Yamaha YZF750R

Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
tänkte kolla med dig vad det är för dimension på grenrör och slip-on. det jag funderar över är ifall ett slip-on från ex en r1 eller r6 passar på yzf 750:s original grenrör? finns ju genast lite fler dämpare att välja på i så fall:)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De grenrör jag använt är inte original, och ljuddämparen är nog inte till en YZF 750 heller ursprungligen då anslutningen mot det främre röret är mycket grövre än original. Men original YZF 750 främre röranslutning är 50 mm om jag inte minns fel. Grenröret från R6 07:an var också 50 mm. Grenröret jag har nu är grövre och passar precis i ljuddämparanslutningen. Jag har moddat anslutningarna något för att få det att passa, har man inget emot att göra det så kan man använda en uppsjö av olika slip-on.
 

Putteen

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha yzf 750r -93
Tjena!

Jag har en liten fråga.

Om någon vet vart man kan köpa en snygg baklampa till en -93a?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Min hoj gör mig GALEN!!! Förra året hade jag ett problem med läckage från en av förgasarna. Efter att ha plockat ner förgasarna hittade jag en ganska rejäl spricka i ett av flöttörhusen. Jag bytte ut denna och efter det läckte det inget mer. Nu när jag startar upp hojen för att kolla den inför säsongen så pissar det från denna förgasaren igen med massa jobb som följd. Grrrrrr
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Premiärturen avklarad! Resultatet: 3 fel lagade :D , 3 nya fel dök upp :mad:

Läckaget fixat, det vara bara slangen mellan tank och förgasarbrygga som satt dåligt. Bromshandtagets spel fixat, den låser sig inte längre när bromsvätskan blir varm, Och det viktigaste, problemet jag hade hela förra säsongen med en enorm flat-spot är borta. De saker jag gjorde efter säsongens slut hjälpte tydligen.

Nya fel:
Bromshandtaget är ett Kina-CNC. Det ska sitta en liten kula som låser handtaget när man justerar det. Den är väck och handtaget låser därmed inte i valt lägen. inte så kul. Jag löste det genom att sätta dit originalet så länge.

Avgassystemet håller inte ihop vid skarven mellan främre röret och mellanröret som går till ljuddämparen.. Jag får försöka fixa en lösning med fjädrar. Borde inte bli så svårt förutom att jag inte vet hur jag ska svetsa i titanet? Kanske får sätta dit en skruvad ring istället.

Hojen verkar inte ladda. Jag körde en runda på 10-15 min och när jag närmade mig garaget så dog hojen med dött batteri. Fick putta den 500 m vilket var mindre kul. Laddar batteriet nu och ska kolla om generatorn laddar imorrn. Kanske har batteriet gett upp men det tror jag inte. Får väl skaffa en annan generator annars.

I övrigt gick den väldigt trevligt i motor och chassie. Var riktigt gött att köra lite.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kolla vad jag kan, nu ska det väl faan sitta kvar:
DSC00114.jpg
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Behöver ett nytt batteri eftersom jag var lite lat i höstas och inte orkade ladda mitt. Jag undrar igentligen vilket batteri jag bör välja? Ett som passar storleksmässigt förstår jag själv. men hur många amper? vilka märken är pålitliga?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
14 Ampere har jag för mig att det är på mitt. Jag köpte ett Yuasa för det var dyrast men det spelar inte så stor roll vad du köper. Gelbatterier ska vara bättre mot urladdning vad jag har hört.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Värst va dålig aktivitet här var då. Pillar ni inte på era hojar nu för tiden?
Skaffade en 95:a för någon vecka sen :)

20120606162557.jpg


Har plockat ner hojen lite för att kolla ventilspel, rengöra och synka förgasare osv. Insugsspelet är under 0,05mm så det är under all kritik medan avgas håller sig inom toleranserna. Kommer få en del schims över i storleksordningen 1,80mm +- ett par hundradelar så hojta till om ni behöver :)

Hojen går rätt ryckigt och nålarna har lite slitage kan man se. Någon som har bytt nålar och nålmunstycken på sin? Original går det på 4000 kr för 4 nålar och 4 nålmunstycken...

