Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Felsökt i elen nu och det enda jag kan hitta är glappande huvudkontakt till säkringsboxen. Den är nu provisoriskt åtgärdad och jag har tänkt försöka mig på en provtur.

Har även efterdragigt toppen i hopp om att helt stoppa oljeläckaget. Den har nämligen hållit tätt på höger blockhalva men inte på vänster. Återstår att se om det blir bra. :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
felsökt i elen nu och det enda jag kan hitta är glappande huvudkontakt till säkringsboxen. Den är nu provisoriskt åtgärdad och jag har tänkt försöka mig på en provtur.

. :)

Provisoriskt, wiki.
Provisoriskt: Mother of all fukk up's
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Provisoriskt, wiki.
Provisoriskt: Mother of all fukk up's

Har då bekräftat att det är kontakten till säkringsboxen som spökar. Fungerar felfritt nu men givetvis ska det åtgärdas mer permanent. En tejpbit får duga tills vidare dock. :)

Tog mig även en sväng förbi Hoppe (som jag köpte batteriet hos) för att utesluta problem med kortslutning eller liknande. Han hade någon fyndig mackapär som kunde kolla sånt. Allt var bra förutom att hojen i princip inte laddar nånting.

När jag kom dit kollade vi spänningen på batteriet och den låg på ca 12,26V. Då startade jag hojen och lät den stå med lyset på i cirka tre minuter innan vi mätte igen. 12,13V visade det då så det är helt klart problem med laddningen, vilket även förklarar svårigheterna att starta hojen när man varit ute på en lite längre tur.

Blir att beställa efter en ny och bättre laddningsregulator för att råda bot på problemet.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Blir att beställa efter en ny och bättre laddningsregulator för att råda bot på problemet.

Om du ska beställa en från skroten så beställ en från en gammal H***a eller Yamaha. Dom har en extra kabel som man jordar eller vad det var. Kommer inte ihåg just nu. Dom är bättre iaf :)

Om du jagar en orginal så tror jag att jag har en som ligger å skräpar.
PM:a mig part# som sitter på så kollar jag.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu är ny regulator på G.

Det blev en CompuFire 3-fas regulator som kostar fläsk med sina $170 men till skillnad från originalregulatorn och andra regulatorer som jordar överflödig laddning till ramen så stänger denna helt av laddningen. Vad innebär då detta? Jo, generatorn står inte och arbetar konstant trots att batteriet redan har full / optimal laddning och på så sätt värmer den inte oljan i motorn i onödan. Andra som kör GSX:ar och har monterat dom här säger att arbetstempen på motorn går ner med minst 10-15 grader och det gör en enorm skillnad om man har en lite mer högvarvig motor med mer effekt som redan från början går varmare än en standardhoj.

Den dyker väl upp så småningom. Förhoppningsvis får jag tag i en tillfällig ersättare av Katana83. :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu är ny regulator på G.

Det blev en CompuFire 3-fas regulator som kostar fläsk med sina $170 men till skillnad från originalregulatorn och andra regulatorer som jordar överflödig laddning till ramen så stänger denna helt av laddningen. Vad innebär då detta? Jo, generatorn står inte och arbetar konstant trots att batteriet redan har full / optimal laddning och på så sätt värmer den inte oljan i motorn i onödan. Andra som kör GSX:ar och har monterat dom här säger att arbetstempen på motorn går ner med minst 10-15 grader och det gör en enorm skillnad om man har en lite mer högvarvig motor med mer effekt som redan från början går varmare än en standardhoj.

Den dyker väl upp så småningom. Förhoppningsvis får jag tag i en tillfällig ersättare av Katana83. :)




Du kan inte bara skriva sååå , utan att lägga ut en länk till oss andra vetgiriga att glutta på


Seså , Lite mera info om regulatorn tack:yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du kan inte bara skriva sååå , utan att lägga ut en länk till oss andra vetgiriga att glutta på


Seså , Lite mera info om regulatorn tack:yoparty

Här köpte jag den i alla fall. Hittade något annat ställe men dom ville ha $140 i frakt. Här landade frakten på $36, så med $30 rabatten på regulatorn kan man säga att frakten blev $6.

http://www.debrix.com/Voltage-Regulator-For-Compu-Fire-3Phase-System-p/cf55402-mca.htm

Någon direkt data har jag inte på den utan har bara läst vad andra har sagt (en är el-guru av rang) och den ska vara the shit.

