

När jag mätte hänget så hade jag 3.4 bak och 2.9 fram. Efter det justerade jag framdämparen men har inte kunnat mäta efter det.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hej!

Igår hämtade jag hem en YZF 750 SP -95:a.
Idag blev den besiktigad med blankt papper. :)
De här hojarna är så coola.
 

Bifogat

  • YZF750SP-95.jpg
    YZF750SP-95.jpg
    70.9 KB · Visningar: 86

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hittade denna bild i tråden.
Någon som vet vad det är för bakkåpa?
Den ser dels ut som min ensits men ändå inte då den är fasad (så den lutar inåt) på sin övre del.
 

Bifogat

  • show_image.jpg
    show_image.jpg
    87.7 KB · Visningar: 87

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Skulel behöva lite tips angående stötdämparinställningen. Jag har tidigare haft problem med att hojen varit för stum i fjädringen och det har varit hopplöst obekvämt att köra på lite guppigare vägar. Jag har då mätt "hänget" och justerat därefter. Hojen har fortfarande varit lite hård så jag har justerat lite till. Men nu tycker jag att den blivit lite gungig och inte lika stabil i kurvor som innan. Det är ingen jättegrej men ändå.

De inställningar jag har är:
Fram: fjäderförspänningen helt utskruvad. mjukaste läget.
Bak:
Fjäderförspänning - hack 2 av 7, 3 är standard
Returdämpning - läge 6 av 20, 6 är standard
Kompressionsdämpning - läge 0 (har ingen aning om vad denna gör och hur den ska vara inställd.

När jag mätte hänget så hade jag 3.4 bak och 2.9 fram. Efter det justerade jag framdämparen men har inte kunnat mäta efter det.

Gissar att du har en gaffel som inte har fler inställningar(än förspänning),då blir det lite körigare att få till det.
Men iom att du har noll förspänning nu så blir den gungig, men du justerade antagligen så för att få till hänget, dock låter 2,9 lite för att ha 0 i förspänning, är värdena på hänget är i cm?

Sen vad gäller bak så är kompressionsdämpning till för att dämpa den ihoptryckande rörelsen, (och returdämpningen dämpar den utfjädrande rörelsen), jag gissar att mest åker gata, har inte sett nått om bandagar, så föreslår jag att du justerar för komfort,(på bana är det grepp/ däcksslitage och styrning man justerar för) börja med att ställa kompressionsdämpning i mitten av spektrumet om du inte hittar orginal, justera sedan två klick åt nått håll och provkör, sen två (4) tillbaka åt andra hållet och testa, så bildar du dig en egen uppfattning av vad den justeringen eg gör, alltså för din hoj/komfort och körning.
Kompressionsdämpning 0 säger du, fullt stängt/inne eller fullt öppet/ute?
Är det fullt stängt/inne så blir hojen stötig pga av att det inte fjädrar ihop nog vid en ojämnhet,
är fullt öppet/ute så blir det gungigt.

Läs mer här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236802
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=223421




Hej!

Igår hämtade jag hem en YZF 750 SP -95:a.
Idag blev den besiktigad med blankt papper. :)
De här hojarna är så coola.

köpt utomlands alltså?
fin hoj.

Hittade denna bild i tråden.
Någon som vet vad det är för bakkåpa?
Den ser dels ut som min ensits men ändå inte då den är fasad (så den lutar inåt) på sin övre del.

Racekåpa från då det begav sig.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
R2, tack för infon. 2.9 var innan jag justerade ner förspänningen. Kompressionsdämpningen är nog fullt inskruvad om jag minns rätt. Får prova att sätta den i standardläget.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Första ordentliga turen var igår och måste säga att den är väldigt följsam. Jämför jag med min förra hoj, VMAXen så är det som natt och dag.
Svårt att komma ihåg hur R1an var men jag tror denna är smidigare.
I alla fall vill jag tro på det själv. :)
En 1000cc motor i den måste vara det optimala.

Det står 95:a i papperen men jag tror det är en 93:a.
Tittar man på den så har den 93ans kåpor och gafflar. Det kan dock vara bytt.
Skall spåra den via ram-/motor-nummer senare för att vara helt säker.
En sak är i alla fall säker, man får rätt mycket hoj för den lilla pengen.
 

Justin

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2011
Ort
Paradis ö
Hoj
Yamaha R1 -99, yzf 750R -93 (till salu)
Är det nån som har ett helt kåpvisir/kåpglas/vindruta eller vad det heter liggande som jag kan tänkas få köpa?? Eller dom där stagen som sitter från tanken till kåpan...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Har folk kört nåt med sina YFZ:er i sommar? Själv har jag fått till hela 220 mil. Hela semestern regnade bort och sen har hojen stått p.g.a motorproblem som jag ännu inte åtgärdat. Känns rätt surt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har folk kört nåt med sina YFZ:er i sommar? Själv har jag fått till hela 220 mil. Hela semestern regnade bort och sen har hojen stått p.g.a motorproblem som jag ännu inte åtgärdat. Känns rätt surt.
Runt 250mil sedan slutet på juli har det blivit.
Bor ju nära Danmark, bara sundet emellan så jag brukar kolla på dmi.dk angående vädret.
De säger att det varit den näst blötaste sommaren sedan mätningen startade 1873.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ska skriva i rätt tråd också

Inte jättevanligt kanske men jag har haft två som dött på olika Yamaha. De är dock billiga.