Ska byta skivor med eftersom de nog har slagit sig (vilket tydligen är vanligt på denna modell). Någon som har testat dessa kinaskivor? http://www.ebay.co.uk/itm/140467740843?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

I övrigt ska jag korta ljuddämparen lite, byta packboxar i gaffeln och ställa in fjädringen efter mig själv. I vinter blir det troligtvis lite portning och kanske bygga eget helsystem. Sen tror jag det blir en trevlig hoj. Har lite kortare dogbones på den så styrningen är verkligen kvick :tummenupp
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag bytte nålar och munstycken på min. Det gjorde ingen skillnad. Bytte även insugsgummina och gjorde en förgasarsynk och det gjorde susen. Gummina köper du med fördel på Ebay då de kostar ungefär en fjärdedel av nypris där. Bromsskivor hade jag nog köpt av ett känt märke, ej kina. Tillochmed begagnade av känt märke är ett bättre köp. Kvaliteten brukar vara si och så på kinatillverkat. man kan har tur men också otur och bromsarna är ganska viktiga.

Så här ser min ut nu, rätt nöjd som den är just nu, bara lite småprylar som ska göras.:

m5af_28e_u9lbi.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag hade nog också gått på känt märke, beg eller nytt.
Sexkolvsoken kräver mycket av skivorna.

BTW, min SP, eller rättare sagt, det som var kvar av den, är nu sålt.
Blev en V40 för de pengarna. :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag bytte nålar och munstycken på min. Det gjorde ingen skillnad. Bytte även insugsgummina och gjorde en förgasarsynk och det gjorde susen. Gummina köper du med fördel på Ebay då de kostar ungefär en fjärdedel av nypris där. Bromsskivor hade jag nog köpt av ett känt märke, ej kina. Tillochmed begagnade av känt märke är ett bättre köp. Kvaliteten brukar vara si och så på kinatillverkat. man kan har tur men också otur och bromsarna är ganska viktiga.

Så här ser min ut nu, rätt nöjd som den är just nu, bara lite småprylar som ska göras.:

View attachment 364116

Tack för tipsen! Gummina har en del sprickor i sig, men tycker inte att det ser jättefarligt ut. Ska försöka laga ihop dem med någon bra silikon innan jag köper nya. Vet ni vad det är för munstycken i era förgasare?

Försöker hitta någon bra review på dessa skivor. Har läst hela tråden och har för mig att någon hade dessa, men kommer inte ihåg vem. Dyker det upp något bättre märke till bra pris så slår jag till, men jag är inte så sugen på att punga ut 4k på skivor. Å andra sidan är jag inte heller sugen på att klota pga dåliga skivor :gnissla
Jag hade nog också gått på känt märke, beg eller nytt.
Sexkolvsoken kräver mycket av skivorna.

BTW, min SP, eller rättare sagt, det som var kvar av den, är nu sålt.
Blev en V40 för de pengarna. :)

Vad jag har läst så lämnar 6-kolvsoken en del att önska. Är de verkligen bättre än ett bra 4-kolvsok? Kan det hjälpa att plocka ut kolvarna, rengöra och sätta dit nya tätningar?

FCR-brygga hade varit mysigt. Någon som har testat båda och kan berätta skillnaden? :) Min gissning är bättre gasrespons, bättre effekt (på toppen iaf), och lite högre förbrukning.

´Glömde ju att säga, grattis till nya hojen. :tummenupp

Tack :krama
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tack för tipsen! Gummina har en del sprickor i sig, men tycker inte att det ser jättefarligt ut. Ska försöka laga ihop dem med någon bra silikon innan jag köper nya. Vet ni vad det är för munstycken i era förgasare?

Försöker hitta någon bra review på dessa skivor. Har läst hela tråden och har för mig att någon hade dessa, men kommer inte ihåg vem. Dyker det upp något bättre märke till bra pris så slår jag till, men jag är inte så sugen på att punga ut 4k på skivor. Å andra sidan är jag inte heller sugen på att klota pga dåliga skivor :gnissla


Vad jag har läst så lämnar 6-kolvsoken en del att önska. Är de verkligen bättre än ett bra 4-kolvsok? Kan det hjälpa att plocka ut kolvarna, rengöra och sätta dit nya tätningar?