Här har du lite skojiga grafer på den jämfört med en original GSX regulator.

FH012AA_Charging_Summary.jpg


Viss skillnad. :näsblod

Sen har jag lite goda nyheter: SFRO besiktning på fredag förmiddag! Blir en sväng ner till Skellefteå då för att besiktningsmannen ska ta en titt på den. Han lät då förhoppningsfull på telefon. Verkade vara en trevlig herre. :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Här köpte jag den i alla fall. Hittade något annat ställe men dom ville ha $140 i frakt. Här landade frakten på $36, så med $30 rabatten på regulatorn kan man säga att frakten blev $6.

http://www.debrix.com/Voltage-Regulator-For-Compu-Fire-3Phase-System-p/cf55402-mca.htm

Någon direkt data har jag inte på den utan har bara läst vad andra har sagt (en är el-guru av rang) och den ska vara the shit.

Här har du lite skojiga grafer på den jämfört med en original GSX regulator.

FH012AA_Charging_Summary.jpg


Viss skillnad. :näsblod

Sen har jag lite goda nyheter: SFRO besiktning på fredag förmiddag! Blir en sväng ner till Skellefteå då för att besiktningsmannen ska ta en titt på den. Han lät då förhoppningsfull på telefon. Verkade vara en trevlig herre. :tummenupp

Hmm, funkar den där regulatorn på vilken hoj som helst?
Min är körd så jag behöver en ny, men original är ju tok dyra, och har inte alls sådana där fina kurvor... :D

:hej
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nu är ny regulator på G.

Det blev en CompuFire 3-fas regulator ..Andra som kör GSX:ar och har monterat dom här säger att arbetstempen på motorn går ner med minst 10-15 grader och det gör en enorm skillnad om man har en lite mer högvarvig motor med mer effekt som redan från början går varmare än en standardhoj.

Säkert en bra regulator men tillåt mig betvivla att tempen går ner 10-15 grader. Om reklambladet stämmer är effektvinsten i bästa fall 0,25kw, det lär inte minska temperaturen så mycket.

Har du mätt upp att det inte är statorlindningen som är trasig, eller snarare de ömtåliga kablarna mellan själva lindningen och regularorn?

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Säkert en bra regulator men tillåt mig betvivla att tempen går ner 10-15 grader. Om reklambladet stämmer är effektvinsten i bästa fall 0,25kw, det lär inte minska temperaturen så mycket.

Har du mätt upp att det inte är statorlindningen som är trasig, eller snarare de ömtåliga kablarna mellan själva lindningen och regularorn?

/Ingvar

Mina översättningsförmågor från Fahrenheit till Celcius är lidande. Du har nog rätt Ingvar. :)

Ska mäta upp statorlindningen också men kablarna vet jag garanterat att dom är OK. Det har jag kollat noga när jag haft bort generatorkåpan och startmotorn tidigare.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tjohoo! SFRO-besiktning avklarad. Han var väldigt trevlig killen men på något sätt lite frånvarande till en början. :näsblod

Nåja...