Kolla dock wiren noga så du inte råkar ut för det jag råkade ut för med en Honda. Kollade wiren avplockad och när man snurrade ena änden så snurrade andra änden. Köpte en hastighetsmätare och den funkade inte heller. När jag lossade wiren nere wid hjulet så gled innerwiren ut. Eller rättare sagt halva. Den hade gått av mitt i och när man snurrade lätt på den följde den andra delen med men den orkade inte driva mätaren. En ny innerwire kostade en tiondel av vad mätaren kostade :(

Tack för tipset!

Förutsätter att det ser lika ut som på 1000.
Dvs att den är wiredriven från framnavet.
på min hade någon tidigare "mekaniker" inte varit så vaksam vid återmontering av hjulet, dem 2 små plåtbitarna som greppar tag i navet var böjda och greppade ingenstans....
bockade tillbaka och hej vad fort det går :näsblod

nr 1 är att kolla att mätaränden på wiren lös rör sig när man snurrar på hjulet

då funkar drivningen !

nr 2 :sätta borrmaskinen/skruvdragaren i navänden av wiren och kolla att mätaren rör på sig !

då funkar mätaren !

Gjorde som du skrev och båda fungerade. Får se om det funkar när man kör också. Satte i en ny wire nu så det skall vara fint och smorde upp allt.

MEN jag har några problem.
1. Vart får man tag på en kolv till oket (jag repade en när jag skulle ta ur den)
2. Min rullade skitsegt när jag drog åt framaxeln (tänkte ja skulle byta hjullager:va)
3. Skulle också vilja byta o-ringarna i Oket (har pajat en också)

Vart får jag tag på dom grejerna billigast?

När jag delade mitt ok fick jag en känsla av att jag hittat problemet till varför bromskivorna blivit krokiga. Ena sidan av oket kom det ut en tjock klet istället för lättflytande bromsvätska och kolvarna satt ganska hårt fast. Har nu fått ur några (med tryck) och polerat dom. Tror detta kan vara ett tips till er som har detta problem även om ja inte är helt färdig.

Så fick jag hem nya skivor till bettan också :)
 

Bifogat

  • IMAG1410.jpg
    IMAG1410.jpg
    221.5 KB · Visningar: 68
  • IMAG1407.jpg
    IMAG1407.jpg
    231.2 KB · Visningar: 63
  • IMAG1395.jpg
    IMAG1395.jpg
    219.5 KB · Visningar: 63
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du kan använda en standard o-ring till oket. Jag har det då jag råkade slarva bort en. De måste vara oljeresistanta men de allra flesta är det.
Packboxarna till oket verkar vara svåra att få tag i pirat, jag har inte lyckats iallafall. Och original kostar 450:- per kolv. Kolven kostar ca 1100:- så försök att hitta ett beggat ok istället.
Annars finns grejerna du söker här: http://www.cmsnl.com/yamaha-yzf750rf-1994_model10164/partslist/D-12.html
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Du kan använda en standard o-ring till oket. Jag har det då jag råkade slarva bort en. De måste vara oljeresistanta men de allra flesta är det.
Packboxarna till oket verkar vara svåra att få tag i pirat, jag har inte lyckats iallafall. Och original kostar 450:- per kolv. Kolven kostar ca 1100:- så försök att hitta ett beggat ok istället.
Annars finns grejerna du söker här: http://www.cmsnl.com/yamaha-yzf750rf-1994_model10164/partslist/D-12.html

Sådär nu sitter allt ihop men nya skivor renoverade ok och nya belägg. Men vibrationerna kvarstår:huvet Vibrationerna känns bara vid bromsning över 70km/h och när man bromsar i 150km/h så skakar framrutan 2cm.

Söker ny hastighetsmätardrivning om någon skulle vilja sälja sån.

Tycker de blev snyggt med skivorna :)
 

Bifogat

  • IMAG1429.jpg
    IMAG1429.jpg
    235.1 KB · Visningar: 96

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Har monterat ett Akrapovic rör från en R6-01. Passade väldigt bra faktiskt. Mycket bättre än ett från en 07 som jag hade innan. Röret går dock lite lägre än originalet men det ska inte vara några problem. Måste fixa ett annat ljuddämparfäste dock då dämparen hamnar nästan 10 cm längre fram och det ser lite konstigt ut som det är nu.

Bilder:

vce8_16a_u9lbi.jpg


vce8_6fd_u9lbi.jpg
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Är det nån som vet om ett kåpglas till FZR1000 -94 passar på YZF750R? 600:ans är ju samma.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top