Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Med en riktig packning så kommer den bli tät som en grodröv:tummenupp:tummenupp

Det verkar den ha blivit också! Har inte hunnit provköra men varmkörde den ute på gården och det var inte en tanke på att fukta nånstans.

Sen gjorde jag som jag blivit rekommenderad: silikonerade kontakterna till tändspolarna. Det blev en helt annan motorcykel. Den har gått jäkligt ruffigt på låga varv tidigare (och inte på grund av kamtajmningen eller nåt sånt) på grund av överslagen från spolarna. Nästan låtit som att den gått på tre burkar.

Hursomhelst, nu spinner den som en katt och svarar på gas som aldrig förr. Jag misstänker att jag återfått en stor del förlorad effekt nu när det inte blir överslag från spolarna (ja, tänk själv om var eller varannan impuls går förlorad, blir lite konstig gång på maskinen då).

Ska ta mig en ordentlig provtur imorn för att se om det stämmer. :)

Sen måste jag tacka katana83 aka. Jörgen som bistått med ny regulator tills jag får min värstingregulator. Hojen tappade hela 0.07V på ett 15-tal misslyckade starter och varmkörning i 4-5 minuter. Laddade omkring 12.7V med lyset på så allt verkar fungera finfint! :tummenupp

Jeg kjørte i mange år med 83mm borring och original toppackning som Motospeed borrade ut til 83mm uten et enda droppe olje.
Som mest hadde jeg 220 HP på McXpress sin superflow dyno ( Alf mente det var noe galt med dynoen och justerte den men det ble 220 hk uansett :) ) men det var med Lectron forgasare. Med Mikuni 40mm och 12-1 i komp lå jeg rundt 190 hk.
Og alt uten oljelekkasje.

Många rekommenderar just originalpackningarna för att dom håller så bra. Krävs oerhört mycket för att dom ska börja läcka olja. Jag ligger väl också omkring 12-1 komp men gissningsvis bara omkring 150hk. Hursomhelst så tror jag inte den nya Cometic packningen kommer att ställa till med några problem. Som Steen sa, den verkar tight som en grodröv! :D


PS.

Nu firar tråden 100 sidor! En av dom få byggtrådarna på forumet som är så långa! :banana

DS.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Du har ju varit så utförlig med allt du gjort och många bilder så då rullar det på och det tackar jag och alla andra för här på forumet! TACK! Vad vore SH utan dessa helknäppa och asballa projekt som en annan bara kan dregla till och hoppas man kan byta stift själv på hojen vid nästa service...
Så stooora applåder från mig och åter igen tack för mycket intressant och rolig läsning! Bilder kan det ju aldrig bli för mycket av så fortsätt med det!!!

//Fredrik
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Sen gjorde jag som jag blivit rekommenderad: silikonerade kontakterna till tändspolarna. Det blev en helt annan motorcykel. PS.

Nu firar tråden 100 sidor! En av dom få byggtrådarna på forumet som är så långa! :banana

DS.

Kul att höra att det var så "enkelt" att få ordning på tändningen och grattis till 100 sidor :tummenupp

Det är väl inte så konstigt iof att du kommit upp i 100 sidor. Du har hållit på i flera år och blir ju aldrig klar :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu fungerar inte displayen på mätaren av någon anledning.

Fy fan så trött jag blir.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Knäck en pilsner o ta nya tag imorgon. Det är nog nåt enkelt ska du se!

Ja, förmodligen, men då alla kontrollampor och så fungerar samt att jag tycks ha +12V och jord i kontakten till mätaren så börjar jag fundera. :va

Får bli nya tag imorgon (måndag). Man är inge vidare sugen att jobba efter 12 timmars förmiddagsskift + 2 timmar resa. :död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev en provtur nu ikväll och jag kan intyga att det blev viss skillnad i draget på hojen. Det var inget fel förut men den känns som något helt annat nu.