Det första vi gjorde var att lyfta upp hojen fram för att han skulle få kolla gaffeln. Då kände han något glapp som han tyckte var oroväckande. Menade på att "Den där gaffeln har nåt fel, verkar inte bra det här...". Blev bara paff och tyckte "Herregud, den är ju just upplockad ur kartongen och monterad i princip, sen är det alltid lite glapp i bussningarna i framgafflar, kan ju inte vara stumt...", då fick jag lite medhåll från han men sen säger han efter lite mer vickande och slitande i framändan "Ja, lagren behöver ju justeras, så om du kommer tillbaka till veckan och gör det..." - "???????????????" tyckte jag bara. "Ge mig en mejsel och klubba eller en polygrip så gör jag det nu." - "Jaha, jo, okej då.". Som att jag skulle fara hem för att knacka K-muttrarna något kvartsvarv mer fram eller tillbaka. :död

Efter det plockade vi av plasten och började kika på den ombyggda bakändan och svingen. Han frågade lite allmänt om vad som vad gjort, vilka material, metoder för tillverkning osv. och verkade rätt övertygad. Hade även med mig farsans jobbarkompis som gjort allt svetsjobb på svingen så det hela blev ännu mer övertygande.

När allt var kollat igenom och all ny data antecknad på papper så tog han sin lilla G-mätare och åkte iväg på en liten tur för att göra bromsprov. Precis då började det regna, och vi hade klätt oss för finvädersåkande då det var 25 grader varmt när vi åkte och inte ett moln i sikte.

Han kom tillbaka efter en stund och han tyckte allt var frid och fröjd. "Den var väldigt stabil och bromsarna hade grymt bra bett.". Tror jag det när han hade en H-D Roadking i garaget. :D

Sen gjorde vi några kråkor på lite papper, skakade hand och åkte iväg.

Till detta hör en lite kul grej dock. När kom in till Skellefteå så kom jag på "Fan också, jag glömde ju alla papper hemma!", men det gick bra ändå. Men nu ska jag skicka ner en kopia på regbeviset och ett papper med alla material och tillsatsmaterial som är använda.

På han lät det som att allt skulle kunna vara klart redan nästa vecka.

Nåja, på vägen hem så var det en massa trafik inne i Skellefteå. Under sommarhalvåret har varenda liten jävla by här uppe sin egen lilla festival och denna helg var det Skellefteås tur. Detta ledde till en massa stillastående eller väldigt sakta körning. Detta skulle visa sig vara fatalt för laddningen på mitt batteri då regulatorn alternativt statorn håller på att säga upp sig. Ungefär en mil norr om stan faller spänningen på batteriet under optimal nivå och den dör mitt på E4:an.

Som tur var så fanns det ca 1000m längre fram en avfart och strax bredvid en bondgård där jag såg en traktor åka omkring. Sagt och gjort, jag knuffade hojen dit medan farsgubben körde bakom mig med varningsblinkers på (trots detta kör ändå folk idiotiskt nära, det enda jag tänkte på dom där 1000 metrarna var "Nu dör jag.").

Väl framme vid gården så stötte vi på en kille som var några år äldre än mig. Frågade snabbt om dom hade nån batteriladdare till hands. Jo sa han och bad oss följa efter.

Om vi säger såhär - det var tur vi fick stopp där vi gjorde. På gården hade dom ett fullsmetat traktorgarage med allt och lite till, däribland batteriladdare av flera olika slag. Under tiden batteriet laddade så stod vi och surrade med karln som ägde gården efter att sonen hans stuckit iväg. Gubben kan ha varit bland dom trevligaste människor jag mött i mitt liv, och det var inte bara för att han räddade min eftermiddag. Vi pratade i bra över 1½ timma om allt mellan himmel och jord. Allt snack gjorde mig jäkligt törstig så jag var tvungen att fråga om ett glas vatten "Jomen visst, självklart ska du få det. Ska du ha en alvedon också?" - "En alvedon? Näää..." tyckte jag men han frågade bara "Säker? Du får en om du vill.", min kropp skrek och skallen sprängde så det blev ett "Ja, okej då." till slut.

Efter en stund till så började vi känna att nu har vi inkräktat nog på hans gästvänlighet (och gästvänlig var han) och bestämde oss för en provstart. Hoppade igång direkt och utan några som helst problem.