FCR-brygga hade varit mysigt. Någon som har testat båda och kan berätta skillnaden? :) Min gissning är bättre gasrespons, bättre effekt (på toppen iaf), och lite högre förbrukning.



Tack :krama
Du kan ju alltid hitta insugsgummin på ebay.
http://www.ebay.de/itm/YZF750R-YZF-...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item1e6ece4f28


Upplever blåpunktsoken som bättre. Många verkar tycka detsamma för många gör modden
på gafflarna (skära ut för oken) så de passar.
Kolla i min byggtråd "YZF RR" så ser du hur jag gjorde.

Angående bromsskivor så trodde jag att jag hade en lista, but nope. Men de flesta Ducati 320mms
sägs passa. Kanske hittar du såna på skroten för en billig peng. Ta med de du har och jämför.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Du kan ju alltid hitta insugsgummin på ebay.
http://www.ebay.de/itm/YZF750R-YZF-...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item1e6ece4f28


Upplever blåpunktsoken som bättre. Många verkar tycka detsamma för många gör modden
på gafflarna (skära ut för oken) så de passar.
Kolla i min byggtråd "YZF RR" så ser du hur jag gjorde.

Angående bromsskivor så trodde jag att jag hade en lista, but nope. Men de flesta Ducati 320mms
sägs passa. Kanske hittar du såna på skroten för en billig peng. Ta med de du har och jämför.

Självklart är det ebay som gäller vid köp av hojdelar :tummenupp
Tänkte mest att man kanske kan fixa till de befintliga istället, men blir det inte bra så köper jag nya. Det är alltid roligare att lägga pengarna på soppa :)

Håller på och tittar igenom din tråd nu. Vilken hoj kommer blåpunktsoken ifrån?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Självklart är det ebay som gäller vid köp av hojdelar :tummenupp
Tänkte mest att man kanske kan fixa till de befintliga istället, men blir det inte bra så köper jag nya. Det är alltid roligare att lägga pengarna på soppa :)

Håller på och tittar igenom din tråd nu. Vilken hoj kommer blåpunktsoken ifrån?
Just dessa är Thunderace originalarna.
Finns dock på ett antal andra Yamahas också, t.ex. R1.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Sexkolvsoken är faktiskt riktigt bra, det är huvudbromscylindern som är dålig. Jag bytte till en Brembo från en R1 05 och stålspunna slangar och det gjorde stor skillnad.

Jag kör med Dynojet i mina förgasare. Kommer inte ihåg exakt vilken storlek det är men jag har för mig att det är 126'or. 120 och 122,5 original tror jag. Jag ska nog gå ner i munstycke nu när jag inte kör med Akrat på längre. Har inte orkat bara.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Just dessa är Thunderace originalarna.
Finns dock på ett antal andra Yamahas också, t.ex. R1.

Kanske dyker upp något billigt bromssystem till R1 på ebay. Bara till att slå till då :) Vad måste moddas för att få dit det?

Sexkolvsoken är faktiskt riktigt bra, det är huvudbromscylindern som är dålig. Jag bytte till en Brembo från en R1 05 och stålspunna slangar och det gjorde stor skillnad.

Jag kör med Dynojet i mina förgasare. Kommer inte ihåg exakt vilken storlek det är men jag har för mig att det är 126'or. 120 och 122,5 original tror jag. Jag ska nog gå ner i munstycke nu när jag inte kör med Akrat på längre. Har inte orkat bara.

Har redan stålspunnet så det är rätt stumt redan :tummenupp

Demonterade en förgasare innan och där satt 126 huvudmunstycke så troligtvis sitter det dynojet kit i den. Det förklarar också slitaget på nålarna eftersom dynojetnålar är kända för att vara gjorda i typ lödtenn. Om någon har nålar över så säg till!

Nähe, nu åker man på semester i en månad så det blir ingen hojåkning på ett tag :(
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Blåpunktarna passar i samma infästning som originaloken, det som behöver göras är att såga ut lite för okets infästning samt slipa bort lite på beläggen om man inte byter skivorna. Men du ska ju ändå byta skivor och kan ju ta detta i åtanke när du handlar.
Här har du en bra länk: http://www.exup1000.co.uk/workshop/calipers.htm

Jag har både original och dynojetnålar liggande om du vill ha. Ej nya dock men väl fungerande.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top