Sen till det absolut viktigaste: den håller tätt! Pangade på rätt ordentligt för att se om det ville på att trycka ut någon olja men icket. Den enda olja som smög ut var genom avluftningen på kopplingskåpan. :)

Ska slå en signal till Race-Technology i England imorn för att höra vad som kan vara fel. Skrev även på deras forum och till deras support i hopp om att få några förslag på vad det kan vara.

Det lustiga är att alla kontrollampor och så fungerar så det är bara själva displayen och shift lightsen som inte fungerar.

Förhoppningsvis är problemet löst tills Kemora nästa vecka...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, mötte Dig med bilen när Du lufsade norrut utefter Havsbadsvägen i mer än makligt tempo;-) Roligt att grejorna verkar lira, lagom i tid till Kemora också!

Du tror inte displayen hamnat i någon form av test mode eller är skärmen helt blank?
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mmm, mötte Dig med bilen när Du lufsade norrut utefter Havsbadsvägen i mer än makligt tempo;-) Roligt att grejorna verkar lira, lagom i tid till Kemora också!

Jo, det gick väl lite lagomt fort. :D

Vad gäller skärmen så är den helt blank (eller svart). Normalt är det ju en blå bakgrundsbelysning och svarta tecken på den men det händer inget när man startar upp den. :död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då har jag varit i kontakt med Martin Hill på Race-Technology och han var lika förbryllad som jag så den kommer åka in till dom för en liten check-up.

Har spänning, jord och allt annat relevant fram till mätaren men där tar det tvärstopp.

Får se om dom kan skicka ut en ersättningsmätare under tiden min åker tillbaka. Annars får jag snickra till ett fäste och köra med 5" varvräknaren jag har liggande. Visar ju i alla fall varvtalen...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tillfällig varvräknarinstallation ordnad. Hoppas dock att dom skyndar sig i England...

Nu blir det att ta en liten tur tror jag.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick hem dom nya papperna på hojen från Marlon i Norrtälje idag. Nu är det bara att boka in regbesiktning! :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Lite sista minuten meckande just nu. Imorn åker vi till Finland och nu ska jag upp till Luleå och köpa en ny generatorlindning då den jag lånade av Kurre igår inte passade. Jäkla rackel att GSX:arna har olika lindningar och olika storlek på tapparna i vänsterändan av vevaxeln... :död

Passar på att köpa olja och filter på Biltema när jag ändå är där...
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Lite sista minuten meckande just nu. Imorn åker vi till Finland och nu ska jag upp till Luleå och köpa en ny generatorlindning då den jag lånade av Kurre igår inte passade. Jäkla rackel att GSX:arna har olika lindningar och olika storlek på tapparna i vänsterändan av vevaxeln... :död

Passar på att köpa olja och filter på Biltema när jag ändå är där...

ska bli kul å se om den rör på sig i finland :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
ska bli kul å se om den rör på sig i finland :)

Om den rör på sig? Jag tror den rör på sig bra mycket snabbare än någon annan hoj på Kemora. Däremot är han bakom styret för feg så det kommer ändå inte gå speciellt fort. :D

Glada nyheter också.

Fick tag i en sprillans ny generator (obruten påse!) för 900kr. Har monterat den och ska bara byta olja sen blir det att gasa lite och kolla att allt är OK. Sen är det bara att packa och göra klart inför avresa till Finland imorgon eftermiddag. :tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
nu ska jag upp till Luleå och köpa en ny generatorlindning då den jag lånade av Kurre igår inte passade. Jäkla rackel att GSX:arna har olika lindningar och olika storlek på tapparna i vänsterändan av vevaxeln... :död

Katanan har dessutom en annan storlek på svänghjulet :D
Så det kan bli helgalet om det vill sig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hemma till slut. Halv-krashad hoj, brutet lillfinger och allmänt öm.

Men fan så kul det var! :tummenupp

Nu jäklar ska det sovas.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Du gjorde en lowsider då...?! Aj då... Tur att inte mer gick sönder då! Hur gick hojen annars då?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top