Skakade hand med han och tackade å ödmjukast för hjälpen. Nästa gång jag åker förbi Skellefteå så ska jag ta med mig en fet tårta och ge dom som tack för hjälpen. Fy fan vilken trevlig och hjälpsam människa! :yoparty

Med informationen jag fick häromdan hos Hoppe när vi mätte laddningen på batteriet med lyset på så bestämde jag mig för att köra resten av vägen hem utan lyse (ca 6½ mil) - i mulet väder och varierande regn. Jag syntes med andra ord inget vidare, men om valet var att synas dåligt eller att stå och regna bort så blev det synas dåligt.

Trött, blöt och less som jag var så var det bara att gasa hela vägen hem och det var inga som helst problem. Den höll laddning ända hem och gick som en dröm. Glädjen tog över rätt mycket när vi närmade oss hem så då var jag tvungen att provgasa lite. Hojen går verkligen som ett tåg, skulle jag jämföra den i stabilitet med BMW K1300S:en som jag körde för några veckor sedan så är skillnaden obefintlig. Verkligen grymt stabil. :tummenupp

Har fortfarande inte gasat speciellt mycket över 7000 varv men man känner att det börjar skotta på utav bara den när man kryper över just 7000 varv. Kommer bli intressant att se vad den orkar dra till på 3:an. Blir nån sväng förbi Hedenbasen nån gång här framöver för lite tester.

Detta får avsluta min SFRO-besiktningsrapport. En väldigt bitter-sweet dag, men grymt skönt att ha gjort bort det, trots hålet i plånboken. Blir svårt att överleva i Finland om några veckor... :brinnerup


PS.

Hojen ser ut som att den gått Paris-Dakar rallyt fram och tillbaka efter resan. Sand + damm + regn = mums.

DS.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Efter ett långt samtal med katana83 har jag idag kommit fram till orsaken för några problem som spökat lite till och från på hojen. Bland annat dom oförklarliga tändningsproblemen samt stötarna jag fått från kopplingsreglaget ibland. Det hela grundar sig i att Dyna-tändspolarna är dåligt utformade. Plus- och minussidan på spolen är inte avskärmade nog väl från kärnan så när man börjar panga på ordentligt så blir det överslag till kärnan och då tappar hojen ork samt att man får andra konstiga symptom, t.ex. att hojen bara dör. Naturligtvis bidrar även denna kortslutning till att batteriet laddas ur fortare än normalt.

Hade inte ens reflekterat över det men när jag fick höra det så förklarade det en hel del. :)

Blir att åtgärda detta och några andra småfel nu i veckan under tiden jag väntar på nya papper från SFRO. Förhoppningsvis kommer även ersättningsregulatorn som katana83 skickade med posten idag nån gång i veckan, då kan jag utesluta ytterligare en felkälla till laddningsproblemen. Skulle dom kvarstå är det generatorlindningen som står på tur.
 
Last edited:

WE

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2010
Ort
Västkusten
Hoj
YAMAHA
(Borttaget namn av WE) heter han.

Hyggligt och "outa" honom med namn, och sedan recensera hans personlighet lite längre ned.

Lite får man väl se det som att SFRO-besiktningen hjälper dig att kunna köra din hoj i trafik. När SFRO tröttnar så kan vi alla åka helfordonsgodkända cyklar som man inte ens får lacka om utan bygglov...

Härligt bygge, lycka till med slutfasen!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hyggligt och "outa" honom med namn, och sedan recensera hans personlighet lite längre ned.

Lite får man väl se det som att SFRO-besiktningen hjälper dig att kunna köra din hoj i trafik. När SFRO tröttnar så kan vi alla åka helfordonsgodkända cyklar som man inte ens får lacka om utan bygglov...

Härligt bygge, lycka till med slutfasen!

En person frågade om hans namn och jag gav det?

Och dom två orden (numera ett eftersom det andra tydligen väckte anstöt) kan ju knappast klassificeras som att jag recenserade hans personlighet. Nåja...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Viktig fråga... ;).. När är du och cykeln redo för plåtning?!?!?!? ;)

MVH

Johan

Nån gång i Augusti hoppas jag. Ska börja med lacken och skicka sadel på omklädning nu i slutet av månaden när jag kommer tillbaka från Finland (den 21:a). :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top