rastaman_lundel
motorskoj.tk
Jo så här blev det för mig:
Bara för att vara "säker" på att reultatet skulle bli bra så beställde jag bara orginial-delar från Yamaha. Jag beställde dom största överdimensionskolvarna som Yamaha har och köpte även kolvringarna till dessa. Cylindern borrades efter kolvarna och allt var redo för montering. När kolvringarna skulle kontrollmätas insåg jag att dom inte skulle funka. Ring-gapet var så stort så hade jag satt ihop motorn med dom ringarna hade den varit mera "sliten" än innan jag rev isär den. :-(
Självklart reklamerade jag delarna till Yamaha vilka påstod att allt var som det skulle!!! Man kände sig ganska lurad. :-|
Alltså var det till att försöka hitta ringar som skulle passa både kolven och borrningen.
Efter MYCKET letande så lyckades jag konstatera att Kawasaki ZX7R hade
73mm borrning som standard ett år. På ren chansning beställdes ett sånt ringkit. Ringarna passade kolven men var en liten gnutta för stora för borrningen. Efter att ha slipat in ring-gapet blev allt perfekt. Man vill ju får rätt spel enligt verkstadshandboken. När ändå motorn var isär byttes kamkedja,ventiltätningar och några slitna ventiler. Alla ventiler/ventilsäten slipades täta.
Motorn är nu helt klar och ska monteras i ramen ikväll. Är det någon som vill veta artikelnumren på de prylar jag använt är det bara att säga till.
Bara för att vara "säker" på att reultatet skulle bli bra så beställde jag bara orginial-delar från Yamaha. Jag beställde dom största överdimensionskolvarna som Yamaha har och köpte även kolvringarna till dessa. Cylindern borrades efter kolvarna och allt var redo för montering. När kolvringarna skulle kontrollmätas insåg jag att dom inte skulle funka. Ring-gapet var så stort så hade jag satt ihop motorn med dom ringarna hade den varit mera "sliten" än innan jag rev isär den. :-(
Självklart reklamerade jag delarna till Yamaha vilka påstod att allt var som det skulle!!! Man kände sig ganska lurad. :-|
Alltså var det till att försöka hitta ringar som skulle passa både kolven och borrningen.
Efter MYCKET letande så lyckades jag konstatera att Kawasaki ZX7R hade
73mm borrning som standard ett år. På ren chansning beställdes ett sånt ringkit. Ringarna passade kolven men var en liten gnutta för stora för borrningen. Efter att ha slipat in ring-gapet blev allt perfekt. Man vill ju får rätt spel enligt verkstadshandboken. När ändå motorn var isär byttes kamkedja,ventiltätningar och några slitna ventiler. Alla ventiler/ventilsäten slipades täta.
Motorn är nu helt klar och ska monteras i ramen ikväll. Är det någon som vill veta artikelnumren på de prylar jag använt är det bara att säga